۵ اسفند ۱۳۹۴، ۱۵:۲۲
کد خبر: 81977550
T T
۰ نفر
اقلیت های دینی شیراز: انتخابات پیام اتحاد ملت ایران را مخابره می كند

شیراز- ایرنا- روسای انجمن های زرتشتیان، كلیمیان و ارامنه شیراز در آستانه انتخابات هفتم اسفند 94 اعلام كردند كه همگام با دیگر اقشار ملت ایران در انتخابات حضور می یابند و با برگزاری این رویداد سرنوشت ساز، پیام همدلی و اتحاد ملت ایران به جهانیان مخابره خواهد شد.

به گزارش ایرنا روسای انجمن های یاد شده،چهارشنبه درمیزگرد خبرگزاری ایرنا مركز فارس درشیراز كه با عنوان ' انتخابات، مشاركت حداكثری' برگزار شد، تاكید كردند شركت در انتخابات را وظیفه می دانند و از این حقوق قانونی برای تعیین سرنوشت خود استفاده می كنند.

** با ملت ایران یكی هستیم
رئیس انجمن زرتشتیان شیراز در این میزگرد گفت:جامعه زرتشتی ایران همانگونه كه به انقلاب اسلامی شهدایی را تقدیم كرده و در دوره های مختلف انتخابات، حضور گسترده داشته است در انتخابات هفتم اسفند 94 نیز حضور گسترده خواهد داشت.
افلاطون سهرابی افزود: جامعه زرتشتی ایران با حضور در انتخابات بار دیگر اثبات می كنند كه با ملت ایران یكی هستند و شركت در انتخابات را وظیفه خود می دانند.
وی گفت: اقلیت های دینی نیز همگام با دیگر هموطنان ایرانی در انتخابات شركت می كنند و به كوری چشم دشمنان، اتحاد و همدلی ملت ایران را به جهانیان نشان خواهند داد.
به گفته رئیس انجمن زرتشتیان شیراز، از حدود هشت هزار زرتشتی ساكن در ایران حدود 273 نفر ساكن شیراز هستند و از این تعداد حدود 93 نفر واجد شرایط قانونی شركت در انتخابات هستند.

** هر زمان ایران به ایرانی نیاز داشته، در صحنه حاضر شدیم
نائب رئیس انجمن كلیمیان شیراز نیز بیان داشت: اقلیت های دینی به ویژه كلیمیان ایران تا امروز نشان دادند در تمام دورانی كه ایران نیاز به ایرانی داشته ایرانیان كلیمی، زرتشتی و مسیحی در میدان حاضر شدند.
هوشنگ خان داداش با بیان اینكه ایران مهد تمدن و فرهنگ است، افزود: تا قبل از زمان مشروطیت در كشور نماینده ای برای عنوان اقلیت های دینی وجود نداشت و امروز شاهد تمدن غنی مردم ایران برای برخورداری اقلیت های دینی از یك نماینده در مجلس شورای اسلامی هستیم.
وی اظهارداشت: داشتن نماینده كلیمیان در مجلس شورای اسلامی باعث افتخار ما و ایرانیان است و نمونه چنین اقدامی در هیچ كشوری در جهان وجود ندارد كه افرادی كه مذهب خاص دارند بتوانند یك نماینده در حوزه تصمیم گیری آن كشور داشته باشند.
خان داداش اضافه كرد: جمعیت بالایی از یهودیان در كشورهای اروپایی زندگی می كنند اما نماینده ای در بخش تصمیم گیری ندارند در حالی كه سیاست كشور ایران در این زمینه بیانگر لطف مردم ایران به اقلیت های دینی به ویژه كلیمیان است.
او ادامه داد: نماینده اقلیت های دینی و كلیمیان در مجلس شورای اسلامی از حیث مسایل كاری محدودیتی نداشته و با سایر نمایندگان در این مجلس تفاوت ندارد به گونه ای كه در سایر دستور جلسات مجلس حق اظهار نظر دارد و در كنار آن خواسته های مذهبی، بومی و زندگی یهودیان را نیز از دولت مطالبه می كند.
وی با بیان اینكه كلیمیان ایران و شیراز در این دوره از انتخابات نیز مشاركت جدی خواهند داشت، گفت: در این دوره از انتخابات جامعه كلیمیان شیراز علاوه بر انتخابات مجلس شورای اسلامی می توانند در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز شركت كنند اما به دلیل محدودیت زمانی حوزه انتخابیه تنها در انتخابات مجلس شركت می كنیم.
نائب رئیس انجمن كلیمیان شیراز گفت: در انتخابات پیش رو، كلیمیان شیراز دارای یك حوزه با دو صندوق برای جمع آوری آرا هستند و تا قبل از غروب روز جمعه هفتم اسفند و قبل از ورود به شامگاه روز شنبه رای گیری انجام می شود.
خان داداش افزود: هم اینك بیش از هفت هزار كلیمی در شهر شیراز وجود دارد كه بیش از دو هزار نفر از آنان واجد شرایط رای دادن هستند.
وی با بیان اینكه این افراد برای رای دادن باید به دفتر انجمن كلیمیان شیراز مراجعه كنند، اظهارداشت: در هر منطقه از كشور كه انجمن كلیمیان فعال باشد صندوق اخذ رای نیز برپاست.
او اضافه كرد: مشاركت بالا و حضور گسترده مردم در انتخابات یك حركت ارزشمند، مهم و موثر است كه این حضور وظیفه نمایندگان را سنگین تر می كند زیرا این افراد باید خود را در مقابل تك تك رای دهندگان مسئول بدانند.

** شركت در انتخابات را وظیفه می دانیم
رئیس انجمن ارامنه شیراز نیز در این میزگرد گفت: انتخاب نمایندگان اقلیت های مذهبی در مجلس شورای اسلامی، رویكرد خوب مصرح در قانون اساسی است كه فرصت و حق مشاركت در تعیین سرنوشت را برای آنها فراهم می كند، از این رو، ارامنه ایران نیز قدرشناس این فرصت هستند و در انتخابات همواره حضور گسترده دارند.
هرموند آراتونیان افزود: ارامنه شیراز و ایران نیز در دوره های مختلف انتخابات، حضور فعالانه ای داشته اند و بر این باورند كه نیازی به گفتن و دعوت برای شركت در انتخابات نیست، بلكه معتقد هستند كه باید در انتخابات شركت كنند و این امر را یك وظیفه می دانند.
رئیس انجمن ارامنه شیراز گفت: ما ایرانی هستیم و باید در تعیین سرنوشت ایران شریك باشیم.
وی شمار ارامنه ساكن شیراز را 32 نفر بیان كرد و اظهار داشت: ارامنه نیز برای دفاع از ایران، شهیدانی را تقدیم كرده اند و این موضوع چیز عجیبی نیست، چرا كه ایران كشور ماست و ما نیز در دفاع از آن در همه عرصه ها چه دفاع مقدس و چه راهپیمایی و عرصه انتخابات مشاركت داریم.
آراتونیان اظهار كرد: انتخابات هفتم اسفند در شرایط حساس منطقه این پیام را به همراه دارد كه كوچكترین تكلیف هر ایرانی شركت در انتخابات است و این اتحاد و همدلی میان ملت ایران، پیام های معنادار زیادی به دنبال دارد.
وی ادامه داد: سرنوشت همه مردم یك كشور جمعی و با یكدیگر پیوند خورده و هیچ قومی نمی تواند در جامعه ای كه راه خوشبختی را نیافته است خوشبخت زندگی كند از این رو لازم است همه ایرانیان با درك اهمیت انتخابات در این عرصه سرنوشت ساز شركت كنند.
بنا بر اعلام فرماندار شیراز، چهار شعبه اخذ رای ویژه اقلیت های دینی در این شهرستان درنظرگرفته شده است.
انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری به طور همزمان هفتم اسفند 94 برگزار می شود.
2027 /3002 /6118