۱۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۶:۰۳
کد خبر: 81948024
T T
۰ نفر

چاي، سپري در برابر بيماري ها

۱۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۶:۰۳
کد خبر: 81948024
چاي، سپري در برابر بيماري ها

مشهد- ايرنا- دانشيار گروه تغذيه دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: چاي بهترين نوشيدني بعد از آب، براي محافظت بدن در برابر بيماريهاي مختلف است.

دكتر محسن نعمتي روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: طبق تحقيقات انجام شده چاي از بيماري هايي مانند سنگ كليه، بيماريهاي قلبي و عروقي و چربي خون پيشگيري مي كند.
وي در عين حال خاطرنشان كرد: البته براي مبتلايان به سنگ هاي كليه از نوع 'اگزالات'، نوشيدن چاي توصيه نمي شود.
وي ادامه داد: مصرف چاي عوارضي ندارد مگر اينكه با روش نادرست استفاده شود، لذا پرهيز از مصرف چاي داغ و پررنگ و پرهيز از مصرف زياد قند و شكر همراه با چاي ضروري است.
اين متخصص تغذيه با بيان اينكه نوشيدن چاي داغ، خطر سرطان مري را دربردارد، افزود: مصرف چاي داغ در مناطق شمالي كشور نظير گنبد كاووس رايج است و از اين رو سرطان مري نيز در اين مناطق شايع تر است.
به گفته وي، چاي داغ باعث تحريك بافت مري و معده شده و خطر ابتلا به اين نوع سرطان ها را افزايش مي دهد.
وي بيان كرد: از سوي ديگر مصرف چاي فراوان نبايد مانع از مصرف شير، ميوه و سبزي شود.
وي با بيان اينكه چاي به دو نوع سبز و سياه تقسيم مي شود، افزود: چاي سبز كه برگ خشك چاي است، طبيعي ترين نوع چاي است اما در چاي سياه، برگ آن تخمير شده و سياه رنگ مي شود كه اين چاي كافئين بيشتري دارد.
چاي نام يك گياه و نوشيدني ساخته شده از اين گياه است و داراي يك منبع طبيعي از كافئين، تئوفيلين، تيانين و آنتي اكسيدان ها است.
چاي واژه اي چيني است كه در چين و شمال هندوستان به كار مي رود و تقريباً با همان تلفظ وارد زبان فارسي شده است.
نام اين گياه در گويش چيني جنوبي چاي و در گويش چيني شمالي به صورت tea تلفظ مي شد و هر دو تلفظي از يك واژه واحد در چيني قديم هستند.
مردم اروپاي غربي نام اين گياه را از چيني هاي شمالي و مردم خاورميانه و شمال آفريقا نام آن را از چيني هاي جنوبي آموختند.
3027/5132