۱۳ اسفند ۱۳۹۴، ۶:۱۶
کد خبر: 81988150
T T
۰ نفر
احتمال كشف قطعه ای دیگر از پرواز پر راز و رمز ام.اچ 370 مالزی در قاره آفریقا

كوالالامپور - ایرنا - محققان بررسی یك شی كه در موزامبیك پیداشده و احتمال می رود بقایای هواپیمای بوئینگ 777 از پرواز پر از راز و رمز ام.اچ 370 مالزی باشد را آغاز كردند.

به گزارش ایرنا، برخی منابع ادعا كردند تجزیه و تحلیل تصاویر اولیه این شی نشان می دهد می تواند مربوط به بوئینگی باشد كه دو سال پیش به صورت مرموزی ناپدید شد.
این شیء در یك ساحل شنی در كانال موزامبیك پیدا شد.
كانال موزامبیك آبراهی در غرب اقیانوس هند بین جزیرهٔ ماداگاسكار در شرق و كشور موزامبیك در قارهٔ آفریقا در غرب آن است.
كشف این شی در همان منطقه ای از جنوب اقیانوس هند اتفاق افتاده است كه ماه ژوئیه قطعه ای از یك هواپیما پیدا شد و تعلق آن به پرواز ام.اچ 370 تایید شد.
محققان مالزی، استرالیا و آمریكا تصاویر این شی را مورد بررسی قرار دادند.
در همین حال به نوشته روز پنجشنبه روزنامه 'نیو استریت تایمز'، وزیر حمل و نقل مالزی گفت: این شی یافت شده تصور می شود بخشی از یك بوئینگ 777 و پرواز ام.اچ 370 باشد.
'لیو تیونگ لای' وزیر حمل و نقل مالزی، گفت به 'احتمال زیاد' این شی قطعه ای از بقایای یك هواپیمای جت 777 است، اما اكنون نمی توان نتیجه گرفت كه مربوط به پرواز ام.اچ 370 خطوط هوایی مالزی است كه از كوالالامپور به پكن پرواز می كرد و ناپدید شد.
وی گفت كه این قطعه برای بررسی بیشتر به استرالیا منتقل می شود.
مقامات موزامبیك اعلام كردند قطعه پیداشده روز چهارشنبه به شهر 'ماپوتو' شهری بندری در موزامبیك و در كرانه اقیانوس هند منتقل شده و می تواند توسط كارشناسان مالزی و آمریكا مورد بررسی قرار گیرد.
هواپیمای بوئینگ 777 خطوط هوایی مالزی با شماره پرواز ام.اچ 370 حدود دو سال پیش با 239 سرنشین از جمله دو ایرانی در مسیر كوالالامپور به پكن ناپدید شد و پس از ماه ها بررسی محققان اعلام كردند هواپیما از مسیر خود منحرف و در اعماق آب های اقیانوس هند در نزدیكی استرالیا سقوط كرده است.
جستجو اكنون در منطقه ای به وسعت 120 هزار كیلومتر مربع در كف آب های جنوب اقیانوس هند با استفاده از سونار توسط استرالیا متمركز است.
قطعه دو متری از لاشه یك هواپیما هفتم مرداد ماه امسال در ساحل شرقی جزیره كوچك 'ریونیون' فرانسه در نزدیكی كشور آفریقایی ماداگاسكار و هزاران كیلومتر از جایی كه فكر می شد ام.اچ 370 در آنجا سقوط كرده است، پیدا شد و پس از آزمایش تشخیص داده شد مربوط به این بوئینگ است.
قطعه ای كه در موزامبیك پیدا شده نیز در نزدیكی مسیر قطعه پیداشده در جزیره كوچك 'ریونیون' فرانسه در نزدیكی كشور آفریقایی ماداگاسكار است.
این هواپیما هشتم مارس 2014 برابر با 17 اسفند ماه سال 1392 از كوالالامپور، پایتخت مالزی با 239 مسافر از اتباع 14 كشور عازم پكن بود، اما به دلیل نامعلومی پس از تغییر مسیر تماس آن با رادار قطع و ناپدید شد.
عملیات بین ‌المللی برای پیدا كردن این هواپیما توسط 26 كشور به جریان افتاد و گفته شد این بزرگ ‌ترین عملیات جستجو در تاریخ بوده است، هر چند نتیجه ای به همراه نداشت.
این عملیات از خلیج تایلند و دریای جنوبی چین آغاز شد و پس از آن به تنگه مالاكا و دریای آندامان و در نهایت پس از آنكه بازرس‌ ها متوجه شدند هواپیما پس از ناپدید شدن به سمت غرب و شبه‌ جزیره مالایا حركت كرده و سپس در یك مسیر به سمت شمال یا جنوب به مدت هفت ساعت پرواز كرده ‌است، به اقیانوس هند گسترش یافت.
در 17 اسفند سال گذشته میلادی در حالی كه هنوز از سرنوشت این هواپیما اطلاع دقیقی نبود سالگرد این حادثه برگزار شد، اما دولت مالزی اعلام كرده است هفته آینده مراسمی برگزار نمی كند.
آساق**1611