۱۲ آذر ۱۳۹۴، ۲۱:۵۹
کد خبر: 81864170
T T
۰ نفر
وزیر خارجه تركیه پس ازدیدار با لاوروف: اختلاف نظرها ادامه دارد

آنكارا - ایرنا - وزیرخارجه تركیه پس ازدیدار با سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه كه اولین دیدار دربالاترین سطح بین مقامات دوكشور بعد ازسرنگونی جنگنده روسی توسط تركیه بود، گفت : اختلاف نظرها ادامه دارد ولی امیدواریم با گذشتن ازجو احساسی موجود، عقل سلیم حاكم شود.

به گزارش ایرنا، مولود چاووش اوغلو بعد از دیدار 40 دقیقه ای امروز ( پنجشنبه ) خود با لاوروف درحاشیه نشست كنفرانس امنیت وهمكاری اروپا دربلگراد به خبرنگاران تركیه ای گفت : مذاكرات درشان دو وزیر خارجه برگزار شد وهر دو با شفافیت مسائل را در میان گذاشتند. اما از هم اكنون نمی توان گفت با یك دیدار مسائل حل خواهد شد.
خبرنگار شبكه خبر ان.تی.وی از بلگراد گزارش داد، چاووش اوغلو گفت : در این دیدار بابت كشته شدن یكی از دو خلبان جنگنده روسی، به لاوروف تسلیت گفته و از بابت این رویداد ابراز تاسف كرده است.
خبرنگار این شبكه خبری گفت : از اظهارات چاووش اوغلو چنین آشكار می شود كه وی در مذاكرات خود با لاوروف درپشت درهای بسته نیز درراستای خواسته روسیه كه انتظار عذرخواهی تركیه را دارد، حركت نكرده وفقط ازبابت بروز این وضعیت ابراز تاسف كرده است.
البته نئومان كورتولموش سخنگوی دولت آنكارا نیز روز گذشته به صراحت گفت: اگر تركیه می دانست كه جنگنده متعلق به روسیه است، آن را سرنگون نمی كرد.
به گزارش ان.تی.وی، چاووش اوغلو با اشاره به اینكه اختلاف نظرها ادامه دارد، گفت: البته طبیعی است و در گفت و گو ادعاهایی مطرح بود كه پاسخ داده شد.
تركیه مدعی است كه جنگنده ناشناس به حریم هوایی این كشور تجاوز كرده و به رغم 10 بار هشدار، حریم هوایی تركیه را ترك نكرده و لذا مجبور به مقابله شده اند.
وزیر خارجه تركیه در خصوص احتمال مقابله به مثل تركیه با روسیه در خصوص اعمال تحریم علیه آن كشور گفت: آنكارا چنین تصمیمی ندارد.
این اولین دیدار مقامات دو كشور روسیه و تركیه پس از وقوع حادثه سرنگون شدن یك فروند جنگنده روسی توسط تركیه در مرزهای این كشور با سوریه در دو هفته پیش است.
به دنبال این مساله مسكو مناسباتش را با تركیه قطع و برخی تحریم های تجاری سخت علیه آنكارا را به اجرا در آورد.
این اولین بار بود كه پس از نیم قرن یك كشور عضو ناتو هواپیمای روسی را سرنگون كرده است كه با واكنش شدید مسكو مواجه شد.
شبد **2011** 1095