۱۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۶:۲۵
کد خبر: 81950432
T T
۰ نفر
خطوط منظم كشتیرانی ایران ـ عمان راه ‌اندازی شد

تهران - ایرنا - مدیركل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت با بیان اینكه این سازمان دومین یارانه حمل و نقل را به بنادر جنوبی اختصاص داد، گفت: بخشی از یارانه 500 میلیارد ریالی راه اندازی خطوط منظم كشتیرانی ایران از بندرشهید رجایی به بندر صحار عمان تخصیص یافت .

به گزارش روز جمعه ایرنا از سازمان توسعه تجارت، فرهاد نوری افزود: شركت كشتیرانی خدری جهان دریا، در ازای دریافت بخشی از هزینه‌ های خود به صورت یارانه از این سازمان، طی توافقی متعهد شده است از 15 بهمن ماه امسال به مدت یك سال، خطوط منظم كشتیرانی از بندر شهید رجایی را به مقصد بندر صحار عمان راه اندازی كند.
به گفته نوری، براساس این توافق در شش ماه نخست، هر 15 روز (یكم و پانزدهم هر ماه) و در شش ماهه دوم هر 10 روز (یكم، دهم و بیستم هر ماه) یك سفر به صورت منظم و بدون وقفه به صحار صورت خواهد گرفت.
وی خاطرنشان كرد: خطوط منظم كشتیرانی جنوب در حالی مورد بهره ‌برداری قرار گرفته است كه پیش از این نیز سازمان توسعه تجارت با اختصاص یارانه حمل و نقل، كاهش هزینه ‌های لجستیك را در دستور كار خود قرار داده بود؛ از همین رو در خرداد ماه امسال همزمان با تشدید تحریم ‌های بین ‌المللی علیه روسیه و به منظور سهم‌خواهی از بازار این كشور و رونق بخشی به صادرات ایران، تفاهم‌ نامه ‌ای با كشتیرانی دریای خزر منعقد شد تا از بنادر شمالی كشور، خطوط منظم دریایی به مقصد آستاراخان روسیه و اكتائو قزاقستان راه‌اندازی شود.
نوری درباره یارانه خطوط منظم كشتیرانی جنوب نیز گفت: سازمان توسعه تجارت از محل اعتبار 500 میلیارد ریالی و به منظور توسعه صادرات غیرنفتی در بخش زیرساخت‌های نرم، یارانه‌ های حمل و نقل را پرداخت می‌كند، بدین ترتیب در شش ماهه اول به ازای هر سفر 15 هزار دلار و در شش ماهه دوم به ازای هر سفر 13 هزار دلار به عنوان یارانه به این شركت كشتیرانی، پرداخت خواهد كرد و این شركت نیز متعهد می‌شود كرایه حمل دریایی را 15 درصد كمتر از حداقل نرخ تعرفه‌های حمل دیگر شركت‌های كشتیرانی در این مسیر تعیین كند.
مدیركل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت در مورد اختیارات این سازمان در تكمیل ظرفیت چارتر شده نیز اظهار داشت: سازمان مجاز است پس از تكمیل 50 درصد ظرفیت توسط خط كشتیرانی، از محل 50 درصد ظرفیت چارتر شده، صادركنندگان را برای اعمال تخفیف هزینه‌های حمل معرفی كند و خط كشتیرانی نیز متعهد به اعمال تخفیف‌های تعیین شده خواهد بود.
نوری خاطرنشان كرد: خط كشتیرانی ملزم است به منظور كمك به صادركنندگان، مدت زمان معافیت كانتینر در اختیار صاحب كالا را از زمان تحویل سند تا برگشت مجدد به نماینده كشتیرانی (free time) هم در مبدا و هم در مقصد، 10 روز در نظر بگیرد.
به گفته نوری، خطوط منظم كشتیرانی جنوب، با ظرفیت 96TEU و با قابلیت حمل كانتینر یخچالدار، غیر یخچالی و فله فعالیت خواهند كرد.
رئیس هیات مدیره شركت كشتیرانی خدری جهان دریا نیز در این خصوص گفت: عمانی‌ ها از دیرباز اعتقاد قلبی به تجارت با مردم ایران دارند و از كالاهای ایرانی استقبال می‌كنند اما به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم كه یكی از آنها خط مستقیم كشتیرانی بین ایران و عمان بود، تجار ایرانی در صادرات كالا به این كشور حاشیه دریای عمان چندان موفق نبودند.
عبدالحسین خدری افزود: با توجه به تمایل عمانی ‌ها برای تجارت با ایران و افق دیدی كه ما برای روابط تجاری تهران و مسقط پیش‌بینی می‌كنیم از خردادماه امسال خط كشتیرانی خود را در این مسیر فعال شده و روند تعاملات دو كشور هر روز بهتر می‌شود ، اكنون با مشاركت سازمان توسعه تجارت، این خطوط با یارانه حمل و نقل برای صادركنندگان و با برنامه منظمی به سوی عمان حركت خواهند كرد.
خدری با تاكید بر اینكه بازار عمان، فرصت مناسبی برای تجار ایرانی است، اظهار داشت: هیات ‌های تجاری خوبی از ایران به عمان نمی‌ روند و تجار ایرانی هنوز به درك درستی از بازار عمان دست نیافته‌ اند از این رو این بازار هیچ گاه به نحو احسن مورد استفاده ایرانی‌ها قرار نگرفته است.
وی اضافه كرد: عمان می ‌تواند كشورهای شرق قاره آفریقا را تامین كند و برای تهیه كالا، ایران قادر خواهد بود تولیدكننده كالاهای مورد نظر باشد اما به شرط آنكه زیرساخت‌ها فراهم و روابط تجاری دو كشور گسترش یابد.
یارانه حمل و نقل صادراتی در راستای اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تسهیل تجارت، توسعه صادرات و رفع موانع و مشكلات حمل دریایی كالاهای كشورمان اختصاص یافته است كه موفقیت آن بیش از هر چیز در گرو شناخت ظرفیت تجاری عمان و استفاده حداكثری تجار و بازرگانان ایرانی از این خطوط منظم است.
نزدیكی بندر صحار عمان به آبراه بین ‌المللی تنگه هرمز این بندر را به رقیبی برای بنادر امارات متحده عربی تبدیل كرده است؛ پیش از راه‌اندازی خط منظم كشتیرانی جنوب، كالاهای ایرانی به طور غیرمستقیم و از طریق كشورهای حاشیه خلیج فارس وارد عمان می‌ شد؛ اما اكنون این اقدام می‌تواند اقدامی موثر در كاهش تجارت با كشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین نقش ‌آفرینی ایران برای اتصال كشورهای CIS (مستقل مشترك المنافع) به آب‌های آزاد جنوب باشد.
اجتمام**7268**1601**
۰ نفر