۱۵ دی ۱۳۹۴، ۱۴:۴۰
کد خبر: 81908373
T T
۰ نفر
مدیركل شیلات خوزستان:دزفول قطب تولید ماهیان خاویاری در خوزستان است

دزفول - ایرنا - مدیر كل شیلات خوزستان گفت:با توجه به عملكرد خوب شهرستان دزفول در تولید ماهیان خاویاری، این شهرستان بعنوان قطب تولید ماهیان خاویاری استان خوزستان شناخته شده است.

نبی الله خون میرزایی روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا برنامه توسعه ماهیان خاویاری در دزفول را یكی از برنامه های مهم و جدی شیلات در استان خوزستان برشمرد و افزود:تولید ماهیان خاویاری در خوزستان از جمله برنامه های نوپایی است كه كمتر از یك دهه از عمر آن می گذرد اما با موفقیت همراه بوده است.
وی افزود:در این مدت مزارع پرورش ماهی كه بعنوان پایلوت برای تولید ماهیان خاویاری انتخاب شده اند از عملكرد مناسبی برخوردار بودند كه این امر نشان می دهد پتانسیل پرورش ماهیان خاویاری در خوزستان به ویژه در شهرهای شمال غرب این استان با بهره مندی از رودخانه های دز و كارون تثبیت شده است.
مدیر كل شیلات خوزستان اظهار كرد:با توجه به عملكرد قابل توجه تولید ماهیان خاویاری ، شهرهای دزفول ،شوش و اندیمشك به مركزیت دزفول به عنوان قطب تولید ماهیان خاویاری در استان خوزستان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند.
خون میرزایی میزان تولید گوشت ماهیان خاویاری در خوزستان در سال گذشته را 100 تن عنوان كرد.
وی همچنین در خصوص بیماری لكه سفید در مزارع پرورش میگو نیز گفت:این بیماری ویروسی
در دهه 80 سایت پرورش میگو در چوئبده آبادان را با شكست كامل مواجه كرد كه با اقدامات اداره كل شیلات خوزستان و معرفی گونه مقاوم میگو این صنعت دوباره پا گرفت و روند روبه رشدی را طی می كند.
مدیر كل شیلات خوزستان بیماری سفیدك را یكی از معضلات پرورش میگو در دنیا و كشور دانست و گفت:15درصد تولید میگو در خوزستان به علت بیماری سفیدك كاهش یافت این درحالی است كه این بیماری در استان بوشهر كاهش 40 درصدی را در پی داشت.
وی ضمن تاكید بر رعایت اقدامات بهداشتی لازم جهت كاهش تلفات میگو بر اثر بیماری سفیدك گفت:كمیته تخصصی میگو در خوزستان با حضور دستگاه های ذیربط تشكیل و نظرات كارشناسی به پرورش دهندگان میگو ارایه می شود.
خون میرزایی افزود:سایت های پرورش میگو در استان خوزستان در حال پاكسازی و رعایت بهداشت می باشند تا در سالهای آینده شاهد كمترین خسارت بیماری سفیدك به میگو باشیم.
وی در خصوص عملكرد استان خوزستان در زمینه تولید آبزیان نیز گفت:13 هزار و 700 هكتار مزرعه پرورش ماهی گرمابی در استان خوزستان وجود دارد كه پیش بینی می شود تا پایان امسال 50 هزار تن ماهی گرمابی از این مزارع برداشت شود.
وی با بیان اینكه پرورش ماهی در ایران از قدمت زیادی برخوردار نیست اظهار كرد:به منظور افزایش تولید آبزیان استفاده از تكنولوژی نو ، روش های تولید متراكم ، استفاده بهینه از منابع آب و رعایت الزامات زیست محیطی در كنار آموزش بهره برداران و مكانیزاسیون مزارع تولید در دستور كار قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینكه توسعه مجتمع های آبزی پروری در دستور كار شیلات خوزستان قرار گرفته است گفت:احداث فاز 2 شیلات شهید احمدیان خرمشهر و فاز 2 مجتمع آزادگان در شهرستان كارون در حال تكمیل است كه با تكمیل این مجتمع ها زیرساخت لازم برای تولید آبزیان فراهم خواهد شد.
خون میرزایی افزود:یكی از برنامه های مصوب اداره كل شیلات استان خوزستان،رهاسازی بچه ماهی در منابع آبهای داخلی در فصول مختلف سال می باشد كه این برنامه همه ساله اجرا می شود .
وی گفت:امسال 1،5 میلیون بچه ماهی در دریاچه سد دز رهاسازی شد كه این برنامه در سالهای بعد نیز تداوم خواهد داشت.
7278/6068