۱۲ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۴۷
کد خبر: 81987211
T T
۰ نفر
وظيفه اهالي علم نسبت به طبيعت بيش از ديگران است

اردبيل - ايرنا - رييس دانشگاه محقق اردبيلي گفت: وظيفه اهالي علم و دانشگاهيان نسبت به پاسداري از طبيعت بيش از ديگران است.

به گزارش ايرنا ، گودرز صادقي روز چهارشنبه در همايش صيانت از منابع طبيعي و محيط زيست در اردبيل افزود: با توجه به وضعيتي كه هم اكنون توسط بشر بر طبيعت حاكم شده دانشگاهيان و دانشمندان بايد نسبت به آگاه سازي عمومي و فرهنگ سازي دقت و فعاليت بيشتري داشته باشند.
وي گفت: انسان امانتدار طبيعت است و طبيعت به مانند كودكي براي پرستاري به انسان سپرده شده است.
وي با بيان اينكه بشر بر اثر بي توجهي طبيعت را به كودكي نحيف و بيمار تبديل كرده افزود: بسياري از جنگل ها تخريب شده و بسياري از رودخانه ها خشك شده اند و در اين مقطع بايد از روند رو به ازدياد تخريب طبيعت جلوگيري شود.
او افزود: اگر قدر طبيعت را ندانيم نبايد انتظار داشته باشيم قهر طبيعت دامن انسان را نگيرد و همواره بايد منتظر خشم و نفرين طبيعت و پروردگار باشيم.
رييس دانشكده كشاورزي دانشگاه محقق اردبيلي نيز در اين همايش با اشاره به مصرف بي رويه كودهاي شيميايي و سموم نباتي در كشاورزي و محيط زيست گفت: اين كار خطر تخريب طبيعت و خطر جاني انسان ها را بيشتر مي كند.
جبرائيل رزمجو افزود: به طور متوسط سالانه 27 هزار تن سموم كشاورزي در كشور مصرف شده كه سرانه اين ميزان 150 كيلوگرم در هر كيلومتر مربع مي باشد.
وي بيان كرد: متوسط مصرف سموم كشاورزي در دنيا 80 كيلوگرم در هر كيلومتر مربع بوده كه ميزان مصرف در كشور تقريبا دو برابر متوسط جهاني است و آسيب جدي بر محيط زيست وارد مي كند.
وي بر لزوم تلاش محققان و متخصصان امر در اين زمينه تاكيد كرد و افزود: متخصصان بايد با آگاه سازي كشاورزان و توليد كنندگان محصولات زراعي و باغي تلاش كنند محصولات سالمي به دست مردم و مصرف كنندگان رسيده و طبيعت نيز از تخريب جدي مصون باشد.
رييس دومين همايش ملي صيانت از طبيعت و محيط زيست نيز گفت: تخريب منابع طبيعي بيش از بازسازي آن است و منابع طبيعي در معرض نابودي قرار گرفته است.
رسول زاده افزود: وقتي مرتع به زمين كشاورزي تبديل مي شود 514 درصد بر حجم روان آب ها افزوده شده و خطر سيل خيزي در منطقه را افزايش مي دهد.
وي با تاكيد بر لزوم فرهنگ سازي و آگاه سازي عمومي براي حراست از منابع طبيعي و محيط زيست گفت: در اين زمينه بايد از مقطع ابتدايي آموزش هاي لازم به كودكان داده شده و صيانت از طبيعت منحصر در دانشگاه ها نباشد.
دبير دومين همايش علمي صيانت از طبيعت و محيط زيست نيز از دريافت 550 مقاله در اين همايش خبرداد و گفت: 20 درصد ازاين مقاله ها كه شامل 100 مقاله مي شد ، رد شده اند.
هوشيار سفيدي افزود: 20 درصد از اين مقاله ها به صورت شفاهي پذيرفته شده و در اين همايش ارائه مي شوند.
وي ادامه داد : 60 درصد از مقاله هاي ارسال شده نيز به صورت توصيفي بوده كه مورد پذيرش از سوي هيات داوران قرار گرفته است.
وي گفت: 9 محور در اين همايش دنبال مي شود كه حفاظت از جنگل ها ، حوزه هاي آبخيزداري ، آلودگي هاي محيط زيست ، آب و خاك و راهكار واقع بينانه براي خروج از اين بحران ها از جمله اين محورها است.
دومين همايش ملي صيانت از طبيعت و محيط زيست از امروز به مدت دو روز در محل دانشگاه محقق اردبيلي با حضور اساتيد دانشگاه ، محققان حوزه منابع طبيعي و كشاورزي از استان هاي مختلف كشور برگزار مي شود.
3006/6018