۲۸ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۴۲
کد خبر: 82006630
T T
۰ نفر

وحدت، همدلي و شادي هدف جشن ملي نوروزگاه

۲۸ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۴۲
کد خبر: 82006630
وحدت، همدلي و شادي هدف جشن ملي نوروزگاه

مشهد- ايرنا- رئيس كميته برگزاري طرح ملي نوروزگاه گفت: وحدت، همدلي و شادي در بين مردم، از مهمترين اهداف برگزاري جشن ملي نوروزگاه در كشور است.

به گزارش روز جمعه ايرنا از ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي، شبان ميرشكرايي در آيين پاياني جشن ملي نوروزگاه خراسان رضوي در فرهنگسراي سيمرغ نيشابور اظهار داشت: نوروز جشني ملي و فارغ از تمام تفاوت هاي اقوام است و مهمترين هدف اين جشن ملي و باستاني يكسان سازي، شادي و اتحاد ميان مردم است.
وي با اشاره به اهميت برگزاري اين جشن ملي در كشور با هدف احياي آيين هاي سنتي و رسوم زيباي مرتبط با نوروز بيان كرد: طرح ملي نوروزگاه يك اقدام دولتي و فعاليت سازماني نيست اما سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تلاش دارد بسترساز نوروزگاه در كشور باشد.
به گفته وي نوروزگاه يك رويداد فرهنگي است كه اهداف مهم آن احياي سنت هاي زيبا و آيين هاي نوروزي است كه از زيبايي و اعتبار بالايي برخوردار هستند.
وي گفت: هم اينك جشن نوروز در 12 كشور جهان برگزار مي شود و اين موضوع نشان دهنده گستره جغرافيايي اين جشن باستاني و ريشه دار است.
ميرشكرايي ادامه داد: 12 كشور عضو حوزه جهاني نوروز تك قوميتي هستند و ايران تنها كشوري است كه با دارا بودن قوميت هاي مختلف نسبت به برگزاري جشن نوروز به شكل يكسان اقدام كرده است.
رئيس كميته برگزاري جشن ملي نوروزگاه با اشاره به ريشه تاريخي و ابعاد فرهنگي جشن باستاني نوروز بيان كرد: اين جشن بزرگ و باستاني از سال هاي دور در ايران در حال برگزاري است و امسال طرح ملي نوروزگاه در 12 استان كشور به صورت منتخب برگزار شد.
معاون استاندار و فرماندار نيشابور نيز در اين آيين با قدرداني از سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در خصوص برگزاري اين جشن ملي گفت: برگزاري جشن ملي نوروزگاه به حفظ آيين هاي زيباي نوروزي و انتقال آن به نسل هاي آينده كمك مي كند.
غلامحسين مظفري افزود: نيشابور از شهرهاي مهم استان خراسان رضوي است كه از غناي فرهنگي بسياري برخوردار بوده وخوشحال هستيم كه آيين پاياني طرح ملي نوروزگاه در اين شهرستان برگزار مي شود.
وي در ادامه اظهار كرد: نيشابور اولين پايتخت ايران بعد از اسلام است و سال گذشته نيز به عضويت شهرهاي تاريخي جهان درآمده است.
فرماندار نيشابور همچنين معتقد است كه توجه به آيين هاي سنتي و رسوم زيبا و ماندگار مي تواند نقش مهمي در جلوگيري از تهاجم فرهنگي غرب داشته باشد.
مسئول ستاد برگزاري جشن ملي نوروزگاه در استان خراسان رضوي نيز در اين مراسم گفت: جشن ملي نوروزگاه از 24 تا 28 اسفندماه در دو شهر مشهد و نيشابور برگزار شد كه مهمترين هدف آن احياي سنت هاي زيبا و آيين هاي نيكو و ماندگار است.
ابوالفضل مكرمي فر اظهار كرد: اين طرح با برگزاري همايش علمي – پژوهشي در 24 اسفندماه در موزه بزرگ خراسان آغاز و سپس با برگزاري برنامه هاي فرهنگي و هنري در مشهد و نيشابور ادامه پيدا كرد.
وي افزود: از ميان 22 شهر خراسان رضوي، نيشابور به عنوان محل برگزاري آيين پاياني اين طرح در نظر گرفته شد كه نشان دهنده غناي فرهنگي و تاريخي اين شهرستان است.
اجراي مراسم آييني اسب چوبي، موسيقي مقامي، برپايي نمايشگاه صنايع دستي در محل رباط شاه عباسي، برپايي نمايشگاه اسناد و مدارك نوروزي در محل نگارخانه كمال الملك، اجراي نمايش عمو نوروز و حاجي فيروز در محل فرهنگسراي سيمرغ همراه با نمايشگاه سفره هاي هفت سين و غذاها و شيريني هاي محلي و عروسك هاي سنتي از مهمترين برنامه هاي حاشيه اي مراسم بود.
7496/5132/1648
۰ نفر