استفاده از باكتری ها برای حذف آلاینده های رنگ در پساب صنعتی

تهران- ایرنا- پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیركبیر با استفاده از محلول حاوی نوعی مخلوط باكتری رنگ زدا موفق به تجزیه و تصفیه آلاینده های رنگ از پساب های صنعتی شدند.

'فردین عبیری' دانش آموخته كارشناسی ارشد مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیركبیر و پژوهشگر طرح روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به تولید سالیانه 700 هزار تن رنگ مصنوعی در جهان گفت: بزرگترین مصرف كننده این رنگ ها صنایع نساجی و رنگرزی هستند كه درعین حال، بزرگترین تولید كننده پساب هم به شمار می روند.
عبیری افزود: پساب های رنگی با ورود به محیط زیست، موجب آلودگی اكوسیستم های طبیعی از جمله خاك، آب های سطحی و زیرزمینی می شوند و حیات موجودات زنده را از طریق اختلال در فعالیت فتوسنتزی گیاهان موجود در فضای آبی رودخانه ها و دریاها به علت كاهش رسوخ نور به خطر می اندازند.
وی همچنین به تاثیرات مخرب این پساب ها روی برخی موجودات زنده به علت وجود تركیباتی نظیر كربنات، كلرایدها و سود اشاره كرد و گفت: علاوه بر این، محصولات حاصل از تجزیه بی هوازی مولكول رنگ، اثرات نامطلوبی در دستگاه گوارشی انسان و حیوان برجای می گذارند.
عبیری خاطرنشان كرد: شركت شهرك های صنعتی استان البرز كه تعداد قابل توجهی از صنایع رنگرزی را در خود جای داده و با مشكلات ناشی از پساب های رنگی مواجه است، در این طرح با دانشگاه صنعتی امیركبیر همكاری كرد و شهرك صنعتی اشتهارد به عنوان محل این پژوهش انتخاب شد.
وی برتری این طرح را در مقایسه با دیگر پژوهش ها، كار تجربی و عملی روی پساب حاصل از صنایع داخلی برشمرد و افزود: در این پژوهش از لجن فعال تصفیه خانه پساب شهری استفاده شد به طوری كه این لجن طی بیش از 90 روز كار آزمایشگاهی، به مخلوط باكتری های سازگار شده به محیط پساب تبدیل شد.
به گفته این محقق جوان، مخلوط باكتری به دست آمده توانایی حذف 60 تا 90 درصد رنگ و حذف قابل توجه تركیبات سمی حلقوی (آروماتیك آمین) حاصله را داراست.
وی اظهار داشت: با توجه به اینكه روش استفاده شده سازگاری مناسبی با شرایط فیزیكی و شیمیایی پساب مانند دمای (در محدوده C°40 و pHهای بالا) داشت، این روش بدون انجام هیچگونه تغییراتی در پساب قادر به انجام فرایند تصفیه هست.
پژوهشگر طرح گفت: در روش استفاده شده (مخلوط باكتری ها) برخلاف روش های شیمیایی قابلیت تجزیه كامل مولكول های رنگ به محصولات بدون خطر وجود دارد و برخلاف روش های فیزیكی هیچگونه لجن رنگی ثانویه ای تولید نمی‏ شود.
نتایج این پژوهش در همه صنایع تولید كننده پساب آلوده به رنگ همچون صنایع نساجی، غذایی، كاغذسازی و آرایشی- بهداشتی قابل استفاده است.
این طرح در مراحل بعدی خود باید به شكل نیمه صنعتی درآمده و سپس نمونه صنعتی آن طراحی شود.
این پژوهش در دانشكده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیركبیر در مقطع كارشناسی ارشد با گرایش زیست فناوری و با عنوان 'تصفیه زیستی فاضلاب های صنایع رنگرزی با استفاده از كشت مخلط باكتری ها' با راهنمایی استادان راهنما بابك بنكدارپور و نرگس فلاح انجام شده است.
علمی**1055**2017
۰ نفر