۲۴ آذر ۱۳۹۴، ۱:۱۲
کد خبر: 81878245
T T
۰ نفر
صربستان مذاكرات براي عضويت در اتحاديه اروپا را رسما آغاز كرد

بلگراد-ايرنا- صربستان در دومين اجلاس بين دولتي با اتحاديه اروپا كه شامگاه دوشنبه در بروكسل برگزار شد رسما مذاكرات در دوعنوان از35 فصل براي عضويت در اين اتحاديه را آغاز كرد.

به گزارش ايرنا، رسانه هاي خبري صربستان گزارش دادند كه آلكساندر ووچيچ نخست وزير صربستان در هنگام آغاز شروع مذاكرات براي عضويت اين كشور در اتحاديه اروپا گفت كه امروز يكي از آن روزهايي است كه صربستان به عنوان يك كشور و ملت تاريخ را مي نويسد.
ووچيچ اين موفقيت را به تمامي شهروندان صربستان تبريك گفت و اين روز را روز بزرگ دانست و اشاره كرد كه صربستان ديگر خواب روياهاي اتحاديه اروپا را نمي بيند.
وي به نياز تلاش بيشتر در راه پيوستن به خانواده اروپايي اشاره كرد و گفت : خوشحال هستيم زيرا كه اروپا خواهان اين است كه صربستان را درمحيط دموكراتيك خود ببيند.
وي همچنين شروع مذاكرات براي پيوستن صربستان را از لحاظ اقتصادي براي صربستان مهم خواند و گفت كه اين كشور در چند سال اخير توانست كشور را از ركود اقتصادي نجات بدهد و در كاهش كسري بودجه، بهبود در رده بندي اقتصادي و كاهش بيكاري گام هاي مثبتي را بردارد.
نخست وزير صربستان تاكيد كرد كه هدف اين كشور پايان مذاكرات تا سال 2019 ميلادي است و سپس در آن زمان اتحاديه اروپا تصميم بگيرد كه آيا خواهان چنين صربستان در بين اعضاي خود است.
وي خبر شروع مذاكرات عضويت صربستان در اتحاديه اروپا را براي تمامي منطقه مهم خواند و گفت كه تمامي كشورها مي توانند به صربستان به عنوان يك شريك پايدار حساب كنند
وي همچنين با اشاره به اينكه صربستان به مذاكرات با آلبانيايي تباران كوزوو ادامه مي دهد و با همه در منطقه مذاكره مي كند، گفت كه صربستان ستون ثبات منطقه است و خواهد ماند.
صربستان پس از سال ها تلاش و انتظار و شرط و شروط هاي مختلف سرانجام رسما مذاكرات براي پيوستن به اتحاديه اروپا را كه انتظار مي رود چندين سال به طول بكشد، شروع كرد.
اولين نشست بين دولتي اتحاديه اروپا و صربستان كه به منزله شروع رسمي مذاكرات بروكسل و بلگراد در مراحل عضويت صربستان در اتحاديه اروپا تلقي مي شود در21 ژانويه سال 2014 در بروكسل برگزار شد.
تجربه كشور كرواسي در مراحل پيوستن به اتحاديه اروپا نشان داد كه مذاكرات در اين مسير امكان دارد چندين سال ادامه داشته باشد و از طرف ديگر مساله كوزوو از جمله مشكلات مهم درطولاني شدن مذاكرات براي عضويت صربستان در اتحاديه اروپا تاثير پذير است.
صربستان براي پايان دادن به مرحله عضويت در اتحاديه اروپا بايد 35 فصل در مذاكرات الحاق اروپايي را باز كند كه هر كدام از اين فصل ها امكان دارد چندين ماه و حتي بيش از يك سال به طول بكشد.
گفته شده است كه فصل 35 در مذاكرات صربستان براي پيوستن به اتحاديه اروپا كه مربوط به عادي سازي روابط با بلگراد مي شود، امكان دارد تا مرحله آخر به طول بكشد و همچنين فصل 32 كه مربوط به امور مالي مي شود.
انتظار مي رود تصميم بروكسل اين باشد كه صربستان، مونته نگرو و مقدونيه را در يك پاكت در اتحاديه اروپا بپذيرد.
صربستان، مراحل الحاق اروپايي را در ژوئن سال 1999ميلادي با حركت در مسير ثبات كه اولين گام در مسير عضويت در اتحاديه اروپا محسوب مي شود، آغاز كرد.
اتحاديه اروپا در 19دسامبر سال 2009ميلادي رواديد براي شهروندان صربستان در سفر به كشورهاي عضو اين اتحاديه را لغو كرد و در دوم مارس سال 2012ميلادي موفق شد كه موافقت اعضاي اتحاديه اروپا را براي كسب جايگاه نامزدي در اين اتحاديه كسب كند كه قدمي بزرگ براي اين كشور در روند ائتلاف اروپايي به حساب مي آيد.
شبك**436** 1064
۰ نفر