۲۱ آذر ۱۳۹۴، ۱۸:۴۴
کد خبر: 81874877
T T
۰ نفر

268هزار زائرپیاده به مشهدالرضا(ع) سفر كردند

۲۱ آذر ۱۳۹۴، ۱۸:۴۴
کد خبر: 81874877
268هزار زائرپیاده به مشهدالرضا(ع) سفر كردند

مشهد- ایرنا- سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده رضوی از ورود 267 هزار و 527 زائر پیاده تا ظهر سالروز شهادت امام رضا(ع) به مشهد خبر داد.

حسین رضایی شامگاه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: كوچكترین زائر پیاده طفل شش ماهه ای بود كه همراه والدین از نیشابور این مسیر را طی كردند و مسنترین آنها پیرد 85 ساله ای از مینودشت در استان گلستان بود.
وی ادامه داد: در بین این جمعیت 118 هزار و 602 زائر زن و 149 هزار و 925 زائران مرد پیاده وارد مشهدالرضا(ع) شدند.
سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده رضوی گفت: این زائران از استانهای مازندران، گلستان خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، سمنان، فارس، اصفهان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، اردبیل و چهارمحال و بختیاری به پابوس بارگاه منور امام رضا(ع) مشرف شدند.
وی افزود: در مجموع این جمعیت در قالب هزار و 334 كاروان به مشهد سفر كردند.
رضایی ادامه داد: بزرگترین این كاروانها با حدود پنج هزار زائر از نیشابور سه روز در راه بودند و بزرگترین كاروان دانشجویی هم با حدود سه هزار دانشجو از دانشگاههای كشور مربوط به وزارت علوم، تحقیقات، فناوری بود.
وی گفت: هزار و 600 نفر از زائران پیاده ورودی به مشهدالرضا(ع) نیز هموطنان اهل سنت هستند كه در قالب پنج كاروان به این سفر معنوی آمدند.
سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده رضوی افزود: از این میان یك كاروان 200 نفره از استان گلستان، كاروانی دیگر با همین جمعیت از منطقه پایین جام و كاروانی 200 نفره از تربت جام، 700 نفر از تایباد و 300 زائر اهل سنت دیگر از شهرستان خواف پیاده به مشهد سفر كردند.
وی طولانی ترین زمان سیر زائران پیاده را نیز 18 روز و كمترین زمان را یك روز عنوان كرد.
رضایی ادامه داد: جمعیت زائران پیاده حرم رضوی امسال با وجود بارندگی و برودت هوا، نسبت به پارسال 30 درصد افزایش یافت.
وی گفت: پارسال در روزهای پایانی ماه صفر در مجموع 206 هزار زائر پیاده به مشهد وارد شده بودند.
سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده رضوی افزود: 250 ایستگاه صلواتی در طول 800 كیلومتر از جاده های خراسان رضوی به ویژه شش مسیر ورودی مشهدالرضا(ع) از اربعین حسینی تاكنون فعالیت بوده اند.
وی ادامه داد: بزرگترین ایستگاه صلواتی بین راهی مربوط به كفشداران آستان قدس رضوی در جاده ملك آباد واقع در 40 كیلومتری مشهدبا گنجایش شش هزار نفرشب خواب بود و كوچكترین ایستگاه هم توسط یك خانواده روستایی در جاده سرخس برپا شد.
رضایی گفت: در این ایستگاهها در مجموع 14 هزار خدمه به زائران پیاده رضوی خدمت كردند.
وی افزود: در مشهد برای اسكان كاروانهایی كه پیش بینی جا نكرده بودند نیز 186 مدرسه و فضای مناسب تجهیز شد كه 87 هزار و 55 زائر پیاده در همین فضاها اسكان داده شدند.
سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده رضوی گفت: این جمعیت در سه بخش خدمات رفاهی، درمانی و فرهنگی پذیرایی شدند.
وی همچنین كل زائرانی را كه امروز تا قبل از ظهر وارد مشهد 34 هزار نفر اعلام كرد.
1906/1858
۰ نفر