طرح هايي كه به گسترش مرزهاي دانش كمك كند، حمايت مي شوند

ساري - ايرنا - رئيس صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران كشورگفت: طرح هايي كه گسترش مرزهاي دانش و نيازهاي جامعه را مورد توجه قرار دهد و موجب رفع مشكلات كشور را در پي داشته باشد ، حمايت مي شوند.

به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني دانشگاه مازندران نصرت الله ضرغام روز سه شنبه در نشست مشترك اعضاي هيأت علمي و رئيسان دانشگاه هاي دولتي دانشگاه هاي استان مازندران در دانشگاه مازندران مستقر در بابلسر، با اشاره به سند استراتژيك صندوق و پيشينۀ بنياد ملي علمي كشور بيان كرد: اين صندوق در سال 1382 به دنبال اتمام ماموريت شوراي پژوهش هاي علمي كشور و ضرورت حمايت هاي توسعه‌ علم و فناوري پايه گذاري شد.
وي ادامه داد: صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران كشور نهادي پيشرو با موثرترين نقش در جهت پيشتازي ايران اسلامي در توليد علم و فن آوري در افق 1404 و مديريت، توانمند سازي و حمايت از تحقيقات به منظور توليد دانش و فناوري راهبردي در جهت تحقق جهان پايدار با اتكا به مباني معرفتي و سرمايه هاي علمي داخلي و خارجي به شمار مي آيد.
وي با اشاره به اينكه شوراي پژوهش هاي علمي كشور به كار سياست‌ گذاري مي پرداخت گفت: شوراي پژوهش‌هاي علمي درگذشته دو مشكل داشت يكي اينكه فاقد ساختار سازماني بود و دوم اينكه منابعي براي حمايت از پژوهشگران در اختيار نداشت.
وي ادامه داد: تصميم گرفته شد هسته هاي علمي را در دانشگاه ها ايجاد كنيم و به صورت پايلوت از چند دانشگاه شروع كرده و سپس به كل دانشگاه هاي كشور گسترش دهيم و با اينكار مي خواهيم عرق ملي و مذهبي را در دانشجويان تقويت كنيم تا ميزان مهاجرت نخبگان را به خارج از كشور كاهش دهيم.
رئيس صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران برتر كشور با تاكيد بر اينكه اين بنياد با هدف تقويت پژوهش‌هاي پايه تشكيل و رابط بين دولت، صنعت و بخش نظامي است؛ گفت: محققان از بنيادهاي مختلفي مي‌توانند براي امر پژوهش كمك بگيرند.
ضرغام با اشاره به اهميت امر پژوهش در كشور گفت: فضاي غالب در دانشگاه هاي كشور، فضاي آموزشي است و اكنون بايد پژوهش ها را گسترش داده و بواسطه ظرفيت هاي موجود، هدفمندشان كنيم.
وي ادامه داد: هم اكنون آمارهاي ارايه ‌شده نشان مي دهد كه ميزان پژوهش‌هاي سالانه افزايش يافته است.
وي با بيان اينكه 70 درصد حمايت‌ها از پژوهشگران با حمايت بنيادهاي ساير كشورها يكسان است، گفت: ايران ظرفيت‌هاي پژوهشي بالقوه و بالفعلي دارد و بايد ظرفيت‌هاي پژوهشي تازه‌اي ايجاد كرد.
وي در بخش ديگري از سخنانش به ايجاد گروه هاي علوم انساني اشاره كرد و افزود: در راستاي حمايت از سرمايه‌هاي اجتماعي، نگاه ويژه‌اي به گروه انساني شده است و حتي براي علمي كردن زبان فارسي، كرسي پژوهشي اختصاص يافت و چهار گروه براي علوم انساني تعريف شده است.
رئيس صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران كشور افزود: مديريت ايستا هرگز نمي‌تواند در سيستم تحول ايجاد كند و بايد از ظرفيت‌هاي مالي داخل و خارج كشور استفاده كرد كه در اين راستا برنامه‌هاي راهبردي تدوين‌شده و براساس آن قدم‌ به ‌قدم براي حمايت از ظرفيت‌هاي پژوهشي برنامه‌ريزي مي‌شود.
مشاور عالي وزير علوم با اذعان به تعداد طرح هاي تحقيقاتي در استان مازندران و نداشتن محدوديت هاي مالي از طرف صندوق براي حمايت از طرح هاي پژوهشي بيان كرد: از كل دانشگاه هاي استان مازندران تنها 11 طرح تحقيقاتي دريافت شد كه اين مقدار بسيار ناچيز بوده و مجموع كمكي كه از صندوق بابت اين پروژه ها پرداخت شده يك ميليارد و 620 ميليون ريال بوده كه اين سهم مي تواند به ميلياردها ريال افزايش يابد و همه پژوهشگران، فناوران، نوآوران و مخترعان مي توانند از كمك هاي صندوق بهره مند شوند.
وي با بيان اينكه در دانشگاه‌ها بايد كار مطالعاتي انجام شود و خروجي آن در اختيار جامعه قرار گيرد؛ گفت: تمام تلاش ها براي آن است كه سطح دانش را ارتقا ببخشيم و به مردمي شدن دانش و بالفعل شدن ظرفيت‌ها كمك كنيم.
وي با بيان اينكه سرمايه‌هاي اجتماعي اميد هر كشوري است و براي ظرفيت‌هاي مختلف پژوهشي بايد بسته‌هاي حمايتي تعيين كنيم و كار اساسي و زيربنايي انجام دهيم؛ گفت: آموزش‌هاي كوتاه مدت و بلند مدت در ارتباط تنگاتنگ است و بايد پويايي لازم در دانشگاه‌ها ايجاد شود.
وي با بيان اينكه بايد در ايجاد رشته ها به تقاضا توجه شود تا بر درصد بيكاران فارغ‌التحصيل افزوده نشود؛ گفت: تشكيل ستاد علمي نخبگان در برنامه‌ قرار دارد و افرادي كه از بهترين دانشگاه‌ها جذب مي‌شوند در آن فعاليت مي‌كنند.
وي با اشاره به ارتباط صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران با 70 درصد استادان كشور گفت:ما علاقه مند هستيم و آمادگي داريم كه از كار علمي حمايت كرده و شما را از ظرفيت هاي ايجاد شده در قالب انعقاد تفاهم نامه هاي همكاري با كشورهاي مختلفي نظير آلمان، اتريش، ژاپن، تركيه، ايتاليا و ... بهره مند نموده تا با افزايش ظرفيت هاي علمي خود، موجب افزايش سرمايه هاي علمي و اجتماعي كشور شده و در راه ارتقاي علم و ارتقاي معرفتي گام برداريم و ايران را به الگويي براي تمام كشورهاي منطقه و جهان تبديل كنيم.
7328/6097