۲ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۱۳
کد خبر: 81972470
T T
۰ نفر
برندگان جایزه باربد در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر چه گفتند؟

تهران - ایرنا - برگزیدگان جایزه باربد در بخش‌های موسیقی سنتی، كلاسیك، نواحی، فیوژن، تلفیقی و پاپ هر كدام هنگام دریافت جایزه خود، سخنانی كوتاه خطاب به حاضران ایراد كردند.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، آیین پایانی سی و یكمین جشنواره موسیقی فجر شب گذشته با حضور شماری از هنرمندان موسیقی و علاقه‌‌مندان هنر در تالار وحدت برگزار شد.
مهم‌ترین بخش مراسم پایانی اهدای جایزه به برگزیدگان بخش‌های مختلف موسیقی بود كه این با عنوان «جایزه باربد» به آلبوم‌های برگزیده موسیقی سنتی، كلاسیك، نواحی، تلفیقی، فیوژن و پاپ اهدا شد.
هنگام اهدای جایزه هر كدام از برندگان روی سن چند كلمه‌ای صحبت كردند كه گوشه‌ای از سخنان برندگان در ادامه تقدیم می‌شود.

** شهرداد روحانی: باغ ایرانی را برای پدرم ساختم
شهرداد روحانی برنده جایزه باربد در بخش بهترین آلبوم موسیقی كلاسیك هنگام دریافت جایزه خود گفت: من آلبوم باغ ایرانی را برای پدرم رضا روحانی ساختم كه تابستان‌ها در باغی زیبا با من موسیقی ایرانی كار می‌كرد، البته این قطعه را من پس از فوت ایشان ساختم اما مطمئنم روح وی امشب اینجاست و این اتفاق را می‌بیند.
وی افزود: من تجربه‌های موسیقایی زیادی در سراسر دنیا دارم و به دلیل همین تجربه‌ها و هوشی كه در جوانان ایرانی می‌بینم، به آینده موسیقی كشورم بسیار امیدوارم.

** حجت اشرف‌زاده: جای پرویز مشكاتیان خالی است
حجت اشرف‌زاده كه برای آلبوم «ماه و ماهی» در بخش موسیقی تلفیقی جایزه بهترین آلبوم را به همراه امیر و آرش بیات گرفته بود، هنگامی كه روی صحنه آمد، گفت: از اعتبار خوبی كه مردم هنرفهم به ما دادند بسیار ممنونم. امشب جای پرویز مشكاتیان بسیار خالی است.
وی جایزه خود را از دست گلاب آدینه گرفت.

* محمد اصفهانی: از اسطوره‌های زندگی‌ام بسیار سپاسگزارم
در بخش موسیقی پاپ سالار عقیلی نام برگزیده بهترین خواننده این بخش را اعلام كرد كه این برگزیده كسی نبود جز محمد اصفهانی برای آلبوم شكوه.
محمد اصفهانی پس از دریافت جایزه باربد رو به حاضران گفت: از تمامی كسانی كه كلمه‌ای در این راه باریك موسیقی به من یاد دادند سپاسگزارم؛ از استاد ملك‌محمد مسعودی كه آلبوم مندیرش برای من كلاس درسی بود و همچنین از استاد علی جهاندار كه نزدش ردیف موسیقی را آموختم و نیز از دو اسطوره زندگی‌ام استادان ایرج خواجه‌امیری و محمدرضا شجریان بسیار سپاسگزارم.

** فریدون آسرایی: آلبومم را تقدیم می‌كنم به مردم خوب كشورم
بهترین آلبوم موسیقی پاپ «عشق یعنی» از فریدون آسرایی و بهروز صفاریان بود كه خشایار اعتمادی این آلبوم برگزیده را اعلام كرد.
آسرایی و صفاریان به همراه هم این جایزه را دریافت كردند كه آسرایی خطاب به حاضران گفت: خوشحالم از این كه سرانجام موسیقی پاپ هم جایزه گرفت. با اجازه آقای صفاریان این آلبوم را تقدیم می‌كنم به همه مردم خوب كشورم.

** درددل‌های علیرضا قربانی
علیرضا قربانی جایزه بهترین خواننده بخش موسیقی سنتی را از دست كیخسرو پورنادری گرفت.
وی كه این جایزه را برای آلبوم «قطره‌های باران» گرفته بود، در سخنانی گفت: قبل از هر چیز از همه دوستان كه پیشكسوت من در هیات داوران هستند، سپاسگذارم كه مرا برای این جایزه برگزیدند.
قربانی در ادامه گفت: اما چند درددل یا دل‌مشغولی دارم؛ گرچه از بیرون شاهد ارتقای كیفی جشنواره موسیقی بوده‌ایم اما آنچه در این میان مهم است، خاصیت خود جشنواره است كه بتواند اعتماد و بسترسازی برای همه موسیقیدانان ژانرهای گوناگون پدید آورد.
وی افزود: جشنواره به طور كلی نیاز دارد تا تمایل، رضایت و جاذبه را برای كسانی كه سال ‌های پیش در آن شركت نكرده بودند، ایجاد كند تا همه‌گی در جشنواره فجر حاضر باشند.
قربانی، با گرامیداشت یاد و خاطره استادانی چون جلیلی شهناز، حسن كسایی، محمدرضا لطفی و پرویز مشكاتیان گفت: امیدوارم مشكلی كه بین خانه موسیقی و یكی از هنرمندان پیش آمده به جای آن كه در مجامع قضایی و دادگاهی حل شود، با مهربانی در فضای موسیقی حل و فصل شود.

** هوشنگ كامكار: دوست داشتم جوان‌ها تشویق شوند
هوشنگ كامكار برای آلبوم «كوچه بنفشه‌ها» جایزه بهترین آلبوم بخش موسیقی سنتی را گرفت.
وی گفت: دوست داشتم به جای من جوان‌ها را تشویق كنند و امیدوارم در سال‌های آینده این اتفاق بیفتد.

** همایون شجریان: موسیقی علاوه بر ملودی و آواز، سكوت نیز هست
همایون شجریان كه برای آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» به همراه طهمورث پورنادری جایزه بهترین آلبوم باكلام بخش سنتی را گرفته بود، با سپاسگذاری از علیرضا قربانی و سهراب پورنادری به سبب صحبت‌هایشان، گفت: موسیقی همان طور كه ملودی و آواز است، سكوت نیز هست. آواز نیز همان طور كه از درد، عشق، فراق، شادی و غم سخن می‌گوید گاهی نیز از سكوت می‌گوید. من یاد گرفته‌ام به استادانم احترام بگذارم به‌ویژه به پدر و مادرم و مخصوصا به پدرم كه هرچه دارم از اوست.
شجریان اظهار كرد: جایزه باربد و نامی كه برای آن برگزیده شده این نوید را می‌دهد كه قرار است در موسیقی اتفاق‌هایی بیفتد.
وی همچنین درباره آلبوم گفت: آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» را مدیون طهمورث پورنادری هستم. شعر تصنیف چرا رفتی را زنده‌یاد سیمین بهبهانی سروده. این تصنیف برای ما مخاطبان تازه‌ای را به همراه آورد كه این مخاطبان همانا كودكان خردسال هستند. كودكانی كه آیندگان موسیقی ما به شمار می‌روند و ما باید برای آنها فكری بكنیم.
در مراسم اختتامیه چهار اجرای موسیقی نیز برگزار شد كه عبارت بودند از: اجرای گروه قوالی فیض علی فیض، اجرای گروه چارتار، كنسرت گروه سهراب پورناظری و اجرای فارسی كردی گروه كامكارها كه با اجرای زیبای گروه كامكارها جشنواره سی و یكم به كار خود پایان داد.
فراهنگ**3067**3053**1027
۰ نفر