۱ اسفند ۱۳۹۴، ۱۳:۴۸
کد خبر: 81971485
T T
۰ نفر

سقوط آزاد «وون»

۱ اسفند ۱۳۹۴، ۱۳:۴۸
کد خبر: 81971485
سقوط آزاد «وون»

پكن - ایرنا - ارزش «وون» واحد پول كره جنوبی در برابر دلار آمریكا امروز به پایین ترین رقم در شش سال گذشته رسید و زنگ خطر را برای دولت و واحدهای اقتصادی این كشور به صدا درآورد.

به گزارش ایرنا، به محض انتشار این اطلاعات دولت كره جنوبی اعلام كرد كه تمامی دستگاه های ذی ربط باید خود را برای مقابله با این اوضاع نامطلوب اقتصادی آماده كنند.
كره جنوبی سومین كشور منطقه شرق آسیا پس از چین و ژاپن است كه از وضعیت نامطلوب و ویژه در بازارهای بورس و اوراق بهادار و همچنین كاهش ارزش پول ملی خود خبر می دهد.
به نظر می رسد كه بروز نوعی جنگ سرد در شبه جزیره كره و رویارویی دو كره در این منطقه باعث شده است تا ارزش دارایی های كره جنوبی كاهش یابد و با بسته شدن مجتمع اقتصادی و صنعتی مرزی دو كره نیز ارزش «وون» این كشور به شدت سقوط كند.
دولت كره برای اولین بار در چند سال گذشته احتمال داده است كه برای مهار این وضعیت و جلوگیری از سقوط بی رویه ارزش پول ملی مجبور به مداخله در بازار تبادلات ارزی شود.
این دقیقا مشابه اقداماتی است كه اكنون بانك مركزی چین انجام می دهد و در حال افزودن بر فروش ذخایر دلاری برای خرید «یوان»، پول ملی است.
هر دلار در بازار كره اكنون با یك هزار و 234 «وون» معامله می شود كه پایین ترین میزان تسعیر ارزی این كشور در مقابل دلار در شش سال گذشته است.
شركت سهامی سامسونگ كره در گزارشی پیش بینی كرده است كه اوضاع تا یك ماه دیگر به همین منوال باشد و ارزش پول ملی این كشور باز هم تضعیف شود.
با این حال بانك مركزی و وزارت دارایی كره اعلام كرده اند كه برای مهار اوضاع و جلوگیری از تضعیف بیشتر آماده هستند و احتمالا مجبور به مداخله خواهند شد.
روزنامه «كوریا تایمز» كره جنوبی نیز در گزارشی اعلام كرده كه نوسانات مالی در بازارهای جهانی، اوضاع نامطلوب اقتصادی و سهامی و ارزی در چین، مشكلات اقتصادی فراوان در ژاپن، كاهش حجم تجارت خارجی و بخصوص احتمال بروز درگیری نظامی میان دو كره از اصلی ترین علت های نابسامانی ارزی در كره است.
آساق**231**1597