ايران بيشترين توليد علم در خاورميانه، آفريقا و كشورهاي اسلامي را دارد

شيراز- ايرنا- معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اينكه در تحقيقات پيشرفت چشمگيري داشته ايم گفت : اكنون مي توانيم ادعا كنيم كه بيشترين توليد علم را در منطقه خاورميانه و آفريقا و كشورهاي اسلامي داريم و بايد زيرساخت هايي ايجاد كرد تا مقالات علمي در توسعه پزشكي بيشتر به نتيجه برسد و به بهره برداري برسد.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، دكتر رضا ملك زاده عصر شنبه در آيين بهره برداري از اتاق تميز(clean room) دانشگاه علوم پزشكي شيراز اظهار داشت : اين اتاق تميز تاثير بسزايي در توليد فناوري دارويي دارد ، توسعه فناوري و توليد داروها، مي تواند كمك بزرگي به سلامتي مردم باشد و اميدواريم كه از سوي دولت و مجلس بودجه كافي براي كارهاي پژوهشي و تحقيقاتي در نظر گرفته شود.
وي با اشاره به تلاش هايي كه انجام شده ، ادامه داد: در هر يك از قطب هاي آموزشي كشور يك اتاق تميز و آزمايشگاه جامع داريم و امروز، هشتمين اتاق تميز كشور در دانشكده داروسازي دانشگاه علوم پزشكي شيراز افتتاح شد كه زيرساختي براي استفاده ساير دانشگاه ها است و اميدواريم زمينه اي براي حركت محققان به سمت پيشرفت فناوري در بخش سلامت باشد.
دكتر ملك زاده ساخت دستگاهfblc در دانشگاه علوم پزشكي شيراز را كه در اين آيين از روند ساخت آن ديدن شد اقدامي بسيار مهم و نشان دهنده همت و تلاش در دانشگاه علوم پزشكي شيراز عنوان كرد.
وي گفت: هزينه ايجاد يك اتاق تميز در يك محيط نيمه صنعتي چيزي در حدود 70 ميليارد ريال است كه بودجه هاي اختصاص داده شده به كارهاي تحقيقات و فناوري در كشور ما جوابگوي اين مورد نيست و اگر همت خود دانشگاه علوم پزشكي شيراز نبود و اين هزينه از محل صرفه جويي هاي دانشگاه تامين نمي شد، امروز شاهد افتتاح اين اتاق نبوديم.
ملك زاده يادآور شد: اگر مي خواهيم فناوري دارويي را توسعه دهيم، بايد توجه ويژه به آن داشته باشيم؛ توليد مقالات و استنادات موجب افتخار براي كشور است، اما زماني مي توانيم پيشرفت كنيم و براي فارغ التحصيلان، اشتغال ايجاد كنيم كه فناوري داشته باشيم و در كنار اين فناوري، شركت هاي دانش بنيان مي توانند توليدات دارويي را كه در اختيار كشورهاي ديگر است، در اختيار متخصصان داخل كشور قرار دهند كه اين در حقيقت بهترين نوع كارآفريني و اشتغال است.
رئيس دفتر توسعه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي هم در اين آيين گفت: آموزش در كشور ما سابقه طولاني دارد، دانشگاه جندي شاپور در تاريخ كشور ما سرآمد است و كتاب هاي ابن سينا در دنيا معروف است و در دانشگاه هاي معتبر دنيا درس داده مي شود.
دكتر حسين وطن پور با بيان اينكه پژوهش در كشور به خوبي توسعه پيدا كرده ، آن را از افتخارات كشور دانست كه در سراسر دنيا بسياري از ايرانيان، در قله هاي علم و تحقيق و پژوهش هستند و نقش ما در توسعه علم در دنيا بسيار بالا است.
وي گفت: در سال 2015 ميلادي، 14 هزار مقاله در زمينه هاي مختلف علوم پزشكي چاپ كرده ايم و نبايد پژوهش را متوقف كرد؛ بلكه بايد از اين مقالات بهره برداري كنيم و در حوزه فناوري هم جايگاه خود را در دنيا نشان دهيم.
رئيس دفتر توسعه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اضافه كرد: دانشگاه علوم پزشكي شيراز با جديت و تلاش رئيس دانشگاه و مجموعه دانشگاه علوم پزشكي شيراز، يك زيرساخت اوليه و خوب ايجاد كرده است و بايد تلاش كنيم تا شركت هاي دانش بنيان و مراكز رشد به درآمدزايي برسند و دانشگاه بتواند از آن ها بهره برداري كند.
دكتر وطن پور افزود:: اين مسيري كه در دانشگاه علوم پزشكي شيراز شروع شده با قوت و جديت و تلاشي كه دانشجويان اين دانشگاه در دانشكده داروسازي و اعضاي هيات علمي انجام مي دهند، موجب رشد و توسعه دانشگاه در زمينه هاي مختلف مي شود.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز هم در اين آيين، گفت : امروز در راستاي اقتصاد مقاومتي، ترويج علم، خودباوري، اعتمادسازي، با همت و تلاش استادان دانشكده داروسازي، شاهد بهره برداري از اتاق تميز دانشكده داروسازي هستيم اين آغاز راه است و با غيرت و همت عزيزان در دانشگاه، بايد با سرعت و تلاش به جلو حركت كنيم.
دكتر محمدهادي ايمانيه با اشاره به توافق شركت هاي دانش بنيان دانشگاه علوم پزشكي شيراز با يك شركت در برلين آلمان، افزود: بيماري ام.اس در همه جاي دنيا وجود دارد و در فارس بر اساس آمارها، شش هزار بيمار مبتلا به ام.اس ثبت شده داريم كه شايد اين آمار با توجه به تعداد كساني كه مراجعه نكرده و هنوز ثبت نشده اند، آمار به 10 هزار مورد هم برسد.
/ 5054/6113