۵ فروردین ۱۳۹۵، ۲:۰۲
کد خبر: 82010955
T T
۰ نفر
اعتراض عفو بين‌الملل به اخراج پناهجويان افغان از تركيه

تهران- ايرنا- دولت تركيه تنها چند ساعت پس از امضاي قرارداد مربوط به پناهندگان با اروپا، 30 پناهجوي افغان را به كشورشان برگردانده است. سازمان 'عفو بين‌الملل' در واكنشي اعتراض‌آميز به اين اقدام گفته كه اجرايي شدن اين معامله مي‌تواند براي برخي از پناهجويان تهديد جاني در بر داشته باشد.

به گزارش ايرنا، تارنماي راديو صداي آلمان (دويچه وله) در گزارشي نوشت: عفو بين‌الملل به شواهد تاييدشده‌اي دست يافته كه نشان مي‌دهند بازگرداندن اين پناهجويان مغاير با مقررات اتحاديه اروپا و هم‌چنين ناقض حقوق بين‌المللي است، زيرا اخراج‌شدگان بدون تشكيل هيچ پرونده‌اي در ادارات پناهجويي به كابل عودت داده شده‌اند.
جان دالهويزن، مسئول بخش آسيا و اروپاي 'عفو بين‌الملل' روز چهارشنبه گفت: «جوهر قرارداد تركيه و اتحاديه اروپا هنوز خشك نشده بود كه تعدادي از پناهجويان افغان مجبور شدند به همان‌جايي برگردند كه از ترس جان آن را ترك كرده بودند».
افغان‌‌هاي يادشده روز جمعه 18 مارس و در ساعت 11 و 40 دقيقه شب، به كشورشان برگردانده شده‌اند. يكي از اين پناهجويان اخراجي، به عفو بين‌الملل گفته است كه مقامات تركيه آنها را با شتاب و بدون هيچ توضيحي سوار هواپيما كردند. يك ساعت بعد و پس از توقفي در آنكارا به او و باقي افراد گفته‌اند كه آنها را به كابل پس مي‌فرستند.
اين پناهجوي افغان گفته كه گروه آنها در صدد بود از طريق دريا به يونان برود. اين عده اما در مسير حركت از سوي گشت دريايي تركيه دستگير و به بازداشتگاهي در شهر ساحلي ازمير در غرب تركيه منتقل مي‌شوند. بعد از 5 روز حبس، آنها را مجبور مي‌كنند زير متن يك ورقه انگشت بزنند. متني كه در آن نوشته بودند فرد به اراده و تصميم خودش مي‌خواهد به افغانستان برگردد.
يكي از پناهجويان اخراجي، در تماس تلفني با عفو بين‌الملل به شرح ماجرا پرداخته و گفته است افرادي كه به افغانستان پس فرستاده شده‌اند‌، هيچ رونوشتي از اين متن ندارند.
اين منبع خبري افزود: پرواز آنكارا به كابل در ساعت يك و نيم بعد از ظهر شنبه 19 مارس انجام شده است. عفو بين‌الملل عكسي از بليط شاهد ماجرا دارد كه دولت تركيه به مسافران داده بود. تنها دليلي كه مقامات تركيه براي اخراج اين گروه آورده‌اند، سفر غير مجاز بوده است.
در تماس عفو بين‌ا‌الملل با اداره كل مهاجرت تركيه براي كسب اطلاعات بيشتر، توضيح داده شده كه اين گروه 27 نفري، همگي به صورت داوطلبانه به افغانستان برگشته‌اند و هيچ يك در تركيه درخواست پناهندگي نداده‌اند.
عفو بين‌الملل مي‌گويد رفتاري كه با پناهجويان اخراجي شده، نقض آشكار موازين اتحاديه اروپا است. اين سازمان تاكيد مي‌كند كه مجبور كردن افراد به امضا و انگشت زدن يك ورقه و اجبار آنها به اين كه بگويند داوطلبانه به عراق يا سوريه برمي‌گردند امري است غيرقانوني و نافي مباني حقوق بشر.
تارنماي دويچه وله يادآور شد: در ماه‌هاي گذشته، پناهجويان هر چه بيشتري در مسير يونان دستگير شده‌ و با هزينه اتحاديه اروپا به اردوگاه‌هايي در ارزروم انتقال مي‌يابند. در اينجا اين افراد هيچ گونه دسترسي به وكيل، مشاوره حقوقي و يا امكان تشكيل پرونده پناهجويي ندارند و به كشورهاي مبدا پس فرستاده مي‌شوند.
عفو بين‌الملل مي‌گويد مادامي كه‌ قرارداد تركيه با اروپا نه تضميني از نظر حقوق بشر دارد و نه واجد نظارت‌هاي مستقل است، ريسك خطرات جاني عليه پناهجويان اخراجي بالاست.
جان دالهويزن تاكيد كرده كه اروپا بايد از تركيه به عنوان طرف مذاكرات خود بخواهد كه در رفتار با پناهجويان موازين حقوق بشري را رعايت كند.
شبد**1004** 3404
۰ نفر