۲۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۴:۵۵
کد خبر: 81964931
T T
۰ نفر

شناسايي 2 كانون بيماري تب برفكي در مهاباد

۲۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۴:۵۵
کد خبر: 81964931
شناسايي 2 كانون بيماري تب برفكي در مهاباد

مهاباد - ايرنا - رئيس شبكه دامپزشكي مهاباد گفت: 2 كانون بيماري دامي تب برفكي در اين شهرستان شناسايي و اقدام هاي اوليه براي مهار اين بيماري انجام شده است.

بايزيد حسن پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين كانون ها در روستاي حمزه آباد در پنج كيلومتري غرب مهاباد و روستاي باراوه در مسير جاده خليفان به بوكان قرار دارند كه به علت شيوع و گسترش بيماري تب برفكي در بين دام هاي اين 2 روستا به كانون اين بيماري تبديل شده اند.
وي اضافه كرد: اقدام هاي اوليه مقابله با اين بيماري در اين كانون ها شامل ضدعفوني جايگاه هاي دام، مايه كوبي و قرنطينه دامي در اين شهرستان و به ويژه در كانون هاي بيماري در حال انجام است.
وي اظهار كرد: از ابتداي سال جاري تاكنون بيش از 190 هزار راس دام سبك و سنگين عليه اين بيماري مايه كوبي شده كه 170 هزار راس آن دام سبك و 20 هزار راس دام سنگين بوده است.
رئيس شبكه دامپزشكي مهاباد گفت: براي جلوگيري از پخش ويروس اين بيماري، بازار دواب اين شهرستان از 2 هفته قبل تعطيل شده و تا اطلاع ثانوي هر گونه حمل و انتقال دام در اين شهرستان ممنوع است.
وي با بيان اينكه اجراي واكسيناسيون تب برفكي اهميت زيادي در تغذيه و سيستم ايمني بدن دام ها دارد، اضافه كرد: تب برفكي يك بيماري عفوني و به شدت واگيردار دامي است كه بايد از شيوع و بروز آن در بين دام ها به وسيله مايه كوبي جلوگيري كرد.
وي گفت: كاهش شير در دام ها، كاهش توليد فرآورده هاي گوشتي، كاهش باروري و بروز تلفات در دام هاي جوان از جمله خسارت هاي اقتصادي ناشي از بيماري تب برفكي است.
حسن پور ايجاد تب شديد، آبريزش از چشم، وجود كف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حيوان را از علايم بيماري تب برفكي عنوان كرد.
وي اضافه كرد: واكسن مايه كوبي تب برفكي به صورت رايگان بوده و دامداران فقط هزينه تزريق را كه مبلغ 15 هزار ريال براي هر راس است، پرداخت مي كنند.
رئيس شبكه دامپزشكي مهاباد از دامداران خواست تا در صورت بروز اين بيماري ضمن جداسازي دام هاي مبتلا، موضوع را به شبكه دامپزشكي اطلاع داده و با رعايت اصول بهداشتي و نظارت شبكه دامپزشكي نسبت به ضدعفوني مناسب محل نگهداري دام ها نيز اقدام كنند.
وي اظهار كرد: با توجه به اينكه دامپزشكان مايه كوبي و افرادي كه تلفيق مصنوعي انجام مي دهند، مي توانند بيماري را به واحدهاي دامي انتقال دهند، دامداران لباس كار واحد خود را براي پوشيدن به اين افراد هنگام ورود به محوطه دامداري بدهند.
وي گفت: دامداران مي توانند محوطه واحد دامي خود را با محلول آب و سركه كه خاصيت ويروس كشي دارد، شستشو دهند.
حسن پور همچنين از دامداران خواست از هر گونه جا به جايي دام بدون دريافت مجوز بهداشتي و قرنطينه اي و ورود افراد متفرقه به محوطه دامداري خودداري كرده و در صورت مشاهده هر گونه بيماري دامي با شماره تلفن هاي 42442228 و 42442229 شبكه دامپزشكي مهاباد تماس بگيرند.
شهرستان مهاباد داراي بيش از 257 هزار راس دام است كه از اين تعداد 230 هزار راس دام سبك و 27 هزار راس دام سنگين است.
2077/3020/6185/1905
۰ نفر