۲۳ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۱۷
کد خبر: 81918700
T T
۰ نفر
براي پيشگيري از چاقي در روز كمتر از شش قاشق چاي خوري قند و شكر مصرف كنيد

زنجان - ايرنا - كارشناس مسئول تغذيه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي استان زنجان گفت: براي پيشگيري از اضافه وزن و چاقي، مجموع قند و شكر مصرفي در برنامه غذايي روزانه بايد كمتر از شش قاشق چاي خوري باشد.

عصمت عباسي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: مقدار مواد قندي مصرفي در برنامه غذايي شامل قند پنهان در مواد خوراكي مثل عسل، مربا، بستني، نوشابه و آب ميوه، شيريني و شكلات هم مي شود و به اين موضوع بايد توجه كرد.
وي اظهار كرد: بر اساس گزارش سازمان جهاني بهداشت (WHO ) از سال 1980 تا سال 2014شيوع چاقي در جهان دو برابر شده است.
عباسي با بيان اينكه مصرف زياد قند و شكر، مواد قندي و شيرين با افزايش دريافت كالري دريافتي موجب اضافه وزن و چاقي مي شود ابراز كرد: كودكان چاق در بزرگسالي شانس بيشتري براي ابتلا به ديابت نوع 2، بيماري هاي قلبي - عروقي، سرطان كولون، سرطان سينه و بيماري هاي مفصلي استخواني دارند.
اين كارشناس مسئول تغذيه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي استان زنجان ادامه داد:
در افراد بزرگسال چاق نيز خطر ابتلا به ديابت نوع 2، سرطان سينه، سرطان كولون، مشكلات
عاطفي، رواني و اجتماعي مثل استرس، اعتماد به نفس پايين و افسردگي بيش تر
است.
وي بيان كرد: بر اساس بررسي هاي انجام شده در كشور، بيش از نيمي از مردان و زنان بزرگسال دچار اضافه وزن و چاقي هستند و اين در حالي است روند اضافه وزن و چاقي در كودكان به خصوص دانش آموزان كشور نيز روند افزايشي دارد.
عباسي افزود: قند و شكر، انواع شيريني، شكلات، نوشابه هاي گازدار، آبميوه هاي صنعتي حاوي قند افزوده، شيرهاي طعم دار، شيركاكائو و شير شكلات، پاستيل، بستني يخي، كيك و كلوچه و بيسكويت از مهمترين منابع مصرف مواد قندي هستند.
وي خاطرنشان كرد: به عنوان مثال اگر هر روز يك قوطي نوشابه 300 ميلي ليتري به مدت يك سال مصرف شود به افزايش وزن حدود هفت كيلوگرم در سال منجر مي شود.
6085/7320