۱۲ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۵۲
کد خبر: 81902915
T T
۰ نفر

دكتر محمد رضا راشد محصل اسوه دانشوري و آزادگي

۱۲ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۵۲
کد خبر: 81902915
دكتر محمد رضا راشد محصل اسوه دانشوري و آزادگي

روزنامه امروز خراسان جنوبي روز شنبه 12 ديماه 94 در شماره 2963 خود مطلبي با عنوان « دكتر محمد رضا راشد محصل اسوه دانشوري و آزادگي » را به قلم حسين افضليان چاپ و منتشر كرد.

ادامه مطلب به اين شرح است: دكتر محمدرضا راشد محصل ، درخردادماه سال 1315 هجري شمسي درخانواده اهل علم و ديانت متولد شد.
پدر و پدربزرگش جملگي علماي دين و مورد وثوق و احترام مردم بودند.
وي پس از اتمام تحصيلات مقدماتي و دوره هاي عالي تحصيلي در سال 1353 مدرك دكتراي زبان و ادبيات فارسي را گرفت.
علاوه بر وي برادرانش دكترمحمدعلي، دكترمحمدتقي، دكترمحمدحسن و دكترجليل راشد محصل از افتخارات خاندان با فضل و دانش راشد محصل و از مفاخر بيرجند محسوب مي شوند.
عضويت در هيأت علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز، تدريس در دانشگاه هاي تبريز، دانشكده ادبيات دانشگاه فردوسي مشهد، دانشگاه بيرجند، همكاري با فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي، شوراي كتاب كودك، تدوين دايرة المعارف (قاموس)، مركزخراسان شناسي، عضويت در قطب فردوسي شناسي و عضويت در هيأت مديره فرهنگسراي فردوسي بخشي از فعاليت هاي علمي و آموزشي ايشان است.
دكتر راشد محصل كتاب‌هايي همچون: آذرخش ديرپاي سهروردي، پرتوهايي از قرآن و حديث در ادب فارسي، داستان گشتاسپ در دو نگاه، شاهنامه‌ پژوهي، خيام‌شناخت، عطارشناخت، از شوكتي تا دولتي، چون من در اين ديار، شاهنامه جلوه ‌گاه روح ملي، نام‌شناخت توصيفي منظومه‌هاي ديني فارسي، فرهنگ خرد در شاهنامه، گزيده حديقه سنايي با شرح و توضيح، نشانه شناسي ادبي در كاربرد قرآن و حديث، تاريخ فرهنگ و آموزش نوين در بيرجند، داستان گشتاسب در دو نگاه (پيكره شناسي و دريافت هاي اجتماعي) و ده ها مقاله علمي در حوزه هاي حماسه پژوهي، عرفان و حكمت اسلامي و ... منتشر و به علاقه مندان عرضه داشته است.
در مقدمه كتاب «دانش و آزادگي» كه به قلم جمعي از گردآورندگان نوشته شده، آمده است: «دانش و آزادگي در وجود اين مرد (دكتر راشدمحصل) به‌ نحوي همراه و يگانه شده است كه تفكيك يكي از ديگري ميسر نيست.
دكتر راشد محصل در طول فعاليت‌هاي علمي و اجرايي خود، چه در گروه زبان و ادبيات فارسي، چه در مركز خراسان‌شناسي و چه در فرهنگ ‌سراي فردوسي هيچ ‌گاه در برابر خدمتي كه با تمام وجود و از سر اخلاص انجام داده، مطالبه كه هيچ، حتي توقع ضمني مابه ازائي هم نداشته است.
اگرچيزي مي‌دادند، با بي ‌ميلي و بزرگ ‌منشي و احترام ‌انگيزي مي‌گرفت و بخش عمده آن را صرف خريد كتاب و اهداء به دانشجويان مستعد و همكاران علاقه ‌مند و كتابخانه‌هاي نيازمند مي‌كرد.
دانشوران روزگار ما كم نيستند، آزادگاني هم كم‌ و بيش پيدا مي‌شوند، اما آن‌ها كه دانش و آزادگي توامان در وجودشان به بار نشسته باشد، سيمرغ‌اند و كيميا.
همچنين در مقاله ي «جان به فداي عاشقان» كه به قلم اصغر ارشاد سرابي نوشته شده ، در باره دكتر راشد محصل تصريح شده است: «اطلاعات او در پهنه شعر وادب كهن و تاريخ اجتماعي ايران، گسترده و شنيدني است.
تجلي علمي او بيشتر در مباحث عرفاني و آثار حماسي و نكته ‌سنجي ‌هايش نتيجه نيم ‌قرن پژوهش و تجربه است.
احاطه استاد بر علوم قرآني، احاديث و آثار عرفاني و چيرگي بر منابع و محتواي ديوان شاعران و آثار نويسندگان كهن، كلاس درس دكتر راشد محصل را شيرين كرده است.
نكته ديگري كه نبايد از كنار آن گذشت اثرات وجودي اين مرد بزرگ در تربيت صدها دانش آموخته در مقاطع مختلف تحصيلي رشته زبان و ادبيات فارسي در بيرجند و درطي قريب به 25 سال كار مداوم علمي و آموزشي است.
به جرأت مي توان گفت كليه دانش آموختگان 30 سال گذشته دانشگاه هاي بيرجند در رشته زبان وادبيات فارسي يا شاگرد دكتر راشد محصل بوده اند و يا شاگرد شاگردان ايشان.
مجموع اين خدمات ارزنده سبب شد كه در اسفند ماه 1386 مراسم بزرگداشت ايشان با حضور مسئولان استاني، اساتيد و اعضاي گروه هاي زبان و ادبيات فارسي دانشگاههاي بيرجند، اصحاب فرهنگ، هنر و ادب و جمعيت قابل توجهي از دانش آموختگان ادبيات فارسي در بيرجند برگزار و از سالها تلاش و خدمات علمي، آموزشي و پژوهشي دكتر راشد محصل تقدير و تجليل شد.
در اين مراسم تني چند از اساتيد دانشگاه و خود استاد سخنراني كردند.
2047/7559/