۱۷ اسفند ۱۳۹۴، ۱۳:۵۶
کد خبر: 81993534
T T
۰ نفر

بازسازي چشم مصنوعي كشف شده در شهر سوخته

۱۷ اسفند ۱۳۹۴، ۱۳:۵۶
کد خبر: 81993534
بازسازي چشم مصنوعي كشف شده در شهر سوخته

تهران-ايرنا - با تلفيق هنر و علم باستان شناسي، چشم مصنوعي و اسكلت زن صاحب آن، از يافته هاي باستان شناسان در شهر سوخته، بازسازي شد.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگي ايرنا از روابط عمومي پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، سيدمنصور سيدسجادي رييس هيأت كاوش هاي باستان شناسي شهر سوخته اين مطلب را در چهاردهمين گردهمايي باستان شناسان ايران مطرح ساخت.
وي اظهار كرد: از زمان كشف چشم مصنوعي متعلق به زني 28-32 ساله در سال 1385در شهر سوخته، همواره در تلاش براي بازسازي چهره اين زن و ساخت نمونه اي شبيه به چشم مصنوعي اش بوديم تا سرانجام پس از پنج سال كوشش موفق شديم با كمك يك گروه هنرمند و تلفيق هنر و علم، كار بازسازي اين اسكلت را انجام دهيم.
وي با بيان گوشه اي از ويژگي هاي گوري كه چشم مصنوعي در آن كشف شده است تصريح كرد: اين گور متعلق به يك زن ميانسال بوده كه با توجه به ظروف ساده اي كه در آن كشف شده مي توان حدس زد اين زن فرد ثروتمندي نبوده است.
او با بيان اينكه چشم مصنوعي كشف شده از موم و نوعي چربي حيواني ساخته شده خاطرنشان كرد: يك قاب چرمي متعلق به چشم مصنوعي نيز در گور اين زن كشف شده است.
نگار نادري پور مجسمه ساز در ادامه با اشاره به نحوه ساخت اين مجسمه گفت: ساخت اين نوع نمونه و بازسازي چهره ها سالهاست در دنيا رواج دارد اما در ايران براي نخستين بار صورت گرفته است.
او با بيان اينكه از سه نوع شيوه دو بعدي دستي، سه بعدي دستي و سه بعدي يارانه اي براي بازسازي چهره در جهان استفاده مي شود تصريح كرد: براي ساخت اين نمونه از روش سه بعدي دستي بهره گرفتيم كه در دنيا بيشتر طرفدار دارد.
وي افزود: اسكن هاي زيادي از اسكلت كشف شده در دست بود كه كمك زيادي به گروه كرد و توانستيم با استفاده از تري دي جمجمه يك پرينت سه بعدي از آن تهيه كنيم.
نادري پور تصريح كرد: تعيين ضخامت ميزان بافت نرم روي اسكلت مرحله مهمي بود كه طبق سن، جنس، نژاد، نوع تغذيه و ... صورت گرفت و بر اساس آن جدولي تهيه شد كه مشخصات يك زن 30 ساله با اندام معمولي را نشان مي داد.
وي گفت: تمامي اين شاخص ها توسط بافت نرمي روي جمجمه پياده شد و ساير ريزه كاري ها از جمله رنگ پوست، مو، شكل بيني و ... كه توسط انسان شناس گروه تعيين شده بود بر روي جمجمه پياده شد.
وي با اشاره به دقت و ظرافتي كه در ساخت چشم مصنوعي توسط گروه رعايت شد تصريح كرد: براي دستيابي به جنس و ساختار چشم اسكن هاي زيادي انجام شد تا توانستيم نمونه بسيار شبيه آن را از جنسي شبيه خودش بسازيم.
نادري پور گفت: رنگ و جنس پارچه لباس مجسمه از روي نمونه هاي شناسايي شده در شهر سوخته تهيه و نحوه آرايش مو ي سر مجسمه نيز بر اساس پيكرك كشف شده در شهر سوخته انتخاب شد.
او با اشاره به نوع زيورآلاتي كه براي اين مجسمه در نظر گرفته شده است افزود: گردنبدي كه مجسمه به گردن دارد نمونه شبيه سازي شده خودش است و گره اي كه به موهايش زده نيز طبق نمونه هاي يافته شده در شهر سوخته طراحي شده است.
در ادامه اين نشست سيد سجادي به بيان گوشه اي از عمليات كاوش در شهر سوخته و كشفيات آن پرداخت و گفت: پژوهش هاي باستان شناسي در سال 93 بر 6 محور كاوش در بخش مسكوني، كاوش در گورستان، مطالعات انسان شناسي، يافته هاي انگل شناسي، مرمت آثار و طراحي سامانه اطلاعاي استوار بود.
وي افزود: طي اين فصل در ميان 10 گونه ساختار قبري شناخته شده تنها 4 نوع ساده، دو قسمتي، سردابه اي و كاسه سفالي مخصوص نوزادان پيدا شد و بيشترين گورها از گونه هاي دو قسمتي به تعداد 54 عدد بود.
وي تعداد قبور يافت شده را مجموعا 77 و اسكلت هاي پيدا شده را 84 عدد اعلام كرد و افزود: از اين گورها جمعا 519 شي به دست آمد كه از خصوصيات قبور اين فصل نبود بقاياي قرباني در قبور و تعداد بسيار اندك مهرها بوده است.
او با اشاره به كاوش ها در بخش مسكوني شهر سوخته گفت: كاوش هاي اصلي گروه باستان شناسي در منطقه مسكوني در كارگاه شماره 26 در شمال منطقه مسكوني مركزي انجام گرفت و كاوش در منطقه ياد شده با هدف دست يابي به ساختارهاي معماري و دست يابي به بنايي از دوره چهار استقرار شهر سوخته شروع شد.
چهاردهمين گردهمايي سالانه باستان شناسي ايران كه توسط پژوهشكده باستان شناسي پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري برگزار مي شود از روز گذشته كار خود را شروع كرده و تا 18 اسفندماه ادامه دارد.
در جريان اين همايش باستان شناسان ايراني و خارجي گزارش كاوش هاي باستان شناسي خود را در سال 1393 ارايه مي دهند.
فراهنگ**1085**1027
۰ نفر