افرادی كه در ایام تبلیغات انتخاباتی، پوسترهای كاندیدای محبوب خود را به در و دیوارها می چسباندند، این روزها با گذاشتن پست جدید یا اشتراك گذاری عكس ها و تبلیغات در شبكه های اجتماعی مشغول فعالیت هستند.
در این روزهای تبلیغات كاندیداها، گویی این شبكه های اجتماعی هستند كه پیشتاز شده اند و فضای مجازی بیش از گذشته رنگ و بوی انتخابات به خود گرفته است.
همانطور كه انتظار می رفت نامزدها از این بنگاه تبلیغاتی، فعالیت خود را در رسانه های مجازی و شبكه های آغاز كرده اند.
ابزاری كه پیش از این، كاربران را با قابلیت ارسال و دریافت پیامك مجانی جذب خود كرده بود، این روزها چنان در زندگی تاثیرگذار شده است كه آماده ارائه نقشی جدید، آن هم در دنیای سیاست شده اند.
فضای مجازی گاهی برای افكار سنجی رای شهروندان به كار می رود و گاهی برای تخریب، یكی از شلوغ ترین فضاهای سیاسی قبل از انتخابات فضای مجازی واتس آپ وتلگرام و یا اینستاگرام است و سرعت انتقال اطلاعات سبب شده است كه بیشتر كاربران، كاندیداها و هواداران آنها برای اطلاع رسانی و معرفی خود به شبكه مجازی روی آورند.
فضای مجازی، محیطی كم هزینه برای معرفی، تخریب یا تبرئه اشخاص شده است، كم هزینه بودن این فضا و سرعت بالای اطلاع رسانی سبب شده تبلیغات پرهزینه كاندیداتوری به سمت فضای مجازی سوق یابد.
*** فضای مجازی نمی تواند احساسات و عواطف واقعی افراد را بیان كند
در این ارتباط می توان گفت علاوه بر كلام، زبان بدن نیز دخیل است، مانند اخم ها ترس ها و حتی حالت اضطراب دست ها و فضای مجازی به دلیل نداشتن این قابلیت ها، جذابیت هایش را در این قسمت از دست داده است.
بنابراین می توان گفت كتمان حقیقت صورت گرفته است و برخی از حقایق در این فضا گم شده است.
فضای مجازی به ابزاری برای كاربران تبدیل شده است كه اگرچه اخبار و اطلاعات با سرعت وصف ناپذیری منتشر می شود، گاهی موارد نیز فضای تخریب شخصیت ها و انتشار شایعه را برای رقیبان فراهم كرده است.
**** فعالیت انتخاباتی در فضای مجازی رصد می شود
به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تمامی امور مربوط به فعالیت های انتخاباتی در فضای مجازی، ارزیابی و پایش می شود و رسیدگی به تخلف ها مسیر دیگری دارد كه وزارت كشور و قوه قضائیه به آن ورود می كنند و چنانچه رسیدگی به تخلف درصورتی كه به صدور حكمی منجر شود، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آن حكم را بدون كم و كاست اجرا می كند.
*** تبلیغات در فضای مجازی زودتر از موعد قانونی شروع شد
زمان تبلیغات محدود و قبل از زمان موعد اعلام شده تخلف محسوب می شود اما در فضای مجازی تبلیغات به شكل معرفی و بیان برنامه ها و یا علت انتخاب كاندیداهای مجلس رواج داشت.
این سبك تبلیغ با تشكیل گروه هایی به منظور معرفی افراد برای انتخاب اصلح بوده است، ولی بعضا درگیری های لفظی در شبكه های اجتماعی منجر به بروز اختلاف در محیط حقیقی شده است.
*** فعالیت شبكه های مجازی در روز آخر تبلیغات و زمان ممنوع بیشتر می شود
با توجه به نزدیك شدن به زمان برگزاری انتخابات، تبلیغات كاندیداها و هواداران آنها در شبكه های مجازی بیشتر از گذشته رونق یافته است، گرچه می توان گفت امسال در بیشتر شهرستان ها از جمله شهرستان آبادان نصب پوسترهای تبلیغاتی كمتر شده است و به جای هزینه های كلان تبلیغات، فعالیت های تبلیغات در شبكه های مجازی پررنگ تر شده است.
بیشتر كاندیداهای مجلس از سوی حامیانشان كانال های ارتباطی راه اندازی كرده اند و تبلیغات یك طرفه و ارتباط یك سویه با كاربران خود دارند.
یك استاد ارتباطات دانشگاه تهران نیز در خصوص فضای مجازی گفت:فضای مجازی عرصه گسترده ای برای تبادل افكار و اطلاعات به وجود آورده است و محیط فراهم شده نیز، باید به سمت مدیریت محتوا و توسعه هنجارهای اخلاقی و دوری از بداخلاقی ها و ناهنجاری ها حركت كند.
اكبر نصراللهی علت اصلی خشونت در فضای مجازی را كاهش سواد رسانه ای شهروندان معرفی كرد و گفت:به علت اینكه سواد رسانه ای در میان بخشی از جامعه پایین است، بداخلاقی هایی در عرصه فضای مجازی به وجود آمده است.
نصراللهی تصریح كرد:از نهادهای مسئول انتظار می رود، امكانات لازم را برای مدیریت محتوا فراهم آورند تا از این ابزارها برای توسعه هنجارهای فرهنگی، انسانی و اجتماعی و همچنین هنجارهای اخلاقی حركت كند، در غیر این صورت تهدیدهای آن بیشتر می شود.
وی در خصوص گسترش فضاهای مجازی گفت: وقتی مطالب و شایعاتی بدون استناد و تحقیق در این فضا منتشر می شود و به علت اینكه سواد رسانه ای بیشتر كاربران كم است، كاربران نیز اصالت و صحت خبر را پیگیری نمی كنند و این مطالب به سرعت گسترش می یابد.
این كارشناس ارتباطات افزود:اگر سواد رسانه ای شهروندان جامعه بیشتر شود، عرصه بروز این مسائل و رفتارها محدود می شود.
نصراللهی گفت:در فضای مجازی كسانی كه به سمت شایعه سازی و تكرار شایعات و همچنین برخی بداخلاقی ها می روند به راحتی قابل ردیابی نیستند و مسئولیت نمی پذیرند.
وی افزود: باید بپذیریم كه امروزه امكانات تلفن همراه و همچنین كامپیوترهای شخصی و دیگر ادوات رسانه ای نیز در كنار رادیو و تلویزیون گسترش یافته است و باید به سمت مدیریت محتوا و داده ها و هدایت افكار عمومی در فضای مجازی حركت كنیم.
این استاد ارتباطات تاكید كرد:نمی توان صحنه را واگذار كرد و لازم است، برخورد فعال با این محیط ها برنامه ریزی شود.
از: سعاد سودانی زاده
6010/6125
آبادان - ایرنا - انتخابات مجلس و خبرگان رهبری، این روزها فضای مجازی را پر ترافیك كرده است، گروه های ائتلافی برای جذب آرای كاربران به نفع خود می پردازند، اما فضای مجازی به مثابه تیغ دولبه است و عامل سرعت نقش مثبت و منفی دارد و چنانچه مدیریت نشود باعث بروز مشكلاتی می شود.