۲۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۴:۰۹
کد خبر: 81880803
T T
۰ نفر
تداوم زندگی بشر بدون مدیریت نوین عرضه و مصرف انرژی امكان پذیر نیست

مشهد- ایرنا- معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تداوم شرایط فعلی زندگی بشر بدون مدیریت نوین الگوی عرضه و مصرف انرژی امكان پذیر نیست و رویكرد بهره مندی از انرژی های تجدیدپذیر برای جوامع انسانی غیرقابل اجتناب است.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتكار روز چهارشنبه در پیامی به همایش ملی اقتصاد انرژی در نیشابور افزود: بحران انرژی در سال های اخیر و انتشار گازهای گلخانه ای به خاطر استفاده از سوخت های فسیلی كه جهان را در آستانه فاجعه ای عظیم قرار داده است، به توافق جهانی در پاریس برای كاهش انتشار آن و سازگاری منتهی شد.
وی اظهاركرد: كشورها با مساله انرژی برخورد متفاوت را در پیش گرفته اند و از جمله این تفاوت ها گسترش انرژی های تجدیدپذیر است كه به تحقق اهداف توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی كشورها نیز كمك می كند و از عوامل اساسی دستیابی به توسعه پایدار است.
معاون رئیس جمهوری در این پیام افزود: ایران از نظر منابع مختلف انرژی غنی بوده و صرف نظر از منابع فسیلی، دارای ظرفیت قابل توجهی در انرژی های تجدید پذیر از نوع خورشیدی و بادی است، انرژی های پاكی كه عاری از اثرات مخرب بر محیط زیست بوده و از دیرباز به روش های گوناگون و دانش سنتی مانند بادگیرهای یزد مورد استفاده قرار گرفته است.
وی ادامه داد: این درحالی است كه امروزه با استفاده از فناوری های نوین یك درصد صحراهای كره زمین با نصب نیروگاه های حرارتی خورشیدی می تواند برق سالانه مورد نیاز جهان را تامین كند.
ابتكار گفت: انرژی های تجدید پذیر در كشور ما اینك می توانند در سیاستگذاری بخش انرژی نقش مهمی ایفا كنند و مردم از مزایای مهم آن مانند كاهش آلودگی های محیط زیستی، تنوع منابع مورد نیاز در تولید برق، قیمت پایدار و فرصت های توسعه اقتصادی بخصوص در مناطق توسعه نیافته و روستایی برخوردار شوند.
وی در این پیام افزود: استفاده از انرژی های نو همچنین می تواند در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی، وابستگی به منابع فسیلی را كاهش دهد و نیز به كاهش گازهای آلاینده از بخش تولید و مصرف و تقلیل انتشار گازهای گلخانه ای منجر شود كه تاثیرات اساسی بر گرمایش جهانی دارد.
در ادامه پیام ابتكار آمده است: از همین رو سیاست های كلی محیط زیست كه در آبان ماه سال جاری توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، بر لزوم گسترش اقتصاد سبز با هدف توسعه صنعت كم كربن و استفاده از انرژی های پاك همچنین بر اصلاح الگوی مصرف تاكید دارد.
این پیام می افزاید: در دولت یازدهم با برنامه ریزی صورت گرفته حركت نزولی استفاده از سوخت های فسیلی بویژه در نیروگاه ها كه از عمده ترین منابع تولید كننده كربن هستند آغاز شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این پپام ادامه داد: آمارها نشان می دهد كه سهم سوخت مایع در نیروگاه های كشور از سال 92 روند كاهشی مناسبی داشته به طوری كه در سال 94 رشد میزان مصرف گاز در نیروگاه ها نسبت به سال 93 دارای 18 درصد افزایش بوده است با این حال مولدهای برق بادی می تواند جایگزین مناسبی برای نیروگاه های گازی و بخاری باشند.
وی گفت: در زمینه استفاده از انرژی های تجدید پذیر با توجه به سیاست های كلی محیط زیست و اهداف توسعه پایدار، دولت برنامه های مناسبی برای استفاده از انرژی های تجدید پذیر و حركت به سوی اقتصاد سبز یا كم كربن دارد.
وی افزود: همچنین سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت از نوآوری و اختراع ها در این زمینه مورد توجه قرار داشته و در ارائه برنامه ششم توسعه با محوریت اقتصاد مقاومتی، جهت گیری كاهش انتشار گازهای گلخانه ای و سازگاری پیش بینی شده است.
ابتكار در این پیام افزود: البته تحقق این اهداف مهم نیازمند مشاركت همه دستگاه ها و دست اندركاران اعم از دولتی، خصوصی و نیز مشاركت مردم است.
وی در بخش پایانی پیام از دست اندركاران برگزاری اولین همایش ملی اقتصاد انرژی، كمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، دستگاه های دولتی و دانشگاه ها و نیز مردم نیشابور به خاطر میزبانی همایش تشكر و قدردانی كرده است.
7502/ 6053/ 1650
۰ نفر