۱۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۲۱
کد خبر: 81947369
T T
۰ نفر
یونیسف: تعداد زنان و كودكان پناهجو در اروپا از مردان پیشی گرفته است

تهران-ایرنا- سازمان حمایت از كودكان سازمان ملل متحد ( یونیسف) در گزارش جدید خود اعلام كرد: برای نخستین بار از زمان بحران ورود سیل پناهجویان و مهاجران به اروپا، تعداد زنان و كودكان پناهجو از مردان بزرگسال پیشی گرفته است.

پایگاه اینترنتی یونیسف، در گزارشی در این زمینه آورده است: كودكان و زنان اكنون حدود 60 درصد از پناهجویان و مهاجرانی را تشكیل می دهند كه از مرز یونان وارد مقدونیه می شوند. بر این اساس، 36 درصد از افرادی كه با خطر ناشی از عبور از مرزهای دریایی خطرناك بین یونان و تركیه مواجه اند، كودك هستند.
این آمار حتی می تواند بیش از این باشد زیرا سن بسیاری از كودكان تا قبل از رسیدن آنها به مقصدشان، مشخص نمی شود.
«ماری پیر پوریر» هماهنگ كننده امور پناهجویان یونیسف در این زمینه گفت: تبعات چنین افزایشی در سهم كودكان و زنان بسیار شدید است و به این معناست كه آنها اكنون و بویژه در فصل زمستان، با خطر بیشتری در گذر از مسیرهای دریایی مواجه هستند و نیاز به حمایت بیشتری دارند.
از ژوئن سال 2015 تاكنون كه مردان 73 درصد از انبوه مهاجران را تشكیل می دادند، تعداد كودكان و زنان پناهجو افزایش چشمگیری داشته است. در ژوئن سال 2015 (خرداد 94)، از هر 10 پناهجو یك نفر كودك بود. كودكان در حال حاضر بیش از یك سوم از كل پناهجویان و مهاجران را تشكیل می دهند.
تعداد دقیق كودكان همراه و جدا شده از والدینشان معلوم نیست، اما 35 هزار نفر از آنها در سوئد به دنبال پناهندگی هستند كه اكثریت آنها را افغان های جوان تشكیل می دهند. بیش از 60 هزار نوجوان بدون همراه، عمدتا از كشورهای سوریه، افغانستان و عراق نیز در آلمان حضور دارند.
یونیسف تاكید دارد كه همه كودكان باید در هر گام از مسیر سفر خود در اولویت قرار گیرند و بطور كامل درباره حقوق پناهندگی شان و نیز الحاق به خانواده هایشان در اروپا، اطلاع رسانی شود. این سازمان خواستار بررسی دقیق منافع هریك از كودكان بدون همراه قبل از هر گونه تصمیی درباره آنهاست.
كودكانی كه بدون همراهی خانواده هایشان مهاجرت می كنند با خطر سوء استفاده های جنسی یا افتادن به دام باندهای قاچاق و شبكه های تبهكار مواجه هستند.
پلیس اروپا (یوروپل) به تازگی اعلام كرد كه دست كم 10 هزار پناهجوی كودك پس از ورود به قاره اروپا گم شده اند و اطلاعی از سرنوشت آنها در دست نیست.
یك مقام ارشد یوروپل در گفت و گو با به نشریه « آبزرور» انگلیس گفت: باندهای تبهكار اروپا پناهجویان كم سن و سال را به منظور سوءاستفاده های جنسی و بردگی هدف قرار می دهند.
كشورهای اروپایی طی ماه های اخیر با بحران جدی پناهجویان به ویژه از كشورهای جنگزده سوریه، عراق و افغانستان دست و پنجه نرمی می كنند؛ بحرانی كه مسبب اصلی آن سیاست های مداخله جویانه غرب و هم پیمانانش در این كشورها بوده است.
بر اساس آمارهای منتشره بیش از یك میلیون پناهجو در سال 2015 میلادی وارد اروپا شدند و هزاران نفر دیگر نیز در راه رسیدن به اروپا جان خود را از دست دادند و یا مجروح شدند.
اروپام**9158**1517