فعالیت احزاب به انتخاب آگاهانه مردم و نظارت بر دولت كمك می كند

بجنورد- ایرنا- درهشتمین میزگرد تخصصی ایرنا خراسان شمالی بامحوریت انتخابات كه با حضور نمایندگان تشكل های اصلاح طلب برگزار شد، شركت كنندگان میزگرد بر انتخاب آگاهانه مردم و دور از تعلق خاطر منطقه ای تاكید كردند و فعالیت احزاب را ضروری دانستند و از آن به عنوان اهرم نظارتی یاد كردند.

به گزارش ایرنا، در این میزگرد تخصصی، شماری از اصلاح طلبان از جمله بهرام شیخ نژاد حزب كارگزاران سازندگی ایران، محمد وطن دوست مسئول حزب ندای ایرانیان، علی اكبر گلیانی انجمن اسلامی معلمان استان و محمد تقی آریان حزب اعتماد ملی حضور داشتند.
در ابتدای این نشست، علی اصغرافتاده رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی در خراسان شمالی بر زمینه سازی احزاب و تشكل ها به منظور برگزاری انتخاباتی پرشور تاكید كرد و گفت: در جامعه باید تشكل ها و احزاب فعال داشته باشیم تا انتظارات و خواسته های اقشار مختلف را از نامزدها و نمایندگان مجلس پیگیر باشند، اما درحال حاضر در این زمینه ضعیف هستیم.
وی افزود: خواسته ها، اولویت ها، دغدغه های مردم و مخاطبان باید توسط تشكل ها پیگیری شود.
وی اظهار كرد: باید تشكل ها و احزاب در موضوع های مختلف به گروه هدف و مردم آگاه بخشی دهند تا مردم شناخت پیدا كنند و به كشف و توانایی برسند.
وی با بیان اینكه نظام جمهوری اسلامی را بدون حضور و ایفای احزاب نمی توان تصور كرد افزود: تجربه بشری نشان می دهد كه وقتی احزاب و تشكل ها وارد كار شدند، كار به نحو مطلوب تری انجام می شود.
**** دبیر حزب ندای ایرانیان شاخه خراسان شمالی
دبیر حزب ندای ایرانیان شاخه خراسان شمالی با بیان اینكه در مملكت ما احزاب از 80 سال گذشته تاكنون فعالیت داشته اند، گفت: وجود 200 حزب در كشور نشان دهنده این است كه حزب باید وجود داشته باشد اما این موضوع مهم و گسترده كه باید بیشتر كارایی داشته باشد، كمتر مورد توجه قرار گرفته است.
محمد وطن دوست افزود: احزاب باید محل رویش و ریزش نیروها باشند، حزب می تواند متعادل كننده قدرت و نظارت كننده بر مجلس باشد.
وی شعار حزب ندا را «تعامل و مدارا لازمه توسعه است» دانست و گفت: اصلاحات باید گام به گام انجام شود.
وی با بیان اینكه هر حكومتی دو راه برای اداره امور پیش رو دارد كه یكی روی آوردن به سیستم نظامی و راه دیگر مشاركت مردمی است؛ گفت: بعد از انقلاب اسلامی مشاركت مردمی افزایش یافت و آری به جمهوری اسلامی گفتیم و دیدگاه ها روی مشاركت مردم متمركز شد و در این راستا تشكل ها و احزاب نیز رشد یافتند و به رای مردم اهمیت داده شد.
وی افزود: حتی باید مردم با رای آگاهانه خود مشاركتی عالمانه داشته باشند و در این صورت است كه هیچ انتخاباتی نمایشی نخواهد شد.
وی اظهار كرد: با وجود اینكه مردم كشورمان سیاسی هستند اما باید به اقشار مختلف جامعه آگاهی داد تا انتخابی اصلح داشته باشند كه این امر نیز وظیفه احزاب و تشكل هاست و نباید هیچ گاه احزاب سردرگم باشند.
وطن دوست ویژگی مهم نماینده ها را كارآمدی عنوان كرد و گفت: با توجه به شرایط كشور، مشكلات و چالش هایی كه در عرصه های مختلف از جمله اقتصادی داریم نیاز به نیروهای كارآمد در مجلس داریم.
مسئول تشكل انجمن اسلامی معلمان استان نیز در این میزگرد گفت: ما اصلاح طلبان برای نظام جانفشانی می كنیم اما اگر دیدگاهی و چالشی مطرح خواهیم كرد، در راستای اصلاح امور است.
علی اكبر گلیانی با بیان اینكه بنیانگذار انقلاب اسلامی (ره) معتقد بودند كه تشكل ها و احزاب باید توسعه یابند و سكان دار امور جامعه باشند، افزود: حتی تجربه دنیا این امر را ثابت كرده است كه كشور هایی توسعه یافتند كه احزاب و تشكل های قوی داشتند، اما این مهم در سال های اخیر در كشور بسیار كم رنگ شده است.
وی با بیان اینكه مردم گرداننده اصلی نظام هستند، افزود: برخی از كشور های توسعه یافته حتی برای نظارت بر قیمت های بازار مردم و مطبوعات را در نظر گرفته اند اما وقتی كه نقش احزاب حذف شد و نقش این مجموعه به دولت واگذار شد مشكلاتی ایجاد خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه متاسفانه در كشورمان حضور افراد در تشكیلات سیاسی امتیاز منفی شمرده می شود، افزود: برخی افتخار می كنند كه نه چپ هستند و نه راست.
وی گفت: متاسفانه هم اكنون بر خلاف نظر بنیانگذاران نظام، احزاب و تشكل ها جنبه منفی به خود گرفته است و ارزش منفی در جامعه تلقی می شود.
وی با بیان اینكه زمینه گرایش به تشكل ها در جوانان بیشتر است، گفت: تفكر های مختلف باید در كشور وجود داشته باشد و برای همه آنان فرصت فعالیت بدون تبعیض فراهم باشد.
***نظارت بر اجرای قوانین بیشتر مد نظر نمایندگان باشد
گلیانی با بیان اینكه نظارت بر اجرای قوانین باید اصلی ترین كار نمایندگان مجلس باشد، گفت: متاسفانه نمایندگان بر قوانینی كه خود گذاشته اند، كمتر نظارت می كنند.
وی به چشم انداز 20 ساله كشور اشاره ای كرد و افزود: در این برنامه ما باید رتبه اول منطقه در حوزه های سیاسی، اقتصادی، دانشگاه، رسانه، فرهنگ، مسایل اجتماعی باشیم و در 24 شاخص مهم با زیر مجموعه های آنان باید رشد یابیم اما متاسفانه این رشد متناسب با برنامه نبوده است و بعضا افت نیز داشته ایم.
***اهرم نظارتی به نام احزاب
دبیر حزب اعتماد ملی در این استان هم در این میزگرد گفت: مشاركت سیاسی اركان اصلی كشور های دموكراتیك و یكی از انواع مشاركت ها انتخابات است كه ركن اساسی در جامعه شمرده می شود.
محمد تقی آریان افزود: در جامعه دموكراتیك مردم انتخاب گر هستند و قدرت تصمیم گیری دارند.
وی با بیان اینكه جمهوری اسلامی شعار ماست، افزود: هیچ گاه اصل نظام را زیر سوال نخواهیم برد بلكه اهدافی را كه نظام به دنبالش است، پیگیری و نظارت خواهیم كرد تا مطلوب اجرا شود.
وی اظهار كرد: دو فاكتور جمهوریت و اسلامیت باید هر دو با هم حفظ شود تا كشور توسعه یابد و مشكل ایجاد نشود.
وی افزود: احزاب، تشكل ها و گروه های مردمی باید به صورت قوی وارد صحنه شوند و از توده ای شدن فاصله بگیریم و باید تفكر بین یك جریان باشد و تحت هر عنوانی از جمله حزب و تشكل به جامعه تزریق شود.
وی با بیان اینكه در انتخبا نمایندگان مجلس دیدگاه مردم و نامزدها نباید منطقه ای باشد، گفت: متاسفانه برخی ها به فردی كه اهل منطقه آنان است، رای می دهند كه این امر موجب می شود فردی توانمند و كارآمد وارد صحنه نشود؛ در صورتی كه باید انتخاب اصلح باشد و مردم هیچ وقت توده ای رای ندهند.
وی بر ساماندهی احزاب نیز تاكید كرد و افزود: احزاب باید حمایت شوند و در چارچوب ها فعالیت داشته باشند.
وی بر ضرورت كنترل و نظارت بر دولتمردان توسط احزاب تاكید كرد و افزود: همیشه باید این امر در دورن نظام شكل گیرد و قدرتی باید باشد تا دولتمردان را تحت كنترل داشته باشند و فساد ها و مشكلات ایجاد نشود.
وی با بیان اینكه مردم نیز باید دنبال خواسته های اصلی باشند افزود: آسفالت راه یك روستا، آبرسانی به یك منطقه نباید تنها مد نظر مردم باشد بلكه این مشكلات باید در كلان دیده شوند و برای كل كشور چاره سازی شود.
***احزاب رابط بین مردم و نخبگان سیاسی هستند
دبیر حزب كارگزاران سازندگی ایران در خراسان شمالی نیز در این نشست به اهمیت انتخابات از جنبه های مختلف اشاره كرد و گفت: از نظر معرفت شناختی باید با عقل ملی در سرنوشت كشور موثر باشیم، از نظر انسان شناختی و انسان محوری نیز انسان حق انتخاب دارد، انسان باید آزادی داشته باشد و در سرنوشت كشورش تاثیر گذار باشد.
بهرام شیخ نژاد بر وجه سیاسی نیز اشاره ای كرد و گفت: همه حق دارند تا در تعیین سرنوشت خود مشاركت كنند و از نظر جغرافیایی و جمعیتی نیز باید صاحب نظران محلی جمع شوند و نقطه نظرات شهروندان، مشكلات و چالش ها را در مجلس مطرح كنند و همچنین از نظر روان شناسانه نیز وقتی مردم مشاركت داده می شوند بازی را بر هم نمی زنند.
شیخ نژاد با بیان اینكه انتخابات عقلانی ترین مسیر تغییرات در جامعه است، گفت: با هیچ ابزاری نمی شود مسیر را تغییر داد اما با انتخابات و انتخاب اصلح می توان تغییرات ایجاد كرد و تنها مسیر تحول نیز انتخابات است.
وی افزود: باید به نامزد ها امكان داد تا خود و برنامه ها و اهداف خود را به جامعه معرفی كنند و این امر جز با فعالیت موثر احزاب محقق نمی شود چون در غیر این حالت هر كس پول بیشتری دارد بیشتر تبلیغ می كند و مردم از سایر نامزدها اطلاعی حاصل نمی كنند اما وجود احزاب این خلا را پر می كند.
وی با بیان اینكه احزاب می توانند مردم را تشویق و ترغیب به شركت در انتخابات و همچنین انتخاب اصلح كنند، گفت: باید كاری كنیم كه مردم انتخابی بهتر داشته باشند و به غذا، وعده و شعار و قومیت رای ندهند.
***فعالیت احزاب نگاه به درون را تقویت می كند
گلیانی درباره رابطه فعالیت احزاب با رویز گرداندن مردم از بیگانگان هم گفت: پس از انقلاب و در برهه انتخابات مختلف هرگاه به مردم اعتماد به نفس داده شد و هر زمان كه این امر بیشتر بوده است، مردم چشم به درون نظام دوخته اند اما زمانی كه امید مردم كم شود، نگاه ها به سمت خارج از مرزها خواهد شد.
وی نیز بر مشاركت حداكثری تاكید كرد و گفت: مردم باید افرادی را انتخاب كنند كه مجلسی قوی داشته باشیم و مانند برخی از دوره ها نشود كه خسارت بدهیم.
وی با بیان اینكه تشكل ها اجازه نمی دهند انتخاب ناآگاهانه صورت گیرد، گفت: باید به تشكل ها میدان داده شود تا با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی از مردم بخواهند كه به افراد توانمند و قوی رای دهند و تا وقتی كه برنامه نامزدها را جویا نشوند، به آنان رای ندهند چرا كه ناآگاهی و اطلاع كافی نداشتن خسارت های زیادی به بار خواهد زد كه جبران پذیر نیست.
خراسان شمالی دارای 4 كرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است و شهرستان فاروج نیز مشترك با شهرستان قوچان استان خراسان رضوی یك نماینده دارد.
خراسان شمالی 4كرسی در مجلس شورای اسلامی دارد كه به ازای هر صندلی بهارستان در این استان، حدود16نفر رقابت می كنند.
حدود 60 درصد از جمعیت 925 هزار نفری خراسان شمالی واجد شرایط رای دادن در انتخابات اسفندماه هستند.ك/4
3007/ 7184 / 1744 /