اعطای جوایز به پایان نامه های برتر در حوزه ادبیات فارسی و ادیان

تهران - ایرنا- پنجمین دوره جایزه‌ فتح‌الله مجتبایی به دو پایان‌نامه‌ برگزیده و دو پایان‌نامه‌ تشویقی دوره دكتری در رشته‌های زبان و ادبیات فارسی و ادیان و عرفان تعلق می‌گیرد.

فتح‌الله مجتبایی متولد ۱۳۰۶ در تهران، نویسنده و مترجم ایرانی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.
جایزه دكتر فتح‌الله مجتبایی، به برترین پایان‌نامهٔ دكتری در رشته‌های زبان و ادبیات فارسی، ادیان و عرفان اهدا می‌شود و اولین دوره اعطای این جایزه در آذرماه سال ۱۳۹۰ برگزار ‌شد.
به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا ، مراسم اهدای پنجمین دوره‌ جایزه‌ فتح‌الله مجتبایی روز سه‌شنبه 15دی ماه با حضور اصحاب فرهنگ و اندیشه در مركز فرهنگی شهر كتاب برگزار می‌شود.
این جایزه به بهترین پایان‌نامه‌های دوره دكتری در رشته‌های «زبان و ادبیات فارسی» و «ادیان و عرفان» كه در سال 1393 دفاع شده اهدا می‌شود.
هیات داوران (فتح‌الله مجتبایی، ضیاء موحد، حسین معصومی‌همدانی، شهرام پازوكی، محمد دهقانی و علی‌اصغر محمدخانی) پس از بررسی پایان‌نامه‌های دریافتی، دو پایان‌نامه‌ برگزیده و دو پایان‌نامه‌ تشویقی را انتخاب كرده‌اند كه در این مراسم معرفی می‌شوند.
همچنین در این مراسم، فتح‌الله مجتبایی، ضیاء موحد، محمدجعفر یاحقی، شهرام پازوكی و علی‌اصغر محمدخانی درباره‌ وضعیت پژوهش‌های دانشگاهی در این حوزه‌ها، آسیب‌شناسی تحصیلات تكمیلی در حوزه‌های علوم انسانی، ویژگی‌های پایان‌نامه‌های برگزیده و چشم‌انداز رشته‌های «زبان و ادبیات فارسی» و «ادیان و عرفان» سخن می‌گویند.
در چهار دوره گذشته این جایزه، سمیرا بامشكی، علیرضا اسدی، محمدرضا عدلی، سلمان ساكت، ارسطو میرانی و سیده لیلا سیدقاسم برگزیدگان این جایزه بوده‌اند. پایان‌نامه‌های برگزیده به همت انتشارات هرمس به صورت كتاب منتشر می‌شود.
فتح الله عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و عضو هیات علمی مركز دایرة المعارف بزرگ اسلامی است.
از وی تاكنون بیش از 200 عنوان كتاب، مقاله، نقد كتاب و شعر به صورت تالیف، تصحیح و ترجمه به زبان‌های فارسی و انگلیسی در ایران و خارج از ایران منتشر شده است.

** جشنواره بچه های آبی در راستای حمایت از كتاب های ادبی برگزار می شود
انتشارات علمی و فرهنگی جشنواره بچه های آبی در راستای حمایت از تولید كتاب های ادبی با موضوع كودكان كار و طلاق برگزار می كند.
جشنواره بچه های آبی به منظور معرفی كتاب­های برتر كودكان با نیازهای خاص فراخوان عمومی را منتشر كرده است.
معرفی و اهدای جایزه به كتاب­های ادبی (داستان، رمان، كتاب تصویری) كه درباره كودكان با نیازهای خاص، كودكان كار و یا بچه­ های طلاق نوشته شده باشد از موضوعات جشنواره است.
در بخش فراخوان این جشنواره نیز آمده است: موضوع كتاب باید به بچه‌های آبی، كودكان با نیازهای خاص، كودكان كار ،خیابان، و یا بچه‌های طلاق پرداخته باشد، آثار چاپ شده در سالهای 90 تا 94 می­توانند در این جشنواره شركت كنند و آثار ارسالی شامل حوزه های تالیف و ترجمه باشد.
داوطلبان محدودیتی در تعداد ارسال آثار ندارند و ارسال دو نسخه از كتاب چاپ شده به صورت كتبی و فایل پی­دی­اف برای آثار چاپ نشده به پست الكترونیك bluechilds@ibluebird.com الزامی است.
مشخصات كامل صاحب اثر به شكل تایپ شده به همراه آثار به نشانی دبیرخانه ارسال شود.
مهلت ارسال آثار تا 15 بهمن ماه سالجاری بوده و این آثار تا 22 بهمن ماه داوری خواهند شد.
در مراسم پایانی كه در اسفندماه برگزار خواهد شد به نفرات اول تا سوم كتب چاپ شده به ترتیب 3، 2 و 1 سكه بهار آزادی و همچنین به نفرات اول تا سوم آثار چاپ نشده نیز به ترتیب 5، 3 و 1 سكه بهار آزادی به همراه لوح افتخار بچه های آبی اهدا می شود.
علاقمندان برای كسب اطلاعات بیشتر به سایت www.farhangfestival.com مراجعه كنند.
فراهنگ**9022**1027