۱۱ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۵۷
کد خبر: 82016587
T T
۰ نفر

سیگار كشیدن تغییرات باكتریایی در دهان ایجاد می كند

۱۱ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۵۷
کد خبر: 82016587
سیگار كشیدن تغییرات باكتریایی در دهان ایجاد می كند

تهران- ایرنا- محققان دریافتند كه سیگار كشیدن می تواند توازن گونه های باكتریایی در دهان را به طور قابل توجهی تغییر دهد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، پژوهشگران مركز پزشكی لانگان در نیویورك تركیب حدود 600 باكتری در دهان (میكروبیوم دهانی) بیش از یك هزار و 200 آمریكایی را كه 50 سال به بالا سن داشتند، آنالیز كردند. این گروه، افراد سیگاری و غیر سیگاری و یا ترك سیگار كرده را شامل می شد.
به گفته این پژوهشگران، در این بررسی مشاهده شد كه بیش از 150 گونه باكتری در دهان افراد سیگاری به طور قابل توجهی رشد كرده بودند و رشد 70 گونه دیگر به شدت كاهش یافته بود.
آنها افزودند: برای مثال گونه های پروتئوباكتریا كه به تجزیه مواد شیمیایی سمی حاصل از سیگار كشیدن كمك می كند، كمتر از پنج درصد از كل باكتری های دهان سیگاری ها را تشكیل می داد. این رقم با حدود 12 درصد در افراد غیر سیگاری قابل مقایسه بود.
نویسندگان این مطالعه خاطرنشان كردند: علاوه بر این، گونه های استرپتوكوك كه به پوسیدگی دندان كمك می كنند، در افراد سیگاری 10 درصد بیشتر از غیرسیگاری ها بود.
اما خبر خوب این است كه محققان متوجه شدند توازن باكتری های دهان بعد از ترك سیگار به حالت عادی بازمی گردد، هر چند مشخص نیست كه رسیدن به این وضعیت چقدر طول می كشد.
محققان یاد شده یادآور شدند كه به مطالعه بیشتری نیاز است تا مشخص شود كه تغییرات باكتریایی مزبور، دفاع بدن را در برابر مواد شیمیایی موجود در دود تنباكو كه موجب ابتلا به سرطان می شود، ضعیف می كند و یا باعث بروز سایر بیماری ها در دهان، ریه و یا روده می شود.
بیش از سه چهارم موارد ابتلا به سرطان دهان با سیگار كشیدن در ارتباط هستند اما هنوز مشخص نیست كه آیا تغییرات در جمعیت باكتریایی دهان كه بر اثر سیگار كشیدن ایجاد می شود، در ابتلا به این سرطان ها دخیل هستند یا نه.
تحقیقات قبلی ارتباط به هم خوردن توازن گونه های باكتریایی در دستگاه گوارش را با اختلالات ایمنی همچون بیماری كرون و یا برخی سرطان های دستگاه گوارش ثابت كرده بود.
این مطالعه به تازگی در مجله ISME منتشر شده است.
علمی**2038**2017
۰ نفر