۱۸ بهمن ۱۳۹۴، ۱۷:۳۶
کد خبر: 81953479
T T
۰ نفر
پوراحمد: یادداشت بهاریه ام فیلم شد

تهران-ایرنا- كارگردان فیلم كفش هایم كو؟ گفت: نوشتن بهاریه برای یك مجله، تحت تاثیر كتاب هنوز آلیس، ان قدر خودم را تحت تاثیر قرار داد كه تصمیم گرفتم فیلمی درباره آن بسازم.

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار سینمایی ایرنا از برج میلاد، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «كفش‌هایم كو؟» با حضور كیومرث پوراحمد كارگردان، علی قائم مقامی تهیه‌كننده، علیرضا زرین ‌دست فیلمبردار، میثم مولایی تدوینگر،‌ فردین خلعتبری آهنگساز، رضا كیانیان، مجید مظفری و مینا وحید بازیگران این اثر سینمایی برگزار شد.
در ابتدا كیومرث پوراحمد درباره شكل گیری تازه ترین اثرش گفت: در سفر كه بودم كتاب تازه ای به نام«هنوز آلیس» را می خواندم، در فصل دوم این كتاب جمله ای بود كه می پرسید: «مامان حالت خوبه؟» و همین جمله آنچنان مرا به یاد مادرم انداخت كه منقلب شدم و با صدای بلند گریه كردم.
وی افزود: البته باید بگویم از این كتاب دو ترجمه وجود دارد و ترجمه شهین احمدی بهترین آن است كه من خواندم.
كارگردان فیلم «كفش هایم كو؟» با اشاره به این كه كتاب «هنوز آلیس» را می توان در چند ساعت خواند، تاكید كرد: اما این كتاب آنقدر خواندنش لذت بخش بود كه من آن را در مدت یك ماه خواندم. همین اتفاق باعث شد تا به سراغ پزشك مادرم، مهین نورزویان بروم و در مورد ابعاد مختلف بیماری آلزایمر با او صحبت كنم.
وی ادامه داد: قرار بود برای مجله فیلم یادداشت بهاریه بنویسم، همین موضوع را مد نظر قرار دادم و درباره پیرمردی نوشتم كه مبتلا به آلزایمر شده و در شب عید تنها می ماند. آن یادداشت هم تحت عنوان «كفش هایم كو؟» در مجله چاپ شد. بعد از آن بود كه تصمیم گرفتم درباره این موضوع فیلم بسازم.
پوراحمد درباره نقش مینا وحید عنوان كرد: از روز اول قرار بود این نقش را باران كوثری بازی كند اما بعد از آن تصادف هولناكی كه اتفاق افتاد، عملا حضور او منتفی شد. تا این كه قائم مقامی درباره بازیگر جدیدی در فیلم علیرضا رئیسیان با من صحبت كرد.
وی ادامه داد: وقتی او به دفتر ما آمد، عین این بود كه بیتا (بازیگر فیلم كفش هایم كو) صبح از آمریكا آمده باشد. فقط یك تماس با علیرضا رئیسیان گرفتم و با او درباره اش صحبت كردم. من دوست نداشتم مینا لهجه داشته باشد، چون دختران خودم 30 سال است كه در آمریكا زندگی می كنند و لهجه ندارند، فقط كلمه كم می آورند.
این كارگردان همچنین درباره تدوین «كفش هایم كو؟» گفت: میثم مولایی بر سر كار مانی حقیقی بود برای همین با او تماس گرفتم و پرسیدم مولایی چگونه است؟ آیا زیاد بحث می كند؟ حقیقی هم گفت كه بله بحث می كند اما كارش خوب است.
وی افزود: اما واقعا خلاقیت و كار میثم مولایی حیرت انگیز بود. باید بگویم بعد از چهل و چند سال این اولین بار است كه رد پای مونیتور در كار من دیده می شود.

** كیانیان: 90 درصد نقش هایم منفی است
رضا كیانیان، درباره فیلم پوراحمد گفت: یكی از اخلاق های خوب مرحوم خسرو شكیبایی این بود، وقتی بازیگر كم تجربه ای در مقابلش قرار می گرفت با او دوستی را آغاز می كرد، گویی سال هاست با هم دوست هستند. من هم همین كار را می كنم، چون می دانم می توانم برای بازیگر جوان مثل خسرو یك تكیه گاه باشم و معتقدم هرچقدر نقش مقابلم خوب بازی كند، من دیده می شوم و بالعكس.
وی افزود: 90 درصد نقش هایی كه تاكنون بازی كرده ام منفی بوده. اما من تمام تلاشم را كردم تا اگر نقش منفی بازی می كنم به آن كمی مثبت بودن بیافزایم یا بالعكس. چون نمی خواهم بگذارم نقش تخت بماند و بیننده را درگیر نكند. كاری می كنم كه تماشاگر آن شخصیت منفی را درك كند و ببخشد.
كیانیان ادامه داد: از این شگرد در این فیلم پوراحمد به شكل دیگری استفاده كردم. نقش حبیب در این فیلم خیلی تلخ و سنگین است. من خودم از فیلم تلخ خوشم نمی آید، چون در دنیا اینقدر تلخی هست كه نمی خواهم من هم یكی به آن اضافه كنم. شیرینی كه به این نقش اضافه كردم باعث می شود مخاطب گاهی لبخند بزند. البته من هر كاری می كنم قبلا با كارگردانم درباره آن صحبت می كنم، هرچند كه با آقای پوراحمد مدت هاست كه به زبان مشتركی رسیدیم.
وی همچنین با اشاره به مشاوره های پزشك راهنمای فیلم تاكید كرد: در بیماری آلزایمر ارتباط نورن ها قطع می شود و این باعث می شود افراد آلزایمری ارتباط بین واقع و اشیاء را متوجه نشوند. همین آنها را گیج می كند. برای همین است كه در مقابل افراد جدید واكنش متفاوتی دارند. اما گاهی به دلیلی كه علم هم هنوز نمی داند ارتباط بین این نرون ها برقرار می شود و آنها افراد را می شناسند. بنابراین نباید فكر كنید كه در آن لحظات سر كار رفته اید.
بازیگر فیلم «كفش هایم كو؟» با اشاره به این كه هنوز مانند روز اول بازیگری اش در هنگام شروع فیلمبرداری هر فیلمی اضطراب دارد، گفت: من همیشه روز اول فیلمبرداری روی بینی ام جوش می زند و همه گریم به هم می خورد، گریمورها می دانند كه باید آن را پنهان كنند. چون برای بازی در نقش های جدید اضطراب دارم و نمی دانم چه سرنوشتی پیدا می كند. البته جوش من بر سر این فیلم بیشتر از همیشه طول كشید تا خوب شود.

** مظفری: بعد از 8 سال دوری بازی كردم
مجید مظفری هم عنوان كرد: من فیلم متوسط بازی نمی‌كنم و زمانی هم كه متوجه شدم با مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت قبلی نمی‌توانم كار كنم، هشت سال در سینما نبودم و از این فضا كناره‌گیری كردم و بیشتر در تلویزیون حضور داشتم.
وی ادامه داد: در زمان «مسافران» هم بعد از دو سالی كه فعالیت نكردم، در كار آقای بیضایی حاضر شدم. بعد از اینكه این دولت روی كار آمد، نشانه‌هایی را دیدم كه می‌توان كار كرد. من بعد از سه ماه كه با اكسیژن در خانه زندگی می‌كردم، آقای ایوبی و آقای فرجی شبكه اول بدون عكاس و خبرنگار به من سر زدند و متوجه شدم كه دوباره حضور دارم و حتی در جشنواره فیلم‌های یاس برای من بزرگداشت گرفتند كه اتفاق خوبی بود. ارتباطی كه در این مدت با آقای پوراحمد شكل گرفته بود، باعث شد در این كار حضور داشته باشم.

** میناوحید: تا پوراحمد من را دید گفت بیتای من است
مینا وحید با اشاره به این كه پیش از «كفش هایم كو؟» در فیلم «دوران عاشقی»علیرضا رئیسیان و سریال «شهرزاد» بازی كرده گفت: به پیشنهاد قائم مقامی بود كه من در این فیلم بازی كردم. اول با من تماس گرفتند و بعد كه به دفترشان رفتم، آقای پوراحمد گفت من بیتایی هستم كه در ذهنش داشته است.
وی افزود: ما در حد دو سه جلسه با هم درباره نقش صحبت كردیم تا شناسنامه اش در بیاید. قرار نبود لهجه داشته باشم اما من بعد از صحبت با آقای پور احمد چند ساعت با دوستی كه در خارج از كشور زندگی می كند صحبت كردم و با آن لهجه ای كه از او برداشت كردم به دیدار آقای پور احمد رفتم و او هم داشتن این لهجه را پسندید.
وحید تاكید كرد: آقای كیانیان از روز اول فیلمبرداری بدون این كه قبلا با هم صحبت كرده باشیم، به من كمك می كرد و با هدایت های او این رابطه به خوبی در آمد.

** تهیه كننده: بازیگران نه با عدد با دل بازی كردند
علی قائم ‌مقامی در ادامه این نشست درباره انتخاب مینا وحید برای فیلم عنوان كرد: در ابتدا خانم باران كوثری برای این نقش انتخاب شده بود كه به دلیل تصادف نتوانست در كار حضور داشته باشد، بعد از آن خانم وحید انتخاب شد كه بعد از چند جلسه انتخاب شدند.
وی ادامه داد: ما طرح این فیلم را داشتیم كه البته طر ح خامی بود و بعد كه پروانه ساخت گرفتیم و كل كار در ۳۳-۳۴ جلسه فیلمبرداری شد و این خیلی مدت زمان كمی برای كار است و آقای پوراحمد از افرادی است كه پلان اضافه‌ای نمی‌گیرد. فیلم هم روزی ۱۰ ساعت فیلمبرداری داشتیم كه كارگردان دقیق می‌دانست چه چیزی می‌خواهد و مجموعه‌ای از افراد حرفه‌ای در كار جمع شده بودند تا فیلم به نتیجه برسد.

** تحت تاثیر آرامش پوراحمد قرار گرفتیم
فردین خلعتبری درباره آهنگسازی این فیلم تصریح كرد: آقای پوراحمد در تمام مراحل ساخت موسیقی در كنار من بود و فكر می كنم سبكی حضور او به همه گروه فیلمبرداری سرایت كرده است.
وی افزود: همین دیشب در زمان نمایش فیلم هم، گروه آرامش بسیاری داشتند و این به دلیل روح آرام ایشان بود. او با همه فیلم هایش زندگی می كند، حتی آنهایی كه دوست داشته نشده و به این فكر می كند كه چرا این اتفاق افتاده است. پوراحمد دچار آلزایمر نمی شود و گذشته اش را فراموش نمی كند. او همیشه نظراتش را بی پرده بیان می كند و هر اتفاق خوبی كه افتاده تقصیر اوست.
این آهنگساز معتقد است این فیلم می توانست در بازی و قصه اغراق شده تر باشد.
او عنوان كرد: من از روز اول گفتم كه ما نیاز در بیشتر صحنه ها نیاز به ملودی داریم.

** منتقد: فیلم فضای ایرانی دارد
شاهرخ دولكو كه منتقد این جلسه بود، با اشاره به اینكه كیومرث پوراحمد ملودرام‌هایی كه مخلوطی از غم و شادی را در خود دارد را به تصویر می‌كشد، عنوان كرد: برای تحلیل فیلم باید بگویم كه استراتژی فیلم‌ساز بسیار مهم است كه چطور می‌خواهد فیلمی را به بیننده ارائه دهد.
وی ادامه داد: كارگردان با توجه به اینكه فضای فیلم در ایران می‌گذرد، برای اینكه وارد آن شود، به این موضوع كه خانواده مهم‌تر از فردگرایی است، توجه زیادی می‌كند و شرایط كسی كه آلزایمر گرفته را در خانواده به تصویر می‌كشد و اینكه خانواده چطور برخورد می‌كند و چطور با آن كنار می‌آید.
علیرضا زرین‌دست در بخشی از این نشست با تاكید بر اینكه حضور چراغ روشن در فیلم‌های دنیا بسیار دیده می‌شود، اظهار كرد: ساختار شخصیت تصویری فیلم است.
میثم مولایی نیز در این نشست تاكید كرد: تدوین اولیه فیلم در زمان فشرده‌ای اتفاق افتاد، اما در ادامه باز روی آن كار كردیم. در بعضی قسمت‌ها فیلم رئالیستی است، در بعضی قسمت‌ ها شخصیت محور است و برای اینكه هیچ‌كدام از این‌ها بیرون بزند، باید كار می‌كردیم كه به دلیل داشتن مواد خام و اولیه خوبی كه داشتیم توانستیم از این چالش رهایی پیدا كنیم.
وی همچنین اشاره كرد: كیومرث پوراحمد جسارت بالایی دارد و اصلا تفاوت سنی كه بین ما هست در كار احساس نمی كردم.
وی گفت: پوراحمد بعد از 44 سال هنوز مثل 18 ساله ها كار می كند و جوان و پرانگیزه است.
كفش هایم كو آخرین ساخته پوراحمد با بازی رویا نونهالی، رضا كیانیان، مجید مظفری و مینا وحید، فیلمی درباره الزایمر است و در بخش اصلی جشنواره سی و چهارم فیلم فجر حاضر است.
سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر از 12 بهمن آغاز شده و تا 22 بهمن ماه جاری ادامه دارد.
فراهنگ**3079**1027
۰ نفر