۲۶ آذر ۱۳۹۴، ۱۳:۲۸
کد خبر: 81882354
T T
۰ نفر
وزير علوم: دينمداري از مولفه هاي قيام سربداران است

سبزوار- ايرنا - وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: مردمي بودن، عدالتخواهي و دينمداري از مولفه هاي قيام سربداران است.

به گزارش ايرنا، دكتر محمد فرهادي روز پنجشنبه در پيامي به كنگره بين المللي هفصدمين سالگرد نهضت سربداران در سبزوار افزود: نهضت شيعي سربداران بخشي از تاريخ حماسه ساز تشيع و برگ زريني در تاريخ مبارزات مردم ايران زمين بود كه به تاسي از امام حسين(ع) عليه ظلم و جور زمانه به پا خاست و نام و آوازه خود را براي هميشه تاريخ، بر تارك اين مرز و بوم جلوه گر ساخت.
وي ادامه داد: بي شك آنچه طنين اين نام آوري را در تداوم تاريخ جاودانه كرد، نه حب قدرت و نه خشم و كينه توزي قومي بلكه انديشه و آرماني بود.
وزير علوم در ادامه اين پيام نوشت: جنبش شيعي سربداران و قيام برخاسته از آن داراي ابعاد پيدا و پنهان بسياري است كه رسالت بازخواني چهره راستينش برعهده همه عالمان، انديشمندان و محققان اين حوزه مي باشد.
وي گفت: بدون ترديد برگزاري اين كنگره و ديگر كوششهاي روشني بخش سطور تاريخ ارزشمند كشورمان مي تواند بخشي از فرازهاي اين شكوهمندي را نمايان كند و مجد و عظمت آن را به منزله يك ميراث فرهنگي تمدني فاخر و سترگ به تصوير بكشد.
دكتر فرهادي افزود: همانگونه كه نهضت درخشان سربداران برگي از نمايش هويت فرهنگي و سياسي جنبشها و جريان هاي اسلامي ايراني به شمار مي آيد، مردم غيور ديار سبزوار و اهالي دانش پرور دانشگاه حكيم سبزواري نيز با همتي ستودني در پاسداشت و نگه داشت اين رويداد بزرگ اهتمام ورزيده اند.
كنگره بين المللي سربداران با قرائت پيامهاي رئيس جمهوري، رئيس مجلس شوراي اسلامي، آيت الله نوري همداني و با حضور وزير فرهنگ و ارشد اسلامي و 100 ميهمان از كشورهاي اروپايي، آسيايي و آفريقايي امروز در سبزوار آغاز شد.
طي دو روز برپايي اين كنگره 65 سخنراني در قالب 9 نشست مستقل در سه بخش ارائه مي شود. از بين اين مقالات 50 طرح پژوهشي و اثرگذار در حوزه تاريخ سربداران استخراج و اجرا مي شود.
اين كنگره به همت وزارتخانه هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي، علوم، تحقيقات و فناوري، دانشگاه سبزوار و همكاري دانشگاه بين المللي جامعه المصطفي و حوزه علميه قم برپا شده است.
نهضت سربداران حركت مردمي و آزاديبخش شيعيان خراسان در قرن هشتم هجري و در پي 120 سال چيرگي قوم تاتار و مغول بر ايران و بسياري از مناطق آسيا، از 'باشتين' در منطقه تاريخي سبزوار عليه ستم بيگانگان مغول آغاز شد.
سربداران در اين چارچوب موفق به تصرف سبزوار در سال 738 هجري و تشكيل حكومت مستقل و مردمي شيعه به مدت حدود 50 سال به پايتختي سبزوار و تثبيت اعتقادات و باورهاي شيعيان دوازده امامي براي دورانهاي بعد در اين بخش از ايران شدند كه دامنه حكومت آنان تا مازندران و گرگان توسعه يافت.
قيام سربداران از آن جهت در تاريخ ايران اهميت دارد كه پس از خود سبب شورش و ايستادگي مردم در برابر حكومت مغول شد. برخي از مورخان استقرار دولت مرعشيان در مازندران را از بارزترين پيامدهاي حكومت سربداران مي دانند.
امراي سربداران در مدت كوتاه حكومت خود دست به آباداني زده و توانستند تا حد زيادي ويرانگري هاي مغولان را جبران كنند. آنان در پي ارتقاي زندگي روستاييان و طبقه محروم بودند و به نوعي مساوات در تقسيم عوايد و ثروت عمومي اعتقاد داشتند.
اين نهضت بخاطر شعار فعالان آن مبني بر اينكه 'اگر توفيق يابيم دفع ظلم ظالمان كرده باشيم وگرنه سر خود را بر دار ببينيم كه ديگر تحمل تعدي و ظلم نداريم' با عنوان قيام سربداران معروف و در تاريخ ايران زمين ماندگار شد.
سبزوار در 237 كيلومتري غرب مشهد قرار دارد.
8144/7499/1858
۰ نفر