۳ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۲۷
کد خبر: 81931526
T T
۰ نفر
رتبه بندی دانشگاه های جهان بر اساس شاخص میزان نوآوری

تهران- ایرنا- پایگاه استنادی ISI (تامسون رویترز) در سال 2015، بر اساس شاخص میزان نوآوری دانشگاه ها كه به عنوان كاملترین شاخص تعیین شده در سطح بین الملل برای سنجش دانشگاه ها به شمار می رود، به رتبه بندی دانشگاه های جهان پرداخت.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، سرپرست این پایگاه گفت: یكی از دغدغه های اساسی در همه كشورها، كاربردی كردن علم تولید شده است و در كشور ما نیز در سیاست های كلان علم و فناوری ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب و همچنین در بخش های مختلف نقشه جامع علمی كشور، بر تبدیل علم به ثروت و قدرت با حفظ ارزش های اسلامی تاكید شده است.
دكتر محمدجواد دهقانی اظهار كرد: تا قبل از جنگ جهانی دوم دانشگاه ها، نهادهایی آموزش محور بودند، اما بعد از جنگ انتظارات پژوهشی از دانشگاه ها افزایش یافت.
وی افزود: از سال 1994 به بعد، جهان به دنبال تولید علم كاربردی است، علمی كه علاوه بر تاثیرگذاری در شبكه علم بین المللی، در حوزه های اقتصادی و اجتماعی نیز كارآمد باشد. از همین رو، شاخص های سنجش میزان پیشرفت علمی نیز تغییر كرده و مرتب در حال تكامل هستند.
دهقانی بیان داشت: نوآوری از مهمترین اركان دنیای تجارت است و از آنجایی كه یكی از مهمترین متولیان تولید علم دانشگاه ها هستند و علم نیز سنگ زیربنای نوآوری است، انتظار می رود دانشگاه ها علمی را تولید كنند كه علاوه بر اثربخشی اقتصادی و اجتماعی به نوآوری در جهان تجارت نیز كمك كند.
وی افزود: نوآوری به خلق ایده ها یا محصولات جدید دلالت دارد و نیازمند تفكر خلاقانه و تقویت آن نیازمند برنامه ریزی و هدایت سیاستگذاران علمی در دانشگاه ها است.
سرپرست ISC اظهار كرد: از دیدگاه معناشناسی، نوآوری مفهومی گسترده با معانی مختلف است كه این امر سنجش آن را دشوار می كند.
دهقانی افزود: با پایان جنگ جهانی دوم و به صورت همزمان با پررنگ تر شدن نقش اقتصاد در عرصه بین الملل، اقتصاد دانان، محققان و سرمایه گذاران همواره به دنبال شاخص های كمی بودند تا از آن طریق بتوانند نوآوری را بسنجند. در این میان پایگاه استنادی ISI (تامسون رویترز) در سال 2015 به رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس میزان نوآوری آنها پرداخت.
به گفته وی، بر اساس شاخص های تعیین شده، اثربخشی علم تولیدشده در حوزه تجارت و اقتصاد مورد سنجش قرار گرفت و 100 دانشگاه برتر دنیا در حوزه نوآوری توسط این موسسه معرفی شدند.
دهقانی تصریح كرد: ابتدا 500 موسسه دولتی و دانشگاهی كه بیشترین تعداد مقالات را بین سال های 2008 تا 2013 در نشریات علمی در پایگاه مجموعه وب آو ساینس تامسون رویترز منتشر كرده بودند، شناسایی شدند.
وی افزود: در گام بعدی برای همین دوره زمانی دانشگاه هایی كه بیشترین تعداد اختراعات را به ثبت رسانده بودند، انتخاب شدند؛ با این پیش فرض كه استناد اختراعات به مقالات بیانگر استفاده از آن مقاله علمی برای اختراع بوده است، سپس، تعداد استنادهای صورت گرفته از كل اختراعات ثبت شده به مقالات علمی 500 دانشگاه انتخاب شده، محاسبه شدند.
دهقانی ادامه داد: توالی زمانی اختراعات ثبت شده، تعداد اختراعات ثبت شده، تعداد استنادهای دریافت شده توسط اختراع های ثبت شده، تعداد استنادهای اختراعات ثبت شده به كمیت تولید علم دانشگاه، تعداد مقالات مشاركتی دانشگاه با بخش صنعت، كمیت تولید علم و تاثیر استنادی مقالات صنعتی دانشگاه، معیارهای اصلی تعیین و رتبه بندی نوآورترین دانشگاه های دنیا توسط ISI بوده اند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: بر اساس رتبه بندی این موسسه نیمی از دانشگاه های نوآور دنیا متعلق به آمریكا هستند و كشورهای ژاپن، فرانسه، كره جنوبی، آلمان، انگلیس، سوئیس، هلند، بلژیك، كانادا، چین، دانمارك و سنگاپور در میان 100 دانشگاه نوآور جهان قرار دارند.
به گفته دهقانی، دانشگاه های استنفورد، موسسه فناوری ماساچوست، هاروارد، واشنگتن، میشیگان و دانشگاه نورت وسترن پنج دانشگاه برتر دنیا از لحاظ نوآوری هستند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) خاطرنشان كرد: كشورها برای پیشرفت علمی علاوه بر اینكه باید پارادایم های جدید را درك كنند، باید به هدایت نهادهای علمی خود در این راستا نیز بپردازند.
وی با بیان اینكه در كشور ما طی سال های گذشته بیش از هر چیز كمیت تولید علم و تعداد مقالات مورد تاكید قرار گرفته است، افزود: كیفیت علمی یكی از اساسی ترین شاخص های سنجش میزان پیشرفت علمی كشورها است، زیرا علمی كه مورد استفاده قرار نگیرد، علم اثربخشی نیست.
دهقانی ادامه داد: دیپلماسی علمی علاوه بر اینكه در اسناد بالادستی به صراحت مستند شده، امروزه به عنوان ابزاری برای تبدیل علم به قدرت و همچنین ثروت مورد توجه پیشرفته ترین كشورهای علمی دنیا قرار گرفته است به نحوی كه قدرتمندترین سیاستمداران بر آن تاكید ویژه ای دارند.
وی اظهار كرد: اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی نیز یكی از ابعاد مهم علم مدرن است. بنابراین دانشگاه ها در علم مدرن در زمینه نوآوری نیز اثربخش هستند.
علمی**2038**1834
۰ نفر