در شهرهای ایران 26 پیست اسكی وجود دارد كه از این تعداد، 13 پیست در فهرست اماكن ورزشی بین المللی قرار دارد و از این میان دیزین به عنوان معتبر ترین پیست اسكی ایران و خاورمیانه و شمشك دومین و قدیمی ترین پیست اسكی بین المللی مورد تایید فدراسیون جهانی اسكی قرار گرفته است.
پیست اسكی دیزین با قدمت 53ساله و شمشك با عمر 57ساله خود نه تنها جزو محبوب ترین پیست های مورد علاقه اسكی بازان كشورمان است و هر ساله مشتاقان زیادی را به خود جذب می كند بلكه برای گردشگران خارجی و حتی مقامات خارجی ( دیپلماتها و سفیران ) مقیم تهران هم از جذابیت های خاصی برخورداراست.
بر این اساس این مجموعه همه ساله به ویژه در روزهای تعطیل و پایانی هفته، پذیرای گردشگران داخلی و خارجی و اسكی بازانی از سراسر كشوربوده و علاقه مندان تهرانی هم با وجود دسترسی آسان از طریق محور 54 كیلومتری شمشك - دیزین سهم بیشتری در استفاده از امكانات این مجموعه را به خود اختصاص دادهاند.
در كنار گذراندن اوقات فراغت علاقه مندان به این ورزش اما نكته قابل توجه و مهم پیست های بین المللی ایران ' توسعه توریسم و اقتصاد ورزشی ' است، حال در كنار پیست های بین المللی كشور ، پیست های دیزین و ششمك كه در جاذبه های گردشگری از گذشته تا به امروز منحصر بفرد بوده نه تنها طی فصول اسكی بلكه در چهار فصل سال می تواند سهم كلانی در توسعه گردشگری ورزشی و رونق اقتصاد كشور در حوزه ورزش و سلامتی ایفا كند.
پیش تر وزیر ورزش و جوانان كه در مسابقات جام جهانی اسكی روی چمن- دیزین از پیست بین المللی دیزین به عنوان یكی از مجموعه های شناخته شده جهان یاد كرد،گفت: این مجموعه به ترمیم و بهبود زیر ساخت ها نیاز دارد كه با رفع تحریم ها، گشایشی در این بخش اتفاق خواهد افتاد.
از طرفی ظرفیت رشته اسكی در جذب گردشگر ورزشی بسیار بالاست زیرا بسیاری از كشورهای منطقه فاقد این ویژگی های طبیعی هستند ، درحالی كه ایران از این فرصت برخورداربوده و با تقویت زیر ساخت ها و به روز رسانی امكانات كه در بحث گردشگری ورزشی عمل می كند، می تواند قدرتمند تر از گذشته سهم بیشتری درتوسعه این بخش داشته باشد.
به گفته محمود گودرزی، با وجود ارتفاعات گسترده و رشته كوه های مناسب ، جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت و توان را دارد تا با همكاری بخش خصوصی و مشاركت و سرمایه گذاری خارجی تغییرات بنیادی در امكانات ایجاد كند و به یكی از قدرت های اسكی جهان تبدیل شود.
این روزها كه با به نتیجه رسیدن مذاكرات هسته ای، باب همكاری های شركای تجاری اقتصادی ،سیاسی و فرهنگی كشورهای مختلف در كنار دیپلماسی عمومی و فعال كشورمان در عرصه سیاست خارجی، باز شده است، بی تردید فصل جدیدی هم در صنعت گردشگری ورزشی آغاز شده است كه از این میان می توان به سفر اخیر هیأت تجاری گردشگری فرانسه به سرپرستی لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در مهرماه امسال به تهران اشاره كرد .
فردریك ماریون، یكی از نمایندگان هیات تجاری فرانسه با اشاره به سوابق فعالیت این شركتها در زمینه اسكی كوهستان و اكوتوریسم برای مشاركت با ایران، اظهار داشت: فرانسه مقصد اول اسكیبازان دنیا است و بیش از 100 سال است كه در زمینه آمایش اسكی در جهان تجربه دارد. بیشترین امتیاز شركتهایی كه در این زمینه فعالیت میكنند آن است كه به هر تقاضا و نیازی پاسخ میدهند و ما در این زمینه آماده هر گونه همكاری ورزشی با ایران هستیم.
همچنین نماینده پوما توضیحاتی نیز درباره پیشینه همكاریهای مشترك با ایران ارائه كرد و گفت: تاكنون در زمینه تجهیز ایستگاههای اسكی توچال، شمشك و دیزین همكاریهایی داشتهاند و چند سد را برای تولید انرژی در ایران تجهیز كردهاند. هدف این است كه سایر فعالیتها به ویژه در بخش گردشگری را توسعه دهند و تكنولوژیهای جدید را به ایران معرفی كنند.
حال با توجه به برخورداری ایران از چنین پیست های بین المللی و با اتفاق خوبی كه در عرصه سیاست خارجی ایران روی داده است، مسوولان هم باید از این فرصت نهایت استفاده را كرده و توجه بیشتری درتوسعه صنعت گردشگردی ورزشی این پیست ها داشته باشند تا شاهد رفتن ورزشكاران و گردشگران به كشورهای همسایه مانند تركیه كه طی سال های گذشته سعی كرده تا با برگزاری تورهای ارزان و ارائه خدمات متنوع از این ظرفیت برای تقویت صنعت گردشگری خود نهایت استفاده را ببرند.
محور دیزین شمشك كه سالها حلقه اتصال ساكنان شمال و شمال شرق تهران به جاده زیبای چالوس و پیست بینالمللی دیزین بوده، طی سال های اخیر و همزمان با آغاز فصل اسكی مجدد به دلایل نامعلومی از جمله حادثه ناگوار فوت هشت نفر از كوهنوردان در سال 88، مسدود كردن این محور از سوی استانداری تهران و مسوولان راه شهرسازی ،ایمنی نبودن این محور ،كم عرض و بهمن گیر بودن جاده ،افزایش هزینه های بلیت و كاهش حضور اسكی بازان، ایمنی نبودن پیست های دیزین و شمشك، وجود مدعیان مالكیت شمشك، درخواست عوارض از سوی شهرداری شمشك و ارجحیت منافع محلی و اقلیت برمنافع ملی كه قابل تامل و سووال برانگیز است به روی مردم بسته می شود و این یكی از مشكلات همیشگی علاقه مندان و اسكی بازان بوده ، كه هیچ گاه هم حل نشد .
فرض بر صحت این موارد در آن صورت زنگ خطری جدی برای نحیف شدن بدنه اسكی كشور خواهد بود و به دنبال آن تبعاتی نظیر افول جذب گردشگر ورزشی و توسعه اقتصادی را بدنبال خواهد داشت،حال سوال مطرح این است كه ادامه این تهدیدها چه پیامدهای وخیمی برای ورزش كشور به دنبال خواهد داشت و این تهدید چگونه باید تبدیل به فرصت شود؟
** پیست های دیزین و شمشك و سرمایه گذاری كلان
دبیر فدراسیون اسكی در این باره در گفت و گو با ایرنا،گفت: مجموعه های بین المللی اسكی كشور، نعمتی خدادادی است كه ایران از این موهبت برخوردار شده است .همین كه اسكی بازان و علاقه مندان می تواند برای استفاده ازاین ورزش مفرح صبح به اسكی بروند و عصر به منازل خود بازگردند ظرفیت بی نظیری است به عنوان نمونه اگر در فرانسه فردی بخواهد به اسكی برود باید سه ساعت مسیر را با قطار برای رفتن به پیست اسكی طی كند.
سید حمید مهدوی با بیان اینكه موارد مطرح شده درباره بسته بودن محور دیزین به شمشك هم درست و هم نادرست است اظهار داشت: آنچه كه درباره وضع ایمنی جاده ها مطرح می كنند درست است اما این به وضعیت جغرافیایی كشور برمی گردد و تنها شامل این محور نیست.
وی ادامه داد: از طرفی این محور، كوهستانی نیست كه با بارش برف و باران مدت های طولانی آن هم در فصل اسكی بسته شود جالب است جاده های كوهستانی كه در فصل سرما برای چند روز بسته می شود بلافاصله مسیر گشایش می یابد و اتفاقی هم رخ نمی دهد . از طرفی تهران منطقه كوهستانی نیست كه با مشكلاتی از این قبیل روبرو شود.
دبیر فدراسیون اسكی درادامه یكی از گزینه های مطرح شده در رابطه با بسته شدن این محور را منفعت طلبی عده ایی در آن منطقه عنوان می كنند،گفت: منفعت اقلیت نباید فدای منافع ملی شود و این عده كه سنگ اندازی می كنند قدرتی ندارند كه بخواهد شاهرگ یك محور مواصلاتی كشور را قطع كنند و منافع ملی را به خطر بیندازند.
دبیرفدراسیون اسكی افزود: ورزش اسكی و بویژه پیست های دیزین و شمشك كه مطرح ترین پیست های شناخته ایران درخاورمیانه و جهان است ظرفیت بسیار خوبی برای جذب و توسعه گردشگردی ورزشی است حال از این ظرفیت چگونه می توان بهره مند شد.
مهدوی در ادامه به فصل جدید دیپلماسی ایران در عرصه سیاست خارجی و استقبال شركت های خارجی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف از جمله ورزش اشاره كرد و گفت: این فرصت بسیار خوبی است كه خانواده ورزش از آن بهره مند شود در حال حاضر این دوپیست مطرح كشور كه ظرفیت بسیار بالایی در توسعه صنعت گردشگری ورزشی و توسعه اقتصاد و زیر ساخت های ورزشی دارد باید از جذب سرمایه گذاری های خارجی دراین بخش استفاده كرد .
وی ادامه داد: پیست های دیزین و شمشك نیاز به سرمایه گذاری های كلان دارد و باید در جذب و استفاده از ظرفیت بالای بخش خصوصی با استفاده از این شرایط اقدام كرد .نگاه و منفعت دولت هم در رضایت مردم ،كاهش معضلات اجتماعی ، تقویت و توسعه گردشگری ورزشی است. علاوه برآن دولت می تواند نظارت عالی بر این امر داشته باشد و این جاست كه چرخ ورزش هم از بهبود مناسبات سیاسی ایران در عرصه بین المللی به حركت در خواهد آمد.
** عمر پیست های بین المللی دیزین و شمشك كم می شود
مدیرمجموعه پیست های شمشك و دیزین هم در این رابطه به ایرنا،گفت: این دوپیست قدیمی و بین المللی ایران و خاورمیانه در بین علاقه مندان و اسكی بازان از جذابیت های خاصی برخودار است اما طی سال های اخیر با بستن محور شمشك به دیزین ،حضور اسكی بازان و حتی گردشگران به این مجموعه كاهش یافته است.عده ایی در این میان عنوان می كنند كه به دلیل فوت چند نفر از كوهنوردان این محور بسته شده درحالی كه این اتفاق زمانی رخ داد كه این محور بسته بوده و ارتباطی با پیست نداشته است.
رضا دوستی در ادامه گفت: برخی مدعی هستند كه ایمنی این پیست ها پایین بوده و همین موضوع منجر به كاهش حضور علاقه مندان شده در حالی كه تجهیزات و كابل های این مجموعه طی سال گذشته با كیفیت و ایمنی بسیار بالا و متناسب با استاندارد جهانی نصب شده است و از طرفی وزارت راه و شهرسازی همكاری های خوبی را برای گشایش این محور تاكنون انجام داده و حتی سرمایه گذار این پیست هم امسال این جاده را از نظر ایمنی بیمه كرده است.
وی افزود:دلایلی كه درباره این موضوع مطرح كرده اند استدالال منطقی ندارد و به نظر می رسد اگر همین روند ادامه یابد به ورزش اسكی و كوتاه تر شدن عمر این پیست ها خواهد انجامید.
** مسوولان شرایط دسترسی به پیست ها را تسهیل كنند
مدیر مجموعه اسكی توچال هم در گفت و با ایرنا،گفت: حال كه پیست هایی با شرایط بین المللی در ایران بدون زحمت در اختیار ما قرار گرفته است انتظار می رود مسوولان شرایط استفاده علاقه مندان از این امكان خدادادی را تسهیل كنند.
محمد رضا پرهیزگار به عنوان نمونه به پیست های بین المللی شمشك و دیزین اشاره كرد و افزود: علاقه مندان برای استفاده از این پیست ها بیشتر از محور شمشك به دیزین استفاده می كنند اما بسته بودن این محور شرایط حضور مردم را سخت می كند .
وی با بیان اینكه به دلایل بسته بودن این محور كاری ندارد،اظهار داشت: بهتر این است كه مسوولان شرایط دسترسی مردم به این پیست ها را از طریق محور شمشك به دیزین با هدف رفاه و آسایش مردم فراهم كنند .
هر چند تاكنون جلساتی برای بازگشایی محور دیزین- شمشك در بین مقامات محلی این استان برگزار شده است اما گویا عزم جدی در اجرای این امر دیده نشده است.
شركت توسعه و نگهداری اماكن ورزشی كشور طی این دوسال اخیر كه اولویت اصلی خود را ایمن سازی همه جانبه پیست های اسكی شمشك و دیزین برای استفاده علاقه مندان به این رشته ورزشی بكار گرفته و بر ایمنی آنها افزوده است، اما در عین حال تلاش های جدی این مجموعه برای بازگشایی این پیست ها همچنان ادامه دارد.
محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان روز گذشته (دوشنبه)در مورد بسته بودن جاده پیست دیزین با وجود دستور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری،گفت: در گذشته اتفاق ناگواری در جاده شمشك - دیزین رخ داد و باید نهادهایی كه مسوول آماده كردن این جاده هستند مسوولیت این اتفاق را بپذیرند اما هنوز این كار انجام نشده است و هم اكنون هم درحال پیگیری مساله هستیم و امیدوارم به زودی این جاده باز شود.
ورزشی**9250** 1701
تهران- ایرنا-هر ساله با فرارسیدن فصل زمستان و بارش برف، فعالیت ورزش های زمستانی آغاز می شود و با پایان انتظار علاقه مندان برای گذران اوقات فراغت خود در پیست های بین المللی اسكی به ویژه در تهران،این اماكن ورزشی به عنوان یك ظرفیت بین المللی برای كشور خود را برای استقبال و پذیرایی از اسكی بازان آماده می كنند، اما وجود برخی موانع امكان استفاده و بهره برداری بهینه از این ظرفیت بین المللی را با مشكلاتی مواجه كرده و می كند.