«عباس آخوندی» عصر چهارشنبه در سومین نشست وزیران حمل و نقل كشورهای حاشیه دریای خزر در تهران تاكید كرد «با وجود اهتمام جدی كشورهای حاشیه دریای خزر هنوز همكاری تجاری و اقتصادی و زیرساخت های كنونی در این بخش به اندازه كافی توسعه نیافته است و با ظرفیت های موجود اقتصادی و تولیدی در منطقه فاصله زیادی داریم».
** پیشنهادهای ایران برای افزایش ترانزیت در كریدور شرق و غرب دریای خزر
وزیر راه و شهرسازی گفت: تاسیس صندوق مشترك تامین مالی، اصلاح تعرفه ترانزیت و گمرك و رفع مانع های فیزیكی و غیرفیزیكی تردد بین كشورهای حاشیه خزر برای توسعه همكاری های كشورهای یاد شده بسیار اهمیت دارد.
آخوندی افزود: توسعه حمل و نقل تركیبی و چندوجهی، تقویت كریدور رشت- آستارا - مسكو و افزایش ترانزیت كالا در مسیر شرق خزر برای گسترش همكاری حمل و نقل كشورهای حاشیه دریای خزر ضروری است.
وی تشویق سرمایه گذاری در بخش های مختلف حمل و نقل را خواستار شد و گفت: تبادل اطلاعات به منظور استفاده از فناوری های نوین و تشكیل كمیته های مشترك كارشناسی و توسعه همكاری های علمی و آموزشی بین كشورهای منطقه خزر لازم است.
** توان دو برابر شدن میزان سالیانه ترانزیت كالا بین قزاقستان، تركمنستان و ایران
وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران گفت: عملیاتی شدن حمل و نقل تركیبی در حوزه خزر و مسیرهای ریلی بین بندرهای جنوب با كشورهای تركمنستان، قزاقستان، روسیه و اروپا و برعكس در شرق خزر و كریدور قزوین- رشت- آستارا- مسكو به اروپا و برعكس در غرب خزر از اولویت های ایران برای همكاری با كشورهای این منطقه است.
وی افزایش ترانزیت بین قزاقستان، تركمنستان و ایران در مسیر شرق دریای خزر را خواستار شد و تاكید كرد اكنون میزان ترانزیت كالا در این مسیر سالیانه پنج میلیون تن است كه باید به 10 میلیون تن افزایش یابد.
آخوندی تصریح كرد: ایران برای توسعه زیربناهای حمل و نقل هوایی، دریایی، زمینی و ریلی در برنامه ششم توسعه اهمیت زیادی قائل است و از سرمایه گذاران علاقه مند دعوت می كند در توسعه زیربناهای حمل و نقل همكاری كنند.
به گفته او، ایران برای توسعه تجارت و حمل و نقل ترانزیت در منطقه از 185 میلیون تن ظرفیت سالیانه برخوردار است و می تواند نیازهای ترانزیتی كشورهای حاشیه خزر را در بندرهای شمال و جنوب تامین كند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران با 25 مرز ترانزیتی فعال، پنج مرز ریلی، 13 بندر تجاری و 10 فرودگاه بین المللی می تواند ارتباطات گسترده ای را در زمینه توسعه حمل و نقل بین كشورهای حاشیه خزر فراهم كند.
آخوندی درباره ایمنی پروازهای عبوری از آسمان ایران تاكید كرد تا ژوئن 2014 میلادی (خرداد پارسال) روزانه 450 پرواز بین المللی از آسمان ایران عبور می كرد اما اكنون شمار پروازهای عبوری از آسمان ایران به بیش از 900 پرواز در شبانه روز افزایش یافته است.
به گفته او، ایران با داشتن شبكه آزادراه های آسیایی و خط آهن در كریدور حمل و نقل آسیا- قفقاز- اروپا (موسوم به تراسیكا) می تواند نقش مهمی را در حمل و نقل ترانزیت و بین المللی در كریدور شمال به جنوب و شرق به غرب منطقه ایفا كند.
سومین نشست وزیران حمل و نقل كشورهای حاشیه دریای خزر با حضور نمایندگانی از جمهوری آذربایجان، روسیه، قزاقستان، تركمنستان و جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شده است تا تقویت همكاری حمل و نقلی در بخش های هوایی، دریایی، زمینی و ریلی بین كشورهای این منطقه بررسی شود.
دو نشست پیشین وزیران حمل و نقل كشورهای حاشیه دریای خزر، در باكو و آستاراخان روسیه برگزار شد.
اقتصام**1108**3061**1961
پیشنهاد تاسیس صندوق مشترك تامین مالی و اصلاح تعرفه ها بین كشورهای حاشیه خزر
وزیر راه: كشورهای حاشیه خزر یك بلوك قدرتمند اقتصادی تشكیل دهند
۲ دی ۱۳۹۴، ۱۶:۰۲
کد خبر:
81891404
تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی گفت: كشورهای حاشیه خزر با مبادلات سالیانه تجاری 600 میلیارد دلاری، تولید ناخالص داخلی بیش از چهار تریلیون دلاری و نرخ رشد اقتصادی 4.6 درصدی باید به یك بلوك قدرتمند اقتصادی تبدیل شوند.