۱۷ دی ۱۳۹۴، ۱۳:۱۹
کد خبر: 81911229
T T
۰ نفر
مراسم يادبود چهل و هشتمين  سالروز درگذشت جهان پهلوان تختي برگزار شد

شهرري ـ ايرنا ـ مراسم بزرگداشت جهان پهلوان غلامرضا تختي در چهل و هشتمين سالگرد درگذشت وي روز پنجشنبه با حضور ورزشكاران، پيشكسوتان ورزشي، مسئولان، خانواده آن مرحوم و جمعي از اقشار مختلف مردم برگزار شد.

به گزارش ايرنا، در اين مراسم كه در آرامگاه آن مرحوم در ابن بابويه شهرستان ري برگزار شد معاون فرهنگي و پژوهشي وزير ورزش و جوانان گفت: عظمت و روحيه پهلواني مرحوم تختي باعث ماندگاري نام و خاطره وي بعد از گذشت نزديك به نيم قرن شده است.
حميد احمدي ادامه داد: تلاش ورزشي و كسب قهرماني مرحوم تختي با كمك گرفتن از خدا و ائمه(ع) و به خاطر شادي قلب ملت ايران بود و براي همين اين قهرماني كه با پهلواني توام شده بود همواره در ياد و خاطره ملت ايران باقي مانده است.
فرماندار ويژه شهرستان ري نيز در اين مراسم خواستار توجه ويژه و الگو گرفتن جوانان كشور به خصلت پهلواني ومنش جوانمردي شد و تصريح كرد: امروز به جامعه اخلاق مدار نياز داريم.
هدايت الله جمالي پور با ابراز تاسف از اينكه رعايت روحيه پهلواني در كشور ضعيف شده است افزود: شاهديم كه بداخلاقي ها در كشور زياد شده است كه اين رويه نگران كننده است.
شهردار منطقه 20 تهران نيز در اين مراسم با اشاره به اينكه آنچه ماندگار است روحيه پهلواني و منش انساني است افزود: مردم قهرماني ها را فراموشي مي كنند اما پهلواني ها هميشه ماندني است.
منصور كتانباف با اشاره به روند بازسازي و تكميل مقبره مرحوم تختي از تكميل آن در آينده نزديك خبر داد.
مدير عامل باشگاه استقلال نيز در اين مراسم با انتقاد از مادي شدن ورزشكاران افزود: ورزشكاران خصلت پهلواني و جوانمردي در ورزش را فراموش كرده و روز به روز بيشتر به سمت ماديات حركت مي كنند.
بهرام افشارزاده گفت: ورزشكاران بدانند كه عمر قهرماني و جواني آنان به سرمي آيد و آنچه كه از آنان در ياد و خاطره مردم باقي مي ماند روحيه و منش پهلواني، جوانمردي و تواضع است.
غلامرضا تختي مشهور به جهان پهلوان تختي قهرمان و پهلوان اسطوره اي ايران در 5 شهريور 1309 در تهران به دنيا آمده و پس از طي كردن دوره نوجواني و ورود به كشتي قهرماني در المپيك 1956 ملبورن به همراه امام علي حبيبي نخستين مدال هاي طلاي تاريخ ورزش ايران در بازي هاي المپيك را كسب كرد.
او با يك مدال طلا و دو مدال نقرهٔ المپيك، دو طلا و دو نقرهٔ قهرماني جهان و يك طلاي بازي هاي آسيايي در فهرست برترين هاي قرن فيلا در جايگاه سيزدهم قرار دارد.
غلامرضا تختي هم چنين سه بار قهرمان كشتي پهلواني و پهلوان اول ايران شد.
تختي كه در اوج محبوبيت در ميان مردم قرار داشت در 17 دي 1346 در اتاقي در هتل آتلانتيك تهران به طرز مشكوكي درگذشت و ابهام ها در مورد علت واقعي مرگ وي پس از 48 سال هنوز پابرجاست.
6139
۰ نفر