۲۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۸:۳۸
کد خبر: 82005307
T T
۰ نفر

تصویربرداری ناسا از زبانه‌های خورشیدی

۲۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۸:۳۸
کد خبر: 82005307
تصویربرداری ناسا از زبانه‌های خورشیدی

تهران- ایرنا- محققان با استفاده از «رصدخانه دینامیك خورشیدی» ناسا تصویر شگفت‌انگیزی از سطح خورشید گرفته‌اند. خورشید كه دمای سطح آن به یك میلیون درجه فارنهایت‌ می‌رسد، زبانه‌هایی از پلاسما به فضا می‌فرستد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی ناسا، رصدخانه دینامیك خورشیدی كه 11 فوریه سال 2010 میلادی به فضا پرتاب شد، مأموریت رصد خورشید را بر عهده دارد.
طبق گزارش ناسا، این تصویر چگونگی وضعیت میدان‌های مغناطیسی خورشید را تشریح می‌كند و به دانشمندان نشان می‌دهد كه چگونه میدان مغناطیسی خورشید در سطح و درون آن تغییر می‌كند.
این نقشه مغناطیسی با استفاده از مدل منبع سطح میدان پتانسیل- كه مدلی از میدان مغناطیسی در اتمسفر خورشید بر مبنای اندازه‌گیری‌های مغناطیسی در سطح خورشید است – ایجاد شده است. تصویر با استفاده از طول موج ماورای بنفش 171 آنگستروم گرفته شده كه برای چشم انسان نامریی است.
دیلی میل نیز در همین زمینه گزارش داد كه ویدئویی به مناسبت ششمین سال پرتاب ماهواره رصدخانه دینامیك خورشیدی منتشر شده است كه حدود یك سال فعالیت در سطح خورشید از ابتدای ژانویه 2015 تا 28 ژانویهٔ 2016 را نشان می‌دهد.
علمی**1311**2017
۰ نفر