۱۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۷:۴۴
کد خبر: 81950520
T T
۰ نفر
خطوط منظم كشتيراني ايران ـ عمان راه اندازي شد

بندرعباس ايرنا- مديركل دفتر خدمات بازرگاني سازمان توسعه تجارت با بيان اينكه اين سازمان دومين يارانه حمل و نقل را به بنادر جنوبي اختصاص داد، گفت: بخشي از يارانه 500 ميليارد ريالي راه اندازي خطوط منظم كشتيراني ايران از بندرشهيد رجايي به بندر صحار عمان تخصيص يافت .

به گزارش روز جمعه ايرنا از سازمان توسعه تجارت، فرهاد نوري افزود: شركت كشتيراني خدري جهان دريا، در ازاي دريافت بخشي از هزينه هاي خود به صورت يارانه از اين سازمان، طي توافقي متعهد شده است از 15 بهمن ماه امسال به مدت يك سال، خطوط منظم كشتيراني از بندر شهيد رجايي را به مقصد بندر صحار عمان راه اندازي كند.
به گفته نوري، براساس اين توافق در شش ماه نخست، هر 15 روز (يكم و پانزدهم هر ماه) و در شش ماهه دوم هر 10 روز (يكم، دهم و بيستم هر ماه) يك سفر به صورت منظم و بدون وقفه به صحار صورت خواهد گرفت.
وي خاطرنشان كرد: خطوط منظم كشتيراني جنوب در حالي مورد بهره برداري قرار گرفته است كه پيش از اين نيز سازمان توسعه تجارت با اختصاص يارانه حمل و نقل، كاهش هزينه هاي لجستيك را در دستور كار خود قرار داده بود؛ از همين رو در خرداد ماه امسال همزمان با تشديد تحريم هاي بين المللي عليه روسيه و به منظور سهم خواهي از بازار اين كشور و رونق بخشي به صادرات ايران، تفاهم نامه اي با كشتيراني درياي خزر منعقد شد تا از بنادر شمالي كشور، خطوط منظم دريايي به مقصد آستاراخان روسيه و اكتائو قزاقستان راه اندازي شود.
نوري درباره يارانه خطوط منظم كشتيراني جنوب نيز گفت: سازمان توسعه تجارت از محل اعتبار 500 ميليارد ريالي و به منظور توسعه صادرات غيرنفتي در بخش زيرساخت هاي نرم، يارانه هاي حمل و نقل را پرداخت مي كند، بدين ترتيب در شش ماهه اول به ازاي هر سفر 15 هزار دلار و در شش ماهه دوم به ازاي هر سفر 13 هزار دلار به عنوان يارانه به اين شركت كشتيراني، پرداخت خواهد كرد و اين شركت نيز متعهد مي شود كرايه حمل دريايي را 15 درصد كمتر از حداقل نرخ تعرفه هاي حمل ديگر شركت هاي كشتيراني در اين مسير تعيين كند.
مديركل دفتر خدمات بازرگاني سازمان توسعه تجارت در مورد اختيارات اين سازمان در تكميل ظرفيت چارتر شده نيز اظهار داشت: سازمان مجاز است پس از تكميل 50 درصد ظرفيت توسط خط كشتيراني، از محل 50 درصد ظرفيت چارتر شده، صادركنندگان را براي اعمال تخفيف هزينه هاي حمل معرفي كند و خط كشتيراني نيز متعهد به اعمال تخفيف هاي تعيين شده خواهد بود.
نوري خاطرنشان كرد: خط كشتيراني ملزم است به منظور كمك به صادركنندگان، مدت زمان معافيت كانتينر در اختيار صاحب كالا را از زمان تحويل سند تا برگشت مجدد به نماينده كشتيراني (free time) هم در مبدا و هم در مقصد، 10 روز در نظر بگيرد.
به گفته نوري، خطوط منظم كشتيراني جنوب، با ظرفيت 96TEU و با قابليت حمل كانتينر يخچالدار، غير يخچالي و فله فعاليت خواهند كرد.
رئيس هيات مديره شركت كشتيراني خدري جهان دريا نيز در اين خصوص گفت: عماني ها از ديرباز اعتقاد قلبي به تجارت با مردم ايران دارند و از كالاهاي ايراني استقبال مي كنند اما به دليل نبود زيرساخت هاي لازم كه يكي از آنها خط مستقيم كشتيراني بين ايران و عمان بود، تجار ايراني در صادرات كالا به اين كشور حاشيه درياي عمان چندان موفق نبودند.
عبدالحسين خدري افزود: با توجه به تمايل عماني ها براي تجارت با ايران و افق ديدي كه ما براي روابط تجاري تهران و مسقط پيش بيني مي كنيم از خردادماه امسال خط كشتيراني خود را در اين مسير فعال شده و روند تعاملات دو كشور هر روز بهتر مي شود ، اكنون با مشاركت سازمان توسعه تجارت، اين خطوط با يارانه حمل و نقل براي صادركنندگان و با برنامه منظمي به سوي عمان حركت خواهند كرد.
خدري با تاكيد بر اينكه بازار عمان، فرصت مناسبي براي تجار ايراني است، اظهار داشت: هيات هاي تجاري خوبي از ايران به عمان نمي روند و تجار ايراني هنوز به درك درستي از بازار عمان دست نيافته اند از اين رو اين بازار هيچ گاه به نحو احسن مورد استفاده ايراني ها قرار نگرفته است.
وي اضافه كرد: عمان مي تواند كشورهاي شرق قاره آفريقا را تامين كند و براي تهيه كالا، ايران قادر خواهد بود توليدكننده كالاهاي مورد نظر باشد اما به شرط آنكه زيرساخت ها فراهم و روابط تجاري دو كشور گسترش يابد.
يارانه حمل و نقل صادراتي در راستاي اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت مبني بر تسهيل تجارت، توسعه صادرات و رفع موانع و مشكلات حمل دريايي كالاهاي كشورمان اختصاص يافته است كه موفقيت آن بيش از هر چيز در گرو شناخت ظرفيت تجاري عمان و استفاده حداكثري تجار و بازرگانان ايراني از اين خطوط منظم است.
نزديكي بندر صحار عمان به آبراه بين المللي تنگه هرمز اين بندر را به رقيبي براي بنادر امارات متحده عربي تبديل كرده است؛ پيش از راه اندازي خط منظم كشتيراني جنوب، كالاهاي ايراني به طور غيرمستقيم و از طريق كشورهاي حاشيه خليج فارس وارد عمان مي شد؛ اما اكنون اين اقدام مي تواند اقدامي موثر در كاهش تجارت با كشورهاي حاشيه خليج فارس و همچنين نقش آفريني ايران براي اتصال كشورهاي CIS (مستقل مشترك المنافع) به آب هاي آزاد جنوب باشد.
6048