۱۰ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۵۲
کد خبر: 81861619
T T
۰ نفر
چین به سرمایه ‌گذاری بیشتر در قاره سیاه می اندیشد

پكن - ایرنا - چین كه تبادل تجاری خود با قاره آفریقا را در یك دهه گذشته با 10 برابر افزایش به 300 میلیارد دلار رساند، بار دیگر از سرمایه گذاری و اجرای طرح‌ های زیربنایی بیشتر خبر داده است تا بتواند حضور خود را در قاره سیاه بیش از پیش مستحكم تر كند.

چین اكنون به بزرگترین شریك تجاری قاره آفریقا تبدیل شده و رونق اقتصادی آفریقا، كه دولت پكن در سال های اخیر به شتاب آن كمك كرده، دیگر سرمایه گذاران را نیز جذب این قاره كرده است.
حضور در آفریقا، قاره ای با منابع فراوان معدنی و انرژی و نیز دستیابی به توافقنامه های بیشتر برای همه كشورها و قدرت های بزرگ از اهمیت بسزایی برخوردار است و در این میان رقابت سنگینی میان چین و قدرت های غربی در جریان است.
غربی ها می گویند كه چین بیش از اندازه در این قاره نفوذ كرده و به دنبال اهداف خاصی است، اما چین در مقابل آنها را متهم می كند كه در آفریقا به دنبال سیاست های استعمارگرانه هستند.
«شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین از امروز - سه شنبه - سفر پنج روزه خود را به آفریقا آغاز كرد و زیمبابوه نخستین مقصد او در این سفر است و این نشانه ای از عزم پكن برای سرمایه گذاری هر چه بیشتر در قاره سیاه دارد.
«چیان كی مینگ» معاون وزارت بازرگانی چین روز سه شنبه در سخنانی به مناسبت سفر «شی جین پینگ» به زیمبابوه، بار دیگر از توسعه فعالیت های اقتصادی كشورش در آفریقا حمایت و اعلام كرد كه چین قصد دارد سرمایه گذاری در این قاره را افزایش دهد.
تارنمای این وزارتخانه از قول وی نوشت كه سرمایه گذاری ها و همكاری های فزاینده چین با آفریقا در بخش های صنعتی از جمله صنعت هوانوردی، اجرای طرح های زیربنایی، بخش های خدماتی و گردشگری استوار خواهد بود و پكن همه تلاش خود را برای توسعه این همكاری ها بكار خواهد بست.
آمارهای رسمی نشان می دهد كه سرمایه گذاری چین در قاره آفریقا از مرز 30 میلیارد دلار
فراتر رفته است كه این رقم 64 برابر سرمایه گذاری سال 2000 چین در این قاره است.
معاون وزیر بازرگانی چین گفت كه هر دو طرف با مشكلاتی چون كاهش تقاضا و ركود در تجارت روبرو هستند، اما باز هم این موضوع مانعی برای تعمیق مناسبات تجاری با آنها نخواهد بود.
وی گفت كه چین در حال اجرای طرح احیای جاده ابریشم است و آفریقا هم در میانه راه مدرن سازی و صنعتی شدن قرار دارد و دو طرف مكمل های مطلوب تجاری هستند.
چین قصد دارد به توسعه آموزش و پرورش و اجرای طرهای بهداشتی و پزشكی در قاره آفریقا كمك كرده و همچنین در زمینه فقرزدایی در آن قاره سرمایه گذاری كند.
این كشور از سال 2012 میلادی تاكنون دوره هایی برای 30 هزار آفریقایی در نظر گرفته و ضمن ارائه 20 میلیارد دلار وام به كشورهای آفریقایی 900 برنامه كمك درمانی، آموزشی و بهداشتی در این قاره به اجرا گذاشته است.
پكن به غیر از روابط تجاری با آفریقا در حال گسترش مناسبات نظامی میان نیروهای مسلح این قاره نیز هست و در این زمینه طرح هایی را نیز به مرحله اجرا درآمده است.
مهمترین اقدام نظامی چین در آفریقا كه در نوع خود بی سابقه است، ایجاد نخستین پایگاه لجستیك ارتش در جیبوتی برای اجرای عملیات مختلف پشتیبانی دریایی است.
چین ایجاد این پایگاه را اقدام مهمی برای حضور قوی تر خود در خلیج عدن و آب های سومالی و ماموریت های حفاظت از صلح می داند.
بر اساس گزارشی كه در چهارمین مجمع همكاری های صنعتی چین - آفریقا در پكن ارائه شد، مبادلات تجاری چین و آفریقا فقط در سال گذشته میلادی (2014)، 220 میلیارد دلار اعلام شد.
چین پیش بینی كرده كه این رقم تا سال 2020 به رقم 400 میلیارد دلار برسد.
رهبر چین كه سفرش به زیمبابوه را از امروز آغاز كرده و از پاریس راهی این كشور شده، قرار است تا پایان روز چهارشنبه (فردا) در این كشور بماند و سپس راهی ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی شود.
سفر «شی» به ژوهانسبورگ به دعوت «جاكوب زوما» رئیس جمهوری آفریقای جنوبی صورت می گیرد و قرار است در مدت سه روز اقامت در این كشور در نشست همكاری های اقتصادی چین - آفریقا نیز كه با حضور رهبران این قاره تشكیل می شود، شركت كند.
رئیس جمهوری چین در این سفر ریاست مشترك اجلاس دو روزه سران چین و كشورهای آفریقایی را در ژوهانسبورگ به عهده دارد.
آساق**1597**1545