۲۸ بهمن ۱۳۹۴، ۱۷:۳۸
کد خبر: 81968375
T T
۰ نفر
شالیكاران گیلانی شخم زمستانه شالیزار ها را جدی بگیرند

رشت- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادكشاورزی گیلان با اعلام آغاز فصل شالیكاری در گیلان از كشاورزان گیلانی خواست با جدی گرفتن عملیات شخم زمستانه (اول ) به آن سرعت ببخشند.

حبیب جهانساز روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تاكنون در 33 هزار هكتار از شالیزارهای گیلان كه شامل 15 درصد كل آن می شوند عملیات شخم زمستانه انجام شده است كه بیشترین میزان شخم اول نیز مربوط به شهرستان های املش ، رودسر، لنگرود، لاهیجان و ماسال می باشند.
وی ضمن برشمردن مزایای شخم زمستانه افزود: فعالیت های بخش كشاورزی در گیلان با شخم زمستانی آغاز شده است و لازم است شالیكاران با رعایت تقویم زراعی بتوانند بدرستی بر منابع آب و مزارع خود مدیریت كنند.
وی اظهارداشت : انتظار ما از شالیكاران گیلانی این است كه تا پایان اسفندماه به منظور استفاده بهینه از آب كشاورزی بتوانند شخم اول را به پایان برسانند تا در میزان آب مصرفی این بخش صرفه جویی شده و از بارندگی های فصلی حداكثر استفاده بعمل آید.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادكشاورزی گیلان یادآورشد: با استفاده بهینه از آب بارندگی ها و مدیریت زمان شخم می توان از ذخیره آب سدسفیدرود برای نشاكاری در اردیبهشت ماه و آبیاری در مراحل داشت بیشتر و بهتر استفاده كرد.
جهانساز خاطرنشان كرد: انجام شخم زمستانه علاوه بر صرفه جویی در ذخیره آب و مدیریت منابع می تواند مبارزه با كانون های تجمع آفات از جمله كرم ساقه خوار و از بین بردن شفیره و لارو این آفت را كه عمده ترین آفات گیاه برنج بشمار می رود را به همراه داشته باشد و از سوی دیگر موجب پوسیده شدن گیاهان هرز مزرعه شده و تقویت و افزایش مواد آلی خاك را نیز در پی داشته باشد.
به گفته وی شخم زمستانه علاوه بر اصلاح خاك و حاصلخیزی محصول ، افزایش منافع كشاورزان را نیز به همراه دارد.
وی افزود: اگر كشاورزان شخم زمستانه را رعایت نكنند و آن را به تاخیر بیاندازند ممكن است در فروردین ماه با كمبود بارندگی مواجه شده و نتوانند عملیات شخم اراضی را به موقع انجام دهند.
وی از شالیكاران خواست شخم زمستانه را جدی بگیرند و آن را به تاخیر نیاندازند كه در صورت تاخیر آن به فروردین ماه ممكن است با كم آبی و كاهش عملكرد مواجه شده و از سوی نسل دوم كرم ساقه خوار خسارت بیشتری ببینند.
وی زمان مناسب برای شخم اول تا پایان سال و شخم دوم را فروردین ماه ذكر كرد و تصریح كرد: كلیه اراضی شالیزاری استان باید تا 15 اردیبهشت ماه برای نشاكاری آماده شوند.
استان گیلان با 238 هزار هكتار اراضی شالیكاری ،سالیانه 700هزارتن برنج سفید تولید می كند كه سهم آن در تولید برنج كشور 38درصد است.ك/3
6029/6070