۳ بهمن ۱۳۹۴، ۷:۲۵
کد خبر: 81931279
T T
۰ نفر
تصویب لایحه كمك مالی 8 میلیارد دلاری ژاپن به آمریكا

پكن - ایرنا - به رغم انتقادهای گسترده احزاب مخالف و مردم ژاپن در ارتباط با لایحه كمك رسانی به ارتش آمریكا، دولت توكیو از امضای قرارداد 8 میلیارد دلاری برای استقرار نیروهای نظامی این كشور در ژاپن خبر داده است.

به گزارش ایرنا، تصویب این طرح پیشتر و در نشست چهارم ژانویه سال 2016 میلادی به دلیل مخالفت گسترده مردم و نمایندگان مخالف دولت «شینزو آبه» به حالت تعلیق در آمده بود.
رقم یاد شده قرار است در قالب كمك رسانی به نظامیان آمریكایی در كشور ژاپن در زمینه حمل و نقل، انرژی، تامین مایحتاج مختلف و همچنین هزینه اتباع ژاپنی كه در پایگاه های نظامی آمریكایی كار می كنند، صرف شود.
مردم ژاپن بویژه در شهرهای توكیو و اوكیناوا كه یكی از پایگاههای اصلی و بزرگ آمریكا در آن قرار دارد، پیشتر تظاهرات گسترده ای در خصوص این طرح و تصویب آن از سوی پارلمان به راه انداخته بودند.
بر اساس گزارش رسانه های منطقه از جمله روزنامه «مردم» ارگان حزب حاكم كمونیست چین، بر اساس طرح یاد شده كه روز گذشته - جمعه - به امضا رسید، 8 میلیارد دلار از سوی ژاپن برای مدت پنج سال به منظور استقرار نیروهای آمریكایی اختصاص یافته است.
این گزارش تاكید می كند: با امضای این قرارداد در واقع ژاپنی ها سرسپردگی خود را در برابر نظامی گری آمریكا به بهانه اهمیت تقویت روابط نظامی دو كشور به اثبات رساندند.
«فومیو كیشیدا» وزیر خارجه ژاپن نیز در این باره پا را فراتر گذاشته و پس از امضای توافقنامه گفته است كه همكاری نظامی ژاپن با آمریكا به امنیت و ثبات این كشور و كل منطقه گره خورده و اجتناب ناپذیر است.
وی افزود كه با توجه به آزمایش هسته ای ماه جاری میلادی كره شمالی و پیچیده و خاص بودن شرایط منطقه شبه جزیره كره این همكاری از هر زمان با اهمیت تر است.
«كارولین كندی» سفیر آمریكا در ژاپن نیز در این خصوص گفت كه امضای این سند توسعه سریع و پایدار روابط نظامی دو كشور را نشان می دهد.
وی افزود كه ما در بالاترین وضعیت آمادگی بسر خواهیم برد و باید اذعان كرد روابط و اتحاد نظامی واشنگتن ـ توكیو هرگز تا این حد گسترده و قوی نبوده است.
قرار است ژاپن برای حضور نظامی آمریكا در این كشور به مدت پنج سال، هر سال حدود یك میلیارد و 610 میلیون دلار هزینه كند كه رقم در نظر گرفته شده نسبت به پنج سال قبل نشان دهنده افزایش است.
دولت و پارلمان ژاپن پیشتر نیز طرحی را به تصویب رساندند كه برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم به نظامیان این كشور اجازه می دهد در حمایت از عملیات های نظامی آمریكا از مناطق مرزی كشور خارج شده و در آن مشاركت داشته باشند.
آمریكا نزدیك به 50 هزار نیروی نظامی در ژاپن دارد كه بیش از نیمی از این تعداد در پایگاه نظامی این كشور در جزیره اوكیناوا مستقر هستند.
آساق**231**1597