۲۸ دی ۱۳۹۴، ۲۰:۳۵
کد خبر: 81926259
T T
۰ نفر

پرتودهي براي بهبود كيفيت مواد غذايي

۲۸ دی ۱۳۹۴، ۲۰:۳۵
کد خبر: 81926259
پرتودهي براي بهبود كيفيت مواد غذايي

همدان - ايرنا- عضو هيات علمي پژوهشگاه علوم و فنون هسته اي سازمان انرژي اتمي ايران گفت: با وجود پتانسيل فعلي كشور، آمادگي كامل داريم فناوري پرتودهي را در سطح كشور توسعه دهيم و در اين زمينه نياز به كمك بخش خصوصي و حمايت هاي دولتي داريم.

به گزارش ايرنا، فرهود ضيايي روز دوشنبه در نشست راهبردي مركز پرتودهي گاما و الكترون پژوهشكده انگور و كشمش دانشگاه ملاير با كارگروه تخصصي سازمان انرژي اتمي به اجراي موفقيت آميز برجام اشاره كرد و افزود: بحثي كه براي چرخه سوخت هسته اي بود، روي انرژي، تامين انرژي و نيروگاه هاي هسته بود و در كنار آن موظف هستيم استفاده صلح جويانه از پرتوها را پررنگ كنيم.
وي يكي از استفاده ها و كاربردهاي مهم پرتوها را در بهبود كيفيت مواد غذايي، خواص پليمرها و مواد مختلف دانست و اظهار كرد: كاربرد پرتوها امروز انقلابي در صنعت مواد غذايي و مواد مصنوعي ايجاد كرده كه از اين طريق مي توانيم علاوه بر توسعه صنايع مختلف، اشتغال را نيز در كنار آن ايجاد كنيم.
وي بر لزوم مشاركت بخش خصوصي در توسعه صنعت پرتودهي تاكيد كرد و افزود: در كشورهاي پيشرفته اين بخش خصوصي است كه در اين زمينه سرمايه گذاري مي كند، اما يكي از مشكلات ما اين است كه همه جا بايد بخش دولتي وارد شود، در حاليكه بايد بخش خصوصي وارد شود تا بازار رقابتي تر باشد.
ضيايي با بيان اينكه تاكنون تنها سازمان انرژي اتمي در اين زمينه وارد شده، بيان كرد: زماني كه روش هاي سنتي را مجبوريم كنار بگذاريم، شركت هاي بزرگ تجهيزات پزشكي كه كالاي پزشكي خود را در سراسر كشور توزيع مي كنند و از روش هاي سنتي براي استريل استفاده مي كنند، بايد اين روش را كنار گذاشته و از روش هاي شتاب دهنده استفاده كنند و اين امر نياز به ورود بخش خصوصي دارد.
وي ادامه داد: امروز يكي از مشكلات اساسي ما در كشور عدم وجود اطلاعات و فرهنگ استفاده از پرتودهي است كه با وجود فعاليت خوب رسانه ها و ساخت فيلم هاي مستند فراوان در اين زمينه، نياز است بيشتر روي توسعه اين صنعت كار شود و به انواع صنايع جلب اعتماد شود.
مدير تحصيلات تكميلي پژوهشگاه علوم و فنون هسته اي سازمان انرژي اتمي بيان كرد: بخش خصوصي يا مي ترسد در اين زمينه سرمايه گذاري كند يا اينكه سرمايه كافي براي اين كار را ندارد كه بايد از طرف دولت مورد حمايت قرار گيرند تا توسعه صنعت پرتودهي و مراكز پرتودهي در سطح كشور آرام آرام گسترش پيدا كند.
ضيايي با ابراز خرسندي از ورود دانشگاه ملاير در ايجاد مركز پرتودهي گفت: اگر اين اتفاق در سطح دانشگاه ها بيفتد، جلوه بهتري دارد، چرا كه موضوع هاي علمي و تحقيقاتي را نيز مي توانيم توسعه دهيم و رشته هاي جديد ايجاد و بين رشته اي كار كنيم و حوزه پژوهش هم مي تواند يك پايگاه و آزمايشگاه مدرني را در دانشگاه ايجاد كند.
وي با بيان اينكه محصول انگور و كشمش نيز مي تواند از اين فناوري به خوبي استفاده كند، افزود: به طور حتم در انبارماني و نگهداري انگور و كشمش به ويژه كشمش مي توان از فناوري پرتودهي استفاده كرد و در بسته بندي كه انجام مي شود مي توان در مدت زمان طولاني اين محصولات را نگهداري كرد.
وي ادامه داد: در استان همدان كه داراي توليدات كشاورزي خاصي چون سيب زميني و سير است، مي توان با استفاده از كاربرد پرتودهي از جوانه زني آنها جلوگيري كرده و ماندگاري و انبارماني آنها را به شدت افزايش داد.
ضيايي اظهار كرد: در حال حاضر دو مركز تابش گاماي تهران و شتاب دهنده الكترون در يزد فعال است كه بيش از 30 و 15 سال سرويس مي دهند و به تازگي نيز مركزي در بناب فعال شده كه مركز پرتودهي ملاير نيز كه در غرب كشور نخستين مركز است در مراحل اوليه است و اميدواريم به زودي اين مركز فعال شود.
وي با بيان اينكه تجربه كار با پرتوها سال هاست در كشور وجود دارد، بيان كرد: تابش گاما بيش از 30 سال است كه در كشور وجود دارد و از ديدگاه تخصصي، متخصصان بسيار خوبي وجود دارند، اما نياز ما در افزايش اين مراكز بسيار زياد است كه با توجه به پروتكل مونترال تا سال 2015 فرصت داشتيم.
ضيايي افزود: اين مراكز با استانداردهاي جهاني فعاليت مي كنند، اما تعداد آنها كم است و بايد روش سنتي در اين زمينه كنار گذاشته شود و بررسي كنيم كه كدام يك از صنايع نياز دارند كه در اين راستا سند ملي راهبردي توسعه فناوري شتاب دهنده ها تدوين شده و با بررسي هاي گسترده در سطح كشور نيازسنجي ها را انجام مي دهد.
وي همچنين كاربرد پرتودهي در كشاورزي را در اصلاح نباتات، علوم خاك، دفع آفات و بيماري ها و علوم دامي و دامپزشكي دانست و گفت: فعاليت اين مركز در غرب كشور موجب گسترش شركت هاي توليدي لوازم پزشكي، گسترش شركت هاي توليدي مواد غذايي، ايجاد كارخانه هاي توليد كالاهاي پليمري خاص، ايجاد كارخانه هاي توليد سيم و كابل، گسترش امر پژوهش و امكان ايجاد رشته هاي دانشگاهي مرتبط مي شود.
دانشگاه ملاير سال 93 موفق به اخذ مجوز راه اندازي، نصب و بهره برداري از مركز پرتودهي گاما و الكترون با فناوري هسته اي از سازمان انرژي هسته اي شد كه نخستين مركز در غرب كشور است.
دانشگاه ملاير با بيش از شش هزار دانشجو در چهار كيلومتري محور ملاير- اراك واقع شده است.
شهرستان ملاير با دارا بودن جمعيتي بالغ بر 300 هزار نفر در 75 كيلومتري شهر همدان واقع شده است.
7528/6993
۰ نفر