۴ اسفند ۱۳۹۴، ۹:۲۹
کد خبر: 81975268
T T
۰ نفر
ضعف خودباوری عامل اصلی حضور كمرنگ زنان در عرصه های سیاسی

یاسوج- ایرنا- برخی از زنان فعال در حوزه های سیاسی و اجتماعی كهگیلویه و بویراحمد با حضور در میزگرد تخصصی ایرنا مركز یاسوج ضعف خودباوری در كنار تعصب های نابجا را از دلایل مهم كمرنگ بودن حضور بانوان این استان در عرصه سیاسی و نامزدی برای انتخابات دانستند.

به گزارش ایرنا، زنان فعال سیاسی در این میزگرد با بیان اینكه برخی چالش های فراروی این حوزه بومی و منطقه ای است و نباید به كل جامعه و دیدگاه های مسئولان كشوری تعمیم داده شود، برون رفت از این مشكلات را نیازمند گذشت زمان و فرهنگ سازی بیان كردند.
آنها معتقدند هنوز برخی نگاه های تعصب گرایانه نسبت به جنس زن در این استان با وجود همان سنت های حاكم عشیره ای و طایفه ای بر موضوع حضور كمرنگ تر زنان این خطه در عرصه های سیاسی و اجتماعی بویژه نامزد شدن زنان در عرصه انتخابات تا حدود زیادی سایه افكنده است.
**استاد حوزه و دانشگاه و از فعالان سیاسی در این باره گفت: تاكنون نگاه برخی سیاسیون و احزاب و حتی مسئولان اجرایی نسبت به حق و حقوق زنان و باور داشتن این مهم تنها در حد شعار بوده است.
خانم پریناز رومینا برخی نگاه ها و رویكردها نسبت به محدود كردن حوزه فعالیت زنان را نیز بی تاثیر نداست و گفت: نا آگاهی و اشرافت نداشتن جامعه به جایگاه و شان زنان از دیدگاه اسلام موجب بروز بسیاری از چالش ها و نادیده گرفتن حقوق مسلم آنان شده است.
این استاد حوزه و دانشگاه نیز برخی نظریه ها در زمینه محدودیت قائل شدن به تفكیك جنسیتی در امور اجرائی و مدیریتی و منحصر كردن فعالیت زنان تنها در برخی مشاغل و امور را فاقد موضوعیت دانست.
وی تصریح كرد: این مهم با اندیشه مترقی و سیاسی امام (ره) و محتوای اسلامی نظام سنخیت ندارد.
این طلبه زن با بیان اینكه بسیاری از فعالیت های سیاسی در جامعه ما بویژه برای زنان فكری نیست و متكی به افراد و جریان های سیاسی است ، یادآور شد: برای تقویت نقش زنان در حوزه های سیاسی نیازمند مشاركت بین بخشی،تغییر شرایط فرهنگی ونگاه جامعه البته با گذشت زمان ، پویایی تشكل ها،انجمن های زنان نخبه و فعالیت هدفمند آنان در زمینه های گوناگون است.
** استاد دانشگاه و عضو شورای زنان فرهیخته كهگیلویه وبویراحمد نیز در این میزگرد نقش ممتاز زنان در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی را یاداور شد و گفت: هنوز باور به جایگاه زن و درك توانمندهای این قشر به معنی واقعی در جامعه بویژه در این استان نهادینه نشده است.
سیده خدیجه توفیقیان تاكید كرد: برخی نگرش ها و نگاه های تحقیرآمیز نسبت به زنان در استان كهگیلویه وبویراحمد بسیار پررنگ تر و با شدت و حدت بیشتری در جریان است.
وی با بیان اینكه نمی توان بروز این مشكل را تنها در نگاه های قومیتی و عشیره ای جست و جو كرد،گفت: ضعف اعتماد به نفس زنان نیز تا حدود زیادی در نادیده گرفتن حقوق آنها موثر بوده است.
توفیقیان معتقد است كه به جای متهم كردن همدیگر و سراغ معلول ها رفتن باید بیشتر در پی علت ها بود و با یك آسیب شناسی جدی به بررسی موشكافانه چالش های اساسی در زمینه حضور كمرنگ زنان در جامعه بویژه شدت بیشتر آن در این استان باشیم.
وی افزود: رنان ما الگوی های خوبی برای كسب موفقیت و فتح قله های رفیع در هر حوزه ای همچون حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب (س) دارند و می توانند بیش از پیش درتمامی عرصه ها بویژه انتخابات نقش آفرینی كنند.
**ضعف اشراف اطلاعاتی عامل حضور كمرنگ زنان در فعالیت های سیاسی
یكی دیگر از زنان فعال سیاسی در كهگیلویه وبویراحمد با تایید و تصدیق موضوع حضور كمرنگ زنان در فعالیت های مختلف سیاسی و اجتماعی، گفت: نداشتن اشراف اطلاعاتی و آگاهی لازم از سوی زنان نسبت به مسائل سیاسی جامعه مهمترین عامل بروز این چالش است.
پریسا راد معتقد است كه هنوز به دلیل برخی رویكردهای غیرمنطقی و متعصبانه به جایگاه زن در این استان، خودباوری و شكوفایی توانایی ها و كارآمدی بالقوه زنان در فضای عمومی شكوفا نشده است.
وی اظهار كرد: نمونه بارز این چالش در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان نیز مشهود بوده و برخی زنان فعال سیاسی با بوجود توانمندی بالقوه در صحنه حضور یافتند و پس از مدتی به دلایل مختلف از جمله ضعف خودباوری انصراف و میدان را بار دیگر به مردان واگذار كردند.
راد تصریح كرد: البته برخی ضعف های زیرساختی و خلاء های مدیریتی در حوزه تخصصی بانوان نیز در بروز مشكلات و بی اعتنایی به نقش بیشتر زنان در جامعه تعیین كننده بوده است.
فعال سیاسی و مشاور امورایثارگران استاندار اسبق كهگیلویه وبویراحمد نیز در این میزگرد، گفت: با وجود آنكه زنان هنوز به حضور و مشاركت سیاسی و اجتماعی خود در كشور قائل نیستند اما به نظر می رسد روند و نگاه مسئولان اجرایی و سیاسی به این مهم رو به فزونی و پیشرفت است.
مرضیه هرمزپور به حضور و مشاركت زنان در جنبش ها و احزاب مختلف در قبل و بعد از انقلاب اشاره و بر ضرورت نقش ویژه احزاب و جریان های سیاسی در فعالیت بیش از پیش زنان در اجتماع نیز تاكید كرد.
وی اظهار كرد: البته این مهم به خوبی در جامعه و این استان نهادینه نشده و نقش زنان در احزاب به جای معرفی و شكوفایی توانمندی های آنان به مشروعیت و مقبولیت و یا محبوبیت بیشتر احزاب انجامیده است.
وی با بیان این نكته كه زنان نیز می توانند همپای مردان در عرصه های گوناگون سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی و در اجتماع حضور فعال و ممتازی داشته باشند، گفت: این حضور نیز نباید به جایگاه و مسئولیت خطیر وی در خانواده خدشه وارد كند.
**یكی دیگر از بانوان فعال سیاسی نیز با اشاره به مشاركت ضعیف زنان در فعالیت های مختلف سیاسی و اجتماعی، گفت: خلاء احزاب و نگاه های فكری و اندیشه ای از مهمترین دلایل بروز این آسیب جدی در حوزه بانوان است.
خدیجه نظری یادآور شد: جامعه و مسئولان اجرایی و سیاسی باید به همان میزان كه به رای و مشاركت زنان در انتخابات نیاز دارند و این مهم را نشانه بلوغ سیاسی و پیشرفت جامعه می دانند در احقاق حقوق و احترام به جایگاه و شان آنان نیز اعتنا و اهتمام ورزند.
وی با بیان اینكه زنان دارای حقوق برابری هستند، اما در واگذاری مسئولیت ها به حقوق آنها توجه نشده ،افزود: مدیران اجرایی زنان را در هیچ مجمع مشورتی مشاركت نداده اند و این امر در مغفول ماندن جامعه زنان برای مشاركت سیاسی فعال و پویا نیز بی تاثیر نبوده است.
از 108نفر نامزد انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی در كهگیلویه وبویراحمد دو نفر زن بودند كه با انصراف از صحنه رقابت بازماندند.
حدود نیمی از جمعیت 700هزار نفری كهگیلویه وبویراحمد را زنان تشكیل می دهند.
3016/6162/1662
۰ نفر