۲۳ دی ۱۳۹۴، ۸:۱۲
کد خبر: 81918510
T T
۰ نفر

افزایش بی سابقه ابتلا به تب دنگی در مالزی

۲۳ دی ۱۳۹۴، ۸:۱۲
کد خبر: 81918510
افزایش بی سابقه ابتلا به تب دنگی در مالزی

كوالالامپور – ایرنا – ابتلا به تب دنگی در مالزی به طور بی سابقه ای در یك ماه گذشته افزایش یافت و در هفته نخست سال جاری میلادی سه هزار و 337 نفر به این بیماری مبتلا شدند.

به گزارش ایرنا، آمار نشان می دهد تعداد مبتلایان به تب دنگی در هفته نخست سال جاری میلادی نسبت به میانگین دو هزار و 300 نفر سال گذشته بسیار بیشتر است.
این افراد از 13 ایالت مالزی به جزء ایالت كداح و منطقه فدرال 'لابوآن' به تب دنگی مبتلا شدند.
شمار ابتلا به این بیماری مناطق گرمسیری كه به وسیله پشه منتقل می شود از ماه نوامبر سال گذشته در مالزی روند رو به افزایشی داشته است، به طوری كه در هفته پایانی سال گذشته این تعداد به دو هزار و 511 مورد رسید كه چهار مورد از آنها نیز جان خود را از دست دادند.
به نوشته روز چهارشتبه روزنامه 'استار'، وزارت بهداشت مالزی اعلام كرد پدیده 'ال نینو' كه در ماه های آینده این كشور را در بر می گیرد می تواند در افزایش 50 درصدی ابتلا به تب دنگی نقش داشته باشد.
مقاماب بهداشتی مالزی، كاهش بارندگی و گسترس گرما در پایان ماه جاری تا ماه مارچ (اوایل بهمن تا اواسط فروردین) را در افزایش میزان ابتلا به تب دنگی در این كشور موقر می دانند.
'نور هاشم عبدالله' مدیر كل سلامت وزارت نوآوری، فناوری و علم مالزی نیز گفت: با گرم شدن هوا، چرخه زندگی پشه های آئدوس كه از تخم تا تبدیل شدن به یك پشه كامل ادامه دارد، كوتاه شده و به هفت روز می رسد و به همین دلیل تعداد این پشه ها در این ماه ها افزایش می یابد.
به گفته وی، بر اثر گرم شدن هوا، این پشه ها بیشتر فعال می شوند، تعداد گزیدگی آنها نیز افزایش می یابد و ویروس دنگی شیوع می یابد.
وی از مردم و كسانی كه در فصل گرما آب ذخیره می كنند، خواست مواظب تخم ریزی پشه ها در اطراف آبهای نگهداری شده باشند.
مالزی سال گذشته میلادی شاهد ابتلای 120 هزار و 836 نفر به تب دنگی بود كه در مقایسه با سال پیش از آن 11.2 درصد افزایش نشان می دهد.
تعداد مبتلایان به تب دنگی در سال 2014 میلادی در این كشور 108 هزار و 698 نفر گزارش شد.
میزان تلفات جانی ناشی از تب دنگی طی سال گذشته در مالزی به 336 نفر رسید كه در مقایسه با سال پیش از آن كه 215 نفر ثبت شد 56 درصد افزایش نشان می دهد.
این ارقام نشان می دهد دولت مالزی با توجه به امكان بالای پرورش پشه دنگی در این كشور باید اقدامات فوری برای مقابله با این بیماری انجام دهد.
هیچ درمانی برای این بیماری اثبات نشده است و اغلب با نشان دادن برخی علائم قابل تشخیص است. آزمایش های بالینی بر روی واكسنی به منظور پیشگیری از این بیماری در حال انجام است.
'سانوفی پاستور' یكی از بزرگترین شركت های داروسازی جهان نیز اعلام كرده است مطالعات بالینی واكسن تب دنگی انجام گرفته و نخستین واكسن در روند تولید است و تا نیمه دوم سال جاری میلادی وارد بازار می شود.
برخی از ساكنین مناطق گرمسیری برای درمان تب دنگی به آب برگ درخت 'پاپایا' (میوه مناطق گرمسیری) روی می آورند، چون معتقدند این دارو ظرفیت ضد ویروسی برای بهبود سوخت وساز بدن و بهبود عملكرد كبد را دارد. با بهبود سوخت وساز بدن سطح پلاكت خون نیز بهبود می یابد.
دنگی نه تنها در مالزی بلكه در بیش از 100 كشور جهان رواج دارد و اكنون در حال تبدیل شدن به یك معضل و مشكل جهانی در این كشورها است.
تب دنگ یا استخوان شكن ناشی از یك خانواده از ویروس ها است كه توسط پشه هایی موسوم به آئدس منتقل می شود و موجب علائمی همچون تب ، سردرد، خارش و درد شدید عضلات و مفاصل می شود. در موارد جدی نیز خونریزی داخلی، آسیب اندام و مرگ اتفاق می افتد.
آساق**1611