۹ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۱۵
کد خبر: 81982806
T T
۰ نفر

چكش كاری كشتی در راه المپیك

۹ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۱۵
کد خبر: 81982806
چكش كاری كشتی در راه المپیك

تهران - ایرنا - فدراسیون كشتی سرانجام با تعیین نفرات شركت كننده در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی، تكلیف ملی پوشان حاضر در المپیك 2016 ریو را تا حدودی مشخص كرد.

هفته گذشته دو جلسه مهم در فدراسیون كشتی با حضور اعضای شورای فنی تیم های ملی كشتی آزاد و فرنگی كه همگی از ریش سفیدان و پیشكسوتان كشتی كشور هستند، برگزار و تصمیماتی اتخاذ شد تا در فاصله حدود پنج ماه مانده به المپیك 2016 ریو، نفرات تیم های كشتی آزاد و فرنگی به نوعی مشخص شوند.
البته قبل از برگزاری این جلسات، سخنگوی فدراسیون كشتی در سخنانی كه در پایگاه اطلاع رسانی این فدراسیون منتشر شد، اتمام حجتی با كشتی گیران كم روحیه كه در میادین بین المللی با ترس و تردید به میدان می روند، كرد تا از همین ابتدا و قبل از برگزاری مرحله نهایی انتخابی تیم ملی سطح توقعات را پایین بیاورد.
«علیرضا رضایی» افزوده بود: بر اساس این تصمیم، اینگونه كشتی گیران، حتی اگر در رقابت های داخلی خوب ظاهر شوند، با تشخیص كادر فنی، اجازه حضور در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی را ندارند.
به هر ترتیب المپیك میدانی است كه جای ورزشكاران با تجربه و میدان دیده است و افتخار كسب مدال در این رویداد برای بسیاری از كشورها از اهمیت فراوانی برخوردار است و به همین دلیل است كه فدراسیون برای تعیین نفرات اصلی تیم ملی وسواس به خرج می دهد.
بر اساس تصمیم شورای فنی تیم های ملی كشتی فرنگی از شش وزن كشتی فرنگی فعلا تكلیف وزن 75 كیلوگرم مشخص شد.
«سعید عبدولی» دارنده مدال طلای پیكارهای قهرمانی سال 2011 استانبول كه خاطره خوبی از المپیك 2012 لندن به دلیل ناداوری ندارد، اسب خود را زین كرده تا در سال های واپسین كشتی خود كه با كوله باری از تجربه همراه است، مدال المپیك بگیرد.
او كه برای نخستین مرتبه در وزن 75 كیلوگرم در رقابت های قهرمانی سال 2015جهان حضور یافته بود، در این رقابت ها به مقامی بهتر از پنجمی دست نیافت و به نظر می رسد او برای كسب مدال طلای این وزن باید از سد مستحكم رومن ولاسوف قهرمان جهان و المپیك و «مادسن» كشتی گیر برجسته دانماركی بگذرد.
از سوی دیگر، یكی از پیچیده ترین وزن های كشتی فرنگی ایران به دلیل حضور نفرات بسیار خوب، وزن 85 كیلوگرم است. «حبیب الله اخلاقی» دارنده دو مدال برنز جهان، «مجتبی كریم فر» دارنده مدال برنز بازی های آسیایی، «یوسف قادریان» قهرمان آسیا و دارنده مدال برنز جهان، «داود اخباری»، «داود عابدین زاده» و «حسین نوری» از نفراتی هستند كه كار را برای «محمد بنا» برای تعیین نفر نخست این وزن سخت كرده است.
وزن 98 كیلوگرم نیز به دلیل حضور دو مدعی اصلی این وزن یعنی «قاسم رضایی» قهرمان المپیك لندن و دارنده مدال نقره و برنز جهان و «مهدی علیاری» دارنده مدال طلای بازی های آسیایی و قهرمان آسیا كه رقابت تنگاتنگ و پرحاشیه ای با یكدیگر دارند، سرنوشت این وزن را مشخص خواهد كرد.
این دو در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی كه خرداد ماه امسال در مشهد برگزار شد، كشتی پرحاشیه و پرتنشی را برگزار كردند و در نهایت كادر فنی تصمیم گرفت، قاسم رضایی را برای وزن 98 و مهدی علیاری را در یك تصمیم كاملا اشتباه راهی وزن 130 كیلوگرم كند.
به هر حال، هر كدام از این دو كشتی گیر برای المپیك انتخاب شوند، «آرتور آلكسانیانی» ارمنستانی را پیش رو دارند كه در دو سال گذشته همواره «قاسم رضایی» را شكست داده است.
البته تیم ملی كشتی فرنگی در سه وزن 59، 66 و 130 كیلوگرم سهمیه نگرفته كه به نوعی مهمترین دغدغه «محمد بنا» سرمربی تیم ملی است كه بنا به همین شرایط ، فدراسیون كشتی خیلی سریعتر از آنچه كه تصور می شد، تكلیف مرحله نهایی انتخابی تیم ملی را مشخص كرد تا نفرات اعزامی به المپیك مشخص و كادر فنی تیم های ملی كشتی آزاد و فرنگی بتوانند برنامه ریزی بهتر و دقیقی برای آمادگی ملی پوشان داشته باشند.
بر اساس تصمیم شورای فنی تیم های ملی كشتی فرنگی، كشتی گیرانی كه در وزن های فاقد سهمیه در رقابت های گزینشی المپیك سهمیه كسب می كنند، شامل حمید سوریان، امید نوروزی و بشیر باباجان زاده به پیشنهاد سرمربی تیم ملی كشتی فرنگی، به همراه كشتی گیر یا كشتی گیران واجد شركت و مجاز به شركت در انتخابی تیم ملی، در رقابت های بین المللی مناسب ارزیابی و در نهایت كشتی گیر شایسته پوشیدن تیم ملی مشخص خواهد شد.
با این مصوبه، می توان حدس زد كه حمید سوریان چنانچه در راه كسب سهمیه وزن 59 كیلوگرم مشكلی نداشته باشد، او را باید همانند سعید عبدولی یكی دیگر از فرنگی كاران المپیكی بدانیم.
اما امید نوروزی در وزن 66 كیلوگرم تا پیش از آنكه افشین بیابانگرد تصمیم به تغییر وزن از 71 به 66 كیلوگرم بگیرد، حریف جدی نداشت، اما با این تصمیم انتظار می رود امید نوروزی در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی افشین بیابانگرد را پیش رو داشته باشد.
البته امید نوروزی در اواخر اسفند ماه به همراه سوریان و باباجان زده برای كسب سهیمه وزن 66 كیلوگرم باید به قزاقستان برود و سرمربی تیم ملی اعلام كرده اگر او نتواند در این وزن سهمیه كسب كند، به جای او بیابانگرد در اردیبهشت ماه برای كسب سهمیه به مغولستان می رود.
در وزن 130 كیلوگرم نیز بشیر باباجان زاده به لطف تمرینات «محمد بنا» از آمادگی مطلوبی برخوردار است و به احتمال فراوان در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی بهنام مهدیزاده و امیر قاسمی منجزی را به عنوان حریف جدی خواهد داشت.
كارشناسان برای تیم ملی كشتی فرنگی با توجه به ظرفیت بالایی كه این تیم دارد، انتظار مدال طلا را دارند و از سوی دیگر كشتی آزاد نیز یكی از بهترین تیم های سال های اخیر را دارد كه چنانچه آزادكاران و فرنگی كاران بتوانند برخی نقطه ضعف های خود همانند ضعف در دفاع، مدیریت نكردن كشتی و دادن امتیاز به حریفان در لحظات آخر را برطرف كنند، یكی از موفق ترین المپیك های تاریخ ادوار كشتی ایران را از همین الان می توان در ریو پیش بینی كرد.
در وزن 57 كیلوگرم كادر فنی تیم ملی كشتی آزاد قصد دارد از بین حسن رحیمی دارنده مدال طلا، نقره و برنز جهان و رضا اطری قهرمان آسیا و قهرمان جوانان جهان، یكی را انتخاب كند. البته حضور ناامید كننده رحیمی در رقابت های بین المللی الكساندر مدوید و كسب مدال طلای رضا اطری در این مسابقات و همچنین درخشش این آزادكار مازندرانی در قهرمانی آسیا سبب شد تا به نوعی اطری خود را به كادر فنی تحمیل كند و قرار است این دو كشتی گیر با حضور در یك تورنمنت بین المللی ارزیابی و نفر برتر راهی المپیك شود.
حسن رحیمی كه یكی از با سابقه ترین آزادكاران تیم ملی است در سال های آخر كشتی خود، مانند همه ورزشكاران سودای كسب مدال طلا دارد، اما این روزها به صخره سخت و كشتی گیر آماده ای مانند رضا اطری خورد.
در وزن 65 كیلوگرم نیز نام سید احمد محمدی دارنده دو مدال نقره و برنز جهان و میثم نصیری قهرمان آسیا به چشم می خورد.
نصیری آزادكار زنجانی تیم ملی كه همواره شانس حضور در رقابت های جهانی را در لحظات آخر از دست داده، این مرتبه شانس دارد تا در المپیك هنرنمایی كند، البته او در كنار خود، یك كشتی كاربلد و جنگنده از خطه قائمشهر به نام سید احمد محمدی را می بیند كه این روزها یكی از آماده ترین آزادكاران كشورمان است.
اما میثم نصیری نیز با درخشش در رقابت های قهرمانی آسیا و تورنمنت بین المللی اوكراین، آمادگی خود را به كادر فنی نشان داد و به هرترتیب این دو در اواخر فروردین برسر پیراهن تیم ملی با یكدیگر مبارزه خواهند كرد.
یكی دیگر از وزن های پرامید ایران برای كسب مدال در كنار وزن های 57 و 65 كیلوگرم، وزن 74 كیلوگرم است. حسن یزدانی دارنده مدال طلای جوانان جهان و نقره بزرگسالان جهان در وزن 70 كیلوگرم بعد از مسابقات جهانی به یك وزن بالاتر آمد تا شانس خود را برای حضور در المپیك امتحان كند.
او در تورنمنت های بین المللی جایزه بزرگ پاریس و الكساندر مدوید با كسب عنوان دومی، توانست اعتماد كادر فنی را در این وزن جلب كند. اما یزدانی نشان داده كه در كشتی آخر و برابر آزادكاران عنوان دار با مشكل و ضعف بسیار بزرگی روبرو است، چرا كه او همانطور كه در فینال وزن 70 كیلوگرم قهرمانی جهان در لاس وگاس كشتی ضعیفی را برابر «ماگمد قاضی ماگمدوف» از روسیه به نمایش گذاشت، در فینال وزن 74 كیلوگرم در تورنمنت های بین المللی جایزه بزرگ پاریس و الكساندر مدوید در بلاروس در فینال برابر «علی شعبان اف» بلاروسی و «ختیگ تسابالوف» قهرمان جهان از روسیه كشتی را واگذار كرد.
از سوی دیگر در همین وزن مصطفی حسین خانی بعد از پشت سرگذاشتن مصدومیت و دوری یك ساله از تیم ملی با قهرمانی در رقابت های قهرمانی كشور و جام تختی، بازگشت امیدوار كننده ای در وزن 74 كیلوگرم داشت.
كشتی های چشم نواز و جنگنده حسین خانی در جام جهانی 2014 در لس آنجلس آمریكا و به خصوص پیروزی 9 بر صفر او برابر «ختیگ تسابالوف» فراموش نشدنی است.
به نظر می رسد كشتی یزدانی و حسین خانی در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی جذاب، دیدنی و پرحاشیه باشد.
شاید وزن 86 كیلوگرم كشتی آزاد را به دلیل تعدد مدعیان بتوان با وزن 85 كیلوگرم كشتی فرنگی مقایسه كرد، جایی كه علیرضا كریمی قهرمان جوانان جهان و برنز بزرگسالان جهان، احسان لشگری دارنده مدال برنز المپیك لندن، رضا بیات و میثم مصطفی جوكار قهرمان بازی های آسیایی حضور دارند و لشگری، ‌بیات و جوكار با توجه به شرایط سنی در مقابل آمادگی علیرضا كریمی جوان، كار بسیار سختی را برای حضور در المپیك دارد.
اما شرایط در وزن 97 كیلوگرم تیم ملی كمی با سایر اوزان متفاوت است. رضا یزدانی اگر در المپیك لندن دچار آن مصدومیت بدموقع نمی شد، به طور حتم مدال طلا را به گردن می آویخت. او با كسب مدال طلای سال 2013 قهرمانی جهان در بوداپست مجارستان ثابت كرد كه مدال طلای «جك وارنر» آمریكایی در المپیك تنها یك حادثه و اتفاق بود.
یزدانی ملقب به «پلنگ جویبار» كه دو مدال طلا و دو مدال برنز قهرمانی جهان و سه مدال طلای بازی های آسیایی را در كارنامه دارد، ‌در این روزها و ماه ها فقط به طلای ریو فكر می كند و آنطور كه از شواهد پیدا است، به نظر می رسد المپیك آخرین میدان این كشتی گیر با تجربه تیم ملی باشد.
اما امیر محمدی آزادكاری از خطه خراسان شمالی كه با كشتی پهلوانی توانسته به اردوی تیم ملی راه یابد، هنوز راه طول و درازی را در پیش دارد و برای پوشیدن پیراهن تیم ملی باید از سد مستحكمی همچون رضا یزدانی بگذرد.
در وزن 125 كیلوگرم نیز شرایط به دلیل آنكه هنوز سهمیه این وزن را كسب نكرده ایم، به طور كامل مشخص نیست. كمیل قاسمی اواخر اسفند ماه برای كسب تنها سهمیه باقیمانده كشتی آزاد به همراه حمید سوریان، امید نوروزی و بشیر باباجان زاده باید رهسپار قزاقستان شود تا پس از كسب سهمیه این وزن، مرحله نهایی آن برگزار شود.
گزارش: رضا رمضانی
ورزشی**1067**1545
۰ نفر