۱۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۳:۰۸
کد خبر: 81867119
T T
۰ نفر
وضعیت مصرف انرژی در بخش صنعت خراسان رضوی بهینه است

مشهد- ایرنا- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: صنعتگران این استان با مصرف 23 درصد انرژی استان و كمتر از یك درصد آب آن، انرژی را بهینه مصرف می كنند.

به گزارش ایرنا، راضیه علیرضایی روز یكشنبه در همایش صنایع برتر انرژی در مشهد افزود: بخش صنعت خراسان رضوی در بهینه سازی و مصرف انرژی به یك فصل جدید رسیده است.
وی گفت: با عبور از دورانی كه ذخیره ارزی فراوان در اختیار داشتیم و نیز با از بین رفتن تحریمها، در دوران پسا تحریم رویكردها به سمت تولید، صنعت و معدن خواهد بود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: حجم طرحهای صنعتی و معدنی نیز بسیار زیاد است و فقط این استان حدود 100 هزار میلیارد ریال طرح در حوزه معدن دارد.
وی ادامه داد: باید وضعیت بگونه ای باشد كه تامین انشعابات آب، برق، گاز و ساخت زیربناهای واحدهای تولیدی و معدنی، آنها را در ابتدای ایجاد با مشكل مواجه نكند.
علیرضایی گفت: هر چه هزینه اولیه انشعابات انواع انرژی واحدهای تولیدی و معدنی كاهش یابد این واحدها می توانند بر روی خرید تجهیزات بهینه سرمایه گذاری كنند و در نتیجه انرژی مصرفی كاهش خواهد یافت.
وی همچنین با انتقاد از قطع گاز واحدهای تولیدی و معدنی در فصل سرما افزود: هر سال در فصل زمستان اولویت صنعت و تولید از بین می رود و اهمیت اشتغال و قبول مسئولیتهای عمومی توسعه ای به فراموشی سپرده شده و گاز واحدهای تولیدی قطع می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: این در حالی است كه صنعتی شدن یك مقوله خطی نیست بلكه برنامه ای تلفیقی است و نمی توان در حالی كه تامین كننده گاز تنها یك ارگان واحد است یك قرارداد جلوی مصرف كننده صنعتی قرار دهیم و بگوئیم تنها 9 ماه از سال به تو گاز می دهیم.
وی گفت: توسعه صنعتی شاخصهایی دارد كه افزایش سهم مصرف از انرژی یك مورد آن است لذا كوچك كردن این سهم یك رفتار واپسگرایانه است.
علیرضایی افزود: كمك به سازندگانی كه محصولات با استاندارد بالا تولید می كنند و منجر به كاهش مصرف انرژی می شود باید در دستور كار قرار گیرد.
شش هزار و 508 واحد صنعتی با اشتغالزایی 204 هزار نفر و سرمایه گذاری 103 هزار و 700 میلیارد ریال در خراسان رضوی فعال هستند. 95 درصد سرمایه گذاری بخش تولید صنعتی در این استان متعلق به بخش خصوصی است.
1922/1858