۲۲ دی ۱۳۹۴، ۲۱:۳۶
کد خبر: 81918379
T T
۰ نفر
اجراي عمليات مديريت كنترل هرزآب و بذركاري دربيش از220هكتار مراتع آرادان

سمنان - ايرنا - رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان آرادان گفت : با هدف حفظ، احياء و اصلاح مناطق بياباني، عمليات مديريت و كنترل هرزآب و بذركاري در سطح 225 هكتار از مراتع اين شهرستان اجرا شده است.

به گزارش دريافتي روز سه شنبه ايرنا از روابط عمومي اداره كل منابع طبيعي استان سمنان ، عليرضا رهايي افزود : اين عمليات به صورت احداث بندهاي خاكي و هلالي در مسير آبراهه‎ هاي كوچك براي كنترل و جمع آوري روان آب هاي سطحي ناشي از بارندگي ها در خاك و براي كشت بذرهاي گياهان بياباني و بومي همچون درمنه دشتي، تاغ انجام شد.
وي اظهار داشت : با توجه به اين كه در حوزه ده نمك آبراهه هايي از كوه هاي بالادست وارد مي شود اجراي اين قبيل پروژه ها علاوه بر جلوگيري از هدر رفت آب و فرسايش خاك، موجب تغذيه سفره‎هاي آب زيرزميني مي‎شود و شرايط را براي بهبود توليد علوفه و پوشش گياهي در مراتع فراهم مي‌كند و از تخريب تاسيسات و جاده ها در پايين دست جلو گيري مي كند.
وي بذركاري بند هاي كنترل هرزآب را با اهميت دانست و افزود : در سال جاري مساحت 225 هكتار از اراضي بياباني حوزه ده نمك با بذرتاغ و درمنه به روش بذركاري در پشت بندها پوشش داده شد.
رئيس اداره منابع طبيعي وآبخيزداري آرادان تصريح كرد: با توجه به كاهش نزولات جوي و پراكنش نامناسب بارندگي و اختلاف زياد بين حداقل و حداكثر دما در مناطق شكننده بياباني هرسال براي احياء مناطق بياباني عملياتي در قالب طرح بيابانزدايي در اين شهرستان انجام مي شود.
وي با تاكيد بر اين كه مرتعداران و تشكل هاي جوامع محلي مي‌توانند با نوع فعاليت خود از عوامل تهديد و تخريب پوشش گياهي جلوگيري كنند، گفت: مرتعداران و تشكل هاي جوامع محلي مي‌توانند با حفاظت از منابع طبيعي، جلوگيري از آتش سوزي‌ها، تخريب مراتع و جنگل‌ها و با رعايت الگوي كشت مناسب مانع از بين رفتن پوشش گياهي منطقه باشند.
رهايي ادامه داد : بيابان‌زايي در كاهش تنوع زيستي و از بين رفتن منابع پايدار غذا و افزايش عواقب زيست محيطي تاثيرگذار است .
6026/