۳ اسفند ۱۳۹۴، ۸:۴۲
کد خبر: 81973724
T T
۰ نفر

لانينا پس از ال نينو در راه است

۳ اسفند ۱۳۹۴، ۸:۴۲
کد خبر: 81973724
لانينا پس از ال نينو در راه است

تهران- ايرنا- محققان اعلام كردند پديده آب و هوايي ال نينو به بالاترين حد ممكن خود رسيده و در ماه هاي آينده سير نزولي طي مي كند، هر چند پس از آن احتمال وقوع لانينا وجود دارد.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا از بي بي سي ورلد، سازمان جهاني هواشناسي (WMO) اعلام كرده كه دوره پيوند ال نينو-لانينو يا انسو، پديده‌اي بزرگ مقياس است كه روي مناطق حاره‌اي اقيانوس آرام شكل مي‌گيرد و دوره برگشت آن از سه تا هفت سال است و داراي سه مرحله: ال نينو، خنثي و لانينا است كه در حال حاضر احتمال 50:50 وجود دارد كه قبل از اتمام تابستان پديده لانينا جايگزين ال نينو شود. در اين مرحله، پديده لانينا آب اقيانوس آرام را خنك مي كند و معمولا شرايط آب و هوايي مرطوب تري را براي آسيا، آفريقا و آمريكاي لاتين به ارمغان مي آورد.
سازمان جهاني هواشناسي (WMO) گزارش مي دهد كه پديده ال نينو به به اوج رسيده است و در عين حال همچنان روي آب و هواي جهان تاثير دارد.
بادر نظر گرفتن گرم شدن هواي جهان بر اثر فعاليت هاي انسان، ژانويه امسال بالاترين دماي ثبت شده براي اين ماه از سال 1880 ميلادي بود.
پتري تالاس از سازمان جهاني هواشناسي گفت: به لحاظ هواشناسي، پديده ال نينو به سمت سير نزولي مي رود، اما از آنجا كه اين پديده هنوز قوي است و تبعات انساني و اقتصادي آن ماه ها ادامه مي يابد، نمي توانيم محافظت از خود در برابر اين پديده را كاهش دهيم.
بخش هايي از آمريكاي جنوبي و شرق آفريقا هنوز گرفتار تبعات باران هاي موسمي و سيلاب ها هستند. تلفات انساني و خسارات اقتصادي ناشي از خشكسالي كه در ذات خود فاجعه اي به تدريج رو به گسترش محسوب مي شود، در مناطق جنوبي و شاخ آفريقا، آمريكاي مركزي و شماري از مناطق ديگر در حال بروز و ظهور است.
با اين حال، محققان معتقدند كه پس از ال نينو، در اواخر سال جاري ميلادي لانينا از راه مي رسد.
لانينا اغلب به واسطه بالا آمدن آب سرد و غني از مواد غذايي، شرايط ماهيگيري را در سواحل آمريكاي جنوبي در اقيانوس آرام بهبود مي بخشد.
اين پديده همچنين با وزش شديد بادهاي موسمي در جنوب شرقي آسيا همراه است، هر چند در سال هاي اخير سيل هاي قابل توجهي را نيز در استراليا به راه انداخته است.
اثر تغييرات آب و هوا در پديده لانينا پرسش مهم ديگري است كه وجود دارد و مطالعه اي در سال گذشته نشان داد كه با توجه به گرم شدن وضعيت آب و هواي زمين، احتمال زيادي براي وقوع حوادث شديد وجود دارد.

**ال نينو
ال‌نينو يكي از چرخه‌هاي مشهور آب و هوايي جهان است كه هر ۲ تا ۷ سال يك‌بار باعث ايجاد ناهنجاري‌هاي بزرگي در آب و هواي سراسر زمين مي‌شود از جمله اين ناهنجاري‌ها مي‌توان به سيلاب‌هاي ناگهاني، خشك‌سالي، قحطي و اپيدمي اشاره كرد.
ال‌نينو به طور ساده عبارت است از يك رخداد اقليمي كلان كه در اثر رها شدن انرژي انباشته در بزرگترين حوزه اقيانوسي جهان يعني جنوب اقيانوس آرام رخ مي‌دهد. نشانه اوليه آن هم تغيير جهت جريان آب‌هاي سرد و گرم و همچنين بادهاي اين منطقه است.

**لانينا
لانينا وضعيتي است كه در قسمت مركزي و شرقي استوايي اقيانوس آرام، آب سردتر از حالت طبيعي مي‌شود. لانينا تقريباً متضاد ال‌نينو است. لانينا در هر سه تا هفت سال اتفاق مي‌افتد و درجه حرارت آب دريا سرد مي‌شود. اين پديده حاصل تغيير اختلاف فشار منطقه است و اجازه مي دهد سطح آب‌هاي اقيانوس در قسمت شرقي سردتر از حالت معمول شود و در قسمت‌هاي حاره غربي گرم‌تر از حالت عادي گسترش يابد. علل لانينا برعكس عواملي است كه در ايجاد ال‌نينو موثر هستند.
علمي **1311**2017
۰ نفر