۱ اسفند ۱۳۹۴، ۱۶:۲۴
کد خبر: 81971809
T T
۰ نفر

تثبیت «یوان»؛ ماموریتی ممكن یا غیرممكن برای چین

۱ اسفند ۱۳۹۴، ۱۶:۲۴
کد خبر: 81971809
تثبیت «یوان»؛ ماموریتی ممكن یا غیرممكن برای چین

پكن - ایرنا - تثبیت «یوان» واحد پول ملی چین یكی از دشوارترین ماموریت های اقتصادی این كشور در جریان پیشبرد اصلاحات تجاری و اقتصادی برای سال های آینده محسوب می شود كه طی ماههای اخیر با نوساناتی زیادی مواجه شده است.

به گزارش ایرنا، بر خلاف آنچه تصور می شد چین نتوانست قدرت «یوان» را در برابر «دلار» چندان حفظ كند و پس از تحولات اقتصادی دنیا مجبور شد بار دیگر ارزش آن را كاهش دهد.
در شرایطی كه «یوان» وارد ارزهای بین المللی صندوق بین‌المللی پول شد پیش بینی می شد كه پول چین از اقتدار بیشتری برخوردار شود اما با كاهش بهای نفت و همچنین به دنبال سیاست های بانك های مركزی كشورهای غربی مبنی بر پایین نگهداشتن نرخ بهره، اوضاع برای پول ملی چین بدتر شد.
بانك مركزی چین اخیرا در یك تصمیم گیری شوك آور ارزش «یوان» را به پایین ترین رقم در پنج سال گذشته رساند كه البته آثار منفی بازارهای اوراق بهادار و كاهش ارزش سهام در این تصمیم گیری بی تاثیر نبوده است.
بیشترین تاثیرپذیری اما از ناحیه كاهش صادرات است. چرا كه صادرات موتور محركه اقتصاد و تجارت خارجی چین در كنار سرمایه گذاری خارجی است اما در هفت ماه گذشته دائما كمتر شده و در یك ماه گذشته نیز 6/6 درصد پایین تر آمده است.
تقاضا برای تثبیت نرخ «یوان» كه اكنون یك پول بین المللی محسوب می شود و امسال تبادلات با آن بیشتر خواهد شد فقط منوط به كشورهای غربی نیست بلكه در داخل چین هم تا زمانی كه پول ملی نرخ با ثباتی نداشته باشد سرمایه گذاران و سهامداران و بخش های تولیدی دچار سردرگمی خواهند بود.
چین برای اینكه ارزش «یوان» را تثبیت كند خود را با تلاش زیاد در زمره قدرت های بزرگ صندوق بین المللی پول قرار داد و به دنبال آن سیاست های اصلاحی مالی و پولی را شروع كرد.
دولت میلیاردها دلار به بازارهای سهام كشور تزریق كرد و تلاش نمود تا با تغییرات مقطعی در ارزش «یوان»، به صادرات بیشتر و بهبود شرایط تجارت خارجی كمك كرده و به دنبال آن تدریجا نرخ پول ملی را تثبیت كند.
اما به نظر می رسد كه این گام ها هنوز نتیجه بخش نبوده است و حالا در اقدامی نادر دولت تلاش خود را بر روی ذخیره ارزی متمركز كرده است.
چین بزرگترین ذخیره ارزی را در جهان در اختیار دارد كه میزان آن بیش از 3 هزار میلیارد دلار برآورد شده است.
شاید به همین دلیل باشد كه امروز مساله بهره گیری از بزرگترین ذخیره ارزی جهان برای تثبیت ارزش «یوان» واحد پول چین مطرح شده است.
روزنامه گلوبال تایمز چین، ارگان حزب حاكم كمونیست چین نیز در مطلبی تاكید كرده كه نقش چین در اقتصاد جهان بسیار وسیع است. اما این كشور همگام با ظهور خود در عرصه بین المللی لازم است شاخصه های مهمی چون بورس، ارز و نرخ پول را در نظر بگیرد و برای تثبیت بهای «یوان» گام های موثرتری بردارد.
گزارش می افزاید: بسیاری از كشورها برای تثبیت ارز ملی خود تعمدا سرمایه گذاری های داخلی انجام می دهند كه برای نمونه 10 درصد از دارایی های مالی آمریكا برای سرمایه گذاری مورد استفاده قرار گرفته است.
گلوبال تایمز خواستار آن شده است كه چین هم از تجربه این كشورها استفاده كند و موضوع مداخله ذخیره ارزی برای تثبیت ارزش «یوان» را در نظر داشته باشد.
در واقع نگرانی اینجاست كه اگر چین نتواند این موضوع را حل كند آن زمان به جز ضرباتی كه بر پیكر بازارهای سهام و همچنین بخش های تولیدی وارد می شود باید شاهد فرار سرمایه های بخش خصوصی از كشور برای سرمایه گذاری در اقتصادهای منسجم و تثبیت شده باشد.
شاید بهترین گزینه برای دولت چین مداخله در امور تبادلات ارزی باشد. بعضا كشورهایی نظیر ژاپن و سنگاپور در شرایطی كه دچار چنین بحران های مالی می شدند دست به چنین اقداماتی زده اند.
دولت چین شاید بتواند با مداخله در این امور و همچنین با تزریق سرمایه از ذخیره ارزی و با افزودن بر سرمایه گذاری ها از این صندوق ارزی برای جلوگیری از تضعیف «یوان» بهره بگیرد اما این كشور دیگر نمی تواند از این سرمایه هنگفت تنها برای خرید یورو و یا دلار برای بانك مركزی استفاده كند بلكه لازم است از آن برای فعالتر كردن مبادلات با «یوان» استفاده نماید تا نرخ «یوان» در جریان تبادلات ارزی و خرید و فروش های بین المللی بتدریج به یك ثبات منطقی برسد.
آساق**1597