۱۶ دی ۱۳۹۴، ۱۸:۰۹
کد خبر: 81910371
T T
۰ نفر
نمایش و نقد مستند اورسن ولز صحبت می كند در انزلی

انزلی - ایرنا - فیلم مستند اورسن ولز صحبت می كند ساخته نیما قلی زادگان با حضور محمد گذرآبادی مترجم و مدرس سینما و آرمین ابراهیمی منتقد سینما به همت انجمن سینمای جوانان دفتر انزلی در مجتمع فرهنگی ارشاد این شهر به نمایش در آمد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا ، مستند اورسن ولز صحبت می كند در پنج قسمت شامل روبان رویا، شكسپیرین، اهمیت ولز بودن، او مثل اورسن ولز و جنس سوم ساخته شده است.
قلی زادگان متولد 1355 است ، وی مدرك كارشناسی نرم افزار دارد ولی در كانون سینماگران نیز سینما خوانده است .
وی تاكنون دوكتاب به اسم طبقه دومی ها و هیولا منتشر كرده و كتاب سومش به اسم ملاقات با شانام بزودی به بازار خواهد آمد .
كارگردان در قسمت نخست كه روبان رویا نام دارد به شخصیت اورسن ولز ، فراز و نشیب های زندگی وی، نوع نگاه وی به مقوله فیلم و فیلمنامه و نحوه انتخاب سوژه توسط وی پرداخته است.
همایون اسعدیان راوی این مستند پنج قسمتی در مورد اورسن ولز نابغه سینما است.
نیما قلی زادگان كارگردان این مستند آموزشی و جذاب پس از نمایش فیلم از جمع آوری حدود 500 ساعت فیلم و انجام یك سال تحقیق برای ساخت این فیلم سخن گفت .
وی افزود: از سه سال پیش نگارش فیلمنامه را شروع كردم و در ساخت فیلم از مصاحبه ها ، فیلمها و مستندهای آرشیوی وتصاویر نایاب مربوط به ولز استفاده شده است .
قلی زادگان خاطرنشان كرد: 80 درصد از فیلمهای جمع آوری شده فیلمهایی است كه خود آورسن ولز در آنها بازی داشت .
وی در خصوص چگونگی ساخت یك فیلم مستند موفق تصریح كرد:سوژه یابی، تحقیق ، فیلمنامه قوی ، مشاوره ، مشاهده عكس العمل تماشاچیان وآگاهی از استراتژی ساخت كار مهم است .
قلی زادگان ، با تاكید بر این كه مستند باید گویا باشد انتخاب موضوع، پرورش داستان، نوشتن فیلمنامه با استفاده از متخصصان یا كمك گرفتن مشاوره از متخصصان و گذاشتن زمان برای تدوین خوب را مورد تاكید قرار داد.
با مشاهده كارهای ولز می شود چگونگی انتخاب داستان و اقتباس از خبر، كتاب و نمایشنامه و به درام تبدیل كردن حادثه در فیلمنامه را یاد گرفت.
كارگردان مستند «اورسن ولز صحبت می كند» همچنین اهمیت تدوین فیلم را برای ساخت یك مستند خوش ساخت مورد تاكید قرار داد.
وی با بیان این كه مدرسه های فیلمسازی ما امكانات چندانی از قبیل ، دوربین و ابزار نور ندارند تاكید كرد كسی كه می خواهد وارد بازار فیلم مستند شود باید خیلی دقیق باشد .
قلی زادگان در مورد شیوه ارائه این فیلم مستند گفت : قرار است فیلم پس از اكران فیلم توسط گروه هنر و تجربه به صورت دی وی دی بیرون بیاید .
*همشهری كین بعنوان یك فیلمنامه موفق
در ادامه برنامه محمد گذرآبادی مترجم و مدرس سینما به بررسی فیلمنامه همشهری كین و علل موفقیت آن پرداخت.
گذرآبادی گفت : فیلم همشهری كین در اكرانش در امریكا موفق نبود و می گفتند فیلمهایش به دلیل روایت خاص و غیرخطی و به هم ریختگی زمانی و اغراق شده عامه پسند نیست.
وی خاطرنشان كرد : این در حالی است كه همشهری كین فیلم مورد علاقه منتقدین و یكی از فیلمهای برتر تاریخ سینما است .
این مدرس سینما در ادامه به تحلیل فیلمنامه پرداخت و گفت : در فیلمنامه چیزی به اسم پیش داستان داریم كه به معنای رویدادهای است كه قبل از شروع داستان اتفاق افتاده و در داستان اصلی تاثیرگذار است.
گذرآبادی تصریح كرد : GHOST یا خاطره تلخ از جمله این تكنیكها است كه به معنای آسیب یا زخمی از گذشته است كه بر شما تاثیری ماندگار دارد .
وی خاطرنشان كرد : ROSE BUD سورتمه كودكی كین نماد خاطره دوران خوش از دست رفته چارلز فاستر كین است.
این مدرس سینما Twist یا چرخش شخصیت را یكی دیگر از موارد مهم در داستان یا فیلمنامه عنوان و تصریح كرد: در این شیوه تصور تماشاگر از شخصیت تغییر می یابد.
گذرآبادی ،نمونه خوب خارجی برای این شیوه را مظنونین همیشگی و نمونه موفق ایرانی نیز چهارشنبه سوری فرهادی و سگ كشی بیضایی عنوان كرد .
وی ادامه داد : استفاده از استعاره ها و نمادها در داستان از نكات جذاب فیلم است و بعنوان نمونه به نمادی بودن سورتمه ،و گوی شیشه ای و قصر زانادو در همشهری كین اشاره كرد كه موجب جذابیت فیلم شده است .
گذرآبادی خاطرنشان كرد :چیزی در شخصیت به معنای تضاد وجود دارد كه با دادن ابعاد مختلف به شخصیت او را از حالت تیپ خارج می كند .
وی متذكر شد: برای ساختن شخصیت در داستان یا فیلمنامه باید به او ابعاد مختلف بدهیم ویژگی های مختلف شخصیت و تضادهایش را نشان دهیم .
این مدرس سینما خاطرنشان كرد : شخصیت فیلم باید دست كم سه بعد داشته باشد و شخصیت پردازی چارلز فاستر كین در فیلمنامه همشهری كین ابعاد مختلف و عجیبی دارد كه ناشناخته است .
وی یادآور شد: در ابتدای فیلم همشهری كین یك فیلم خبری از چارلز فاستر كین را نشان می دهد و بعد به دنبال معرفی شخصیت از طریق نشان دادن جنبه های مختلف زندگی وی می پردازد تا او را به ما بشناساند.
گذرآبادی متذكر شد:در قاعده داستان گویی در مورد شخصیت یا شخصیت تغییر و رشد پیدا می كند یا سقوط می كند .
این استاد سینما ،استفاده از ابزار ، نماد و استعاره در فیلمنامه را موجب جذاب شدن فیلم و تكنیكهایی مانند خاطره تلخ و چرخش داستانی را از دیگر نكات مهم در فیلمنامه خواند.
*اورسن ولز صحبت می كند مستندی خوش ساخت
در بخش دیگری از برنامه ارمین ابراهیمی منتقد سینما به نقد مستند اورسن ولز صحبت می كند پرداخت و از آن به عنوان یك مستند خوش ساخت و قابل استفاده برای آموزش به دانشجویان سینما و علاقمندان به این رشته یاد كرد .
وی ساخت این مستند بر اساس تحقیقات وسیع ،استفاده از مواد مختلف از نمایشنامه های رادیویی ، فیلم تئاتر و غیره و انتخاب بخشهای موثر در پیشبرد داستان را از نكات مهم این فیلم خواند.
وی با اشاره به این كه اورسون ولز مستندسای قدرتمند، بازیگری توانا، كارگردان ،سیاستمدار مقاله نویسی برجسته بود و 180 كتاب بزرگ را به شكل نمایشنامه رادیویی اجرا كرد افزود: مستند تهیه شده نقش آموزشی خوبی برای علاقمندان به سینما و فیلمسازی دارد.
جرج اورسن وِلْز (Orson Welles) ‏ ششم مه 1915 تا 10 اكتبر 1985 زندگی كرد .
او كارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، هنرپیشه و تهیه‌كنندهٔ فیلم، تئاتر، رادیو و تلویزیون بود. وی نخستین بار با اجرای رادیویی جنگ دنیاها در سال 1938 به شهرت رسید.
آن هم به این دلیل كه عده‌ای از شنوندگان به تصور اینكه با یك خبر واقعی (از حملهٔ بیگانگان فضایی از مریخ) مواجه شده‌اند، وحشت كرده بودند.
اواسط دههٔ 1930 دو اقتباس تئاتری او به نام‌های وودو مكبث و روایت نمادگرایانهٔ جولیوس سزار در نیویورك شهرت یافتند. وی در سال 1941 كارگردانی، تهیه‌كنندگی و بازیگری در فیلم همشهری كین را به عهده گرفت و ضمناً به عنوان نویسنده نیز در آن همكاری داشت.
همشهری كین در بیشتر فهرستهای سایت‌های نقد فیلم، جزو 100 فیلم برتر تاریخ سینما محسوب می‌شود.
بقیهٔ دوران كاری او به دلایل گوناگونی مانند كمبود بودجه، دخالت بی‌جای استودیوها، چه در اروپا و چه در بازگشت كوتاه مدت او به هالیوود زیاد با موفقیت روبرو نبود.
با همهٔ این مشكلات اتللو برندهٔ نخل طلایی جشنوارهٔ كن 1957 شد و نشانی از شر نیز به جایزهٔ برتر جشنوارهٔ جهانی بروكسل نائل آمد.
از دید خود ولز دو فیلم محاكمه و ناقوس‌های نیمه شب بهترین فیلم‌هایش بودند ، اگرچه ولز توسط استودیوهای بزرگ به حاشیه رانده می‌شد، اما او در واقع یك بازیگر پول‌ساز بود.
در سال‌های واپسین زندگی، ولز در حالیكه فقط بوسیلهٔ بازیگری، تبلیغات و صداگذاری امرار معاش می‌كرد با یك استودیوی هالیوودی به علت سرمایه‌گذاری نكردن بر روی پروژه‌های فیلم مستقلش وارد منازعه شد.
در سال 1975 او سومین نفری بود كه پس از جان فورد و جیمز كاگنی، جایزهٔ یك عمر فعالیت را از [بنیاد فیلم آمریكا] دریافت می‌كرد.
او هم اكنون به عنوان یكی از مهم‌ترین هنرمندان هنرهای دراماتیك قرن بیستم شناخته می‌شود، او در سال 2002 در نظرسنجی مؤسسه فیلم بریتانیا (بی‌اف‌آی) كه در مورد 10 كارگردان برتر سینما انجام شده بود عنوان بهترین كارگردان تمام تاریخ را كسب كرد.ك/2
6030/6070