۱۹ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۰۶
کد خبر: 81996375
T T
۰ نفر
رای الیوم:عربستان ناگزیر به مذاكره مستقیم با جنبش انصارالله یمن است

تهران - ایرنا - روزنامه رأی الیوم امروز (چهارشنبه) با اشاره به اینكه حمله عربستان به یمن در حال وارد شدن به دومین سال خود است و عربستان طی این مدت طولانی با وجود متحمل شدن هزینه های بسیار سنگین به هیچ یك از اهداف خود نرسیده است ، نوشت : عربستان ناگزیر به مذاكره مستقیم با جنبش انصارالله یمن است.

به گزارش ایرنا ، عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه در ابتدای مقاله خود این سوال را مطرح كرد : آیا مقام های عربستان بر سر عقل می آیند و آیا جنگ یمن به زودی به پایان می رسد؟
عطوان سپس به ارایه چندین دلیل پرداخت كه بر اساس آن ٬عربستان ناچار به مذاكره مستقیم با جنبش انصارالله یمن است .
نخست: جنگ عربستان علیه یمن تا كمتر از یك ماه دیگر وارد دومین سال خود می شود . عربستان در این حملات به هیچ یك از اهدافش نرسیده است و حتی حملات هواپیماهای سعودی به مناطق مسكونی و تاسیسات زیربنایی ٬ در محافل منطقه ای و بین المللی نتیجه عكس داده و باعث واكنش آن ها ضد عربستان شده است .
سردبیر رأی الیوم در ادامه نوشت: جنبش انصارالله و علی عبدالله صالح چندین دوره مذاكره با نمایندگان عبدربه منصور هادی زیر نظر نمایندگان سازمان ملل در ژنو و مسقط داشتند كه این مذاكرات نتایج چندان موفقی در برنداشت، انصارالله آن زمان آن ها را مزدور دانست و در نتیجه كارشناسان می گویند برای پایان دادن به این جنگ ٬ عربستان مستقیما باید با انصارالله وارد مذاكره شود و از طریق منصور هادی نمی تواند كاری در یمن پیش ببرد .
عطوان اضافه كرد : پس از گذشت حدود 12 ماه از حمله عربستان و متحدانش به یمن ، نه تنها این كشور نتوانست انصارالله و علی عبدالله صالح را به زانو درآورد بلكه نیروهای سعودی در مناطق مرزی یا صحنه های جنگ در داخل یمن متحمل خسارت های زیادی شده اند و برخی منابع از كشته شدن بیش از سه هزار سرباز و افسر سعودی خبر می دهند .
دلیل دوم : افزایش اعتراض ها در منطقه و كشورهای غربی و حتی كار به جایی رسید كه پارلمان اتحادیه اروپا ٬عربستان را به ارتكاب جنایت های جنگی در یمن متهم كرده و خواستار ممنوعیت فروش سلاح به عربستان شد.
دلیل سوم : طولانی شدن بیش از حد جنگ در یمن و تبدیل شدن آن به یك جنگ فرسایشی كه امكانات نظامی، مالی عربستان را می بلعد و افزایش تلفات انسانی در میان نیروهای نظامی سعودی ٬ عربستانی ها را شدیدا ناراضی كرده و همچنین این ها ٬ تاثیر منفی در افكار عمومی در كشورهای عربی و جهان داشته است و باعث از هم پاشیده شدن ائتلاف هایی شده است كه به هدف پوشش اسلامی و عربی این جنگ تشكیل شده بود .
دلیل چهارم: افزایش هزینه های مالی جنگ كه گفته می شود ماهانه ملیاردها دلار است ٬ بار سنگینی بر دوش عربستان گذاشته است چرا كه بیش از 200 هواپیما ی ائتلاف تاكنون بیش از هشت هزار پرواز در یمن انجام داده اند و هزینه های هنگفت آن بر دوش عربستان است و جدا از این٬ عربستان باید به دولت های برخی كشورهای همراه آن در این جنگ مانند سودان٬ پاكستان، سومالی، جیبوتی، اردن، جزایر كومور نیز به دلیل همراهی با عربستان در این جنگ كمك مالی كند .
دلیل پنجم: در جریان جنگ عربستان به یمن، گروه هایی مانند گروه تروریستی داعش و القاعده توانستند موقعیت خود را در خاك یمن تقویت كنند بطوری كه این گروه ها در برخی بخش های جنوبی این كشور مثل شهرهای عدن، حضرموت و تعز قدرت زیادی دارند و كشورهای غربی و آمریكا بیم آن دارند كه با سیطره آن ها بر تنگه باب المندب، شاهراه كشیترانی بین المللی تجاری و نظامی مورد تهدید قرار گیرد.
سردبیر رأی الیوم در پایان این مقاله نوشت: پیش بینی در خصوص آینده یمن٬ بسیار سخت است اما باید دانست كه راه حل نظامی نمی تواند به مناقشه یمن پایان دهد ٬باید منتظر باشیم تا زوایای پنهان این جنگ آشكارتر شود .
عربستان با ائتلاف 9 كشورعربی منطقه به جز عمان و با همراهی آمریكا ٬ از ششم فروردین سال جاری حملات گسترده ای را علیه یمن آغاز كرد تا «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این كشور را به حاكمیت بازگرداند و از قدرت گرفتن انقلابی های یمنی كه امنیت شهرهای این كشور را تأمین می كنند، جلوگیری كند.
براثر این حملات، تاكنون هزاران یمنی از جمله زنان وكودكان كشته و یا زخمی شده و ده ها هزار نفر نیز آواره شده و 80 درصد تأسیسات زیربنایی، خدماتی و درمانی این كشور ویران شده است.
خاورم**1653**2041**
۰ نفر