۱۳ فروردین ۱۳۹۵، ۱۵:۵۰
کد خبر: 82018322
T T
۰ نفر
دورهمی؛ حاشیه هایی برای یك برنامه تلویزیونی یا نقد منصفانه!

تهران- ایرنا- حضور مهران مدیری با برنامه دورهمی در شبكه نسیم بار دیگر با حاشیه هایی از جمله تقلیدی بودن این برنامه از یك سو و حمایت ها از او به عنوان كارگردان برتر در حوزه طنز همراه شده است.

به گزارش خبرنگارحوزه صداوسیمای ایرنا، در حالیكه از اواسط بهمن ماه و همزمان با پایان سریال در حاشیه 2 برای شبكه سه سیما، اخباری در رسانه ها در مورد ساخت دكور برنامه دور همی به تهیه‌كنندگی هاشم رضایت و حمید رحیمی نادی و اجرای مهران مدیری منتشر شده بود، در نهایت اولین قسمت از این برنامه 28 اسفند از شبكه نسیم پخش شد.
شبكه ای كه از اردیبهشت 93 كار خود را به صورت رسمی آغاز كرده و با گیرنده های دیجیتال در كشور قابل دریافت است و به جرات باید گفت برنامه خندوانه به كارگردانی رامبد جوان كه از تابستان 93 پخش شد نام این شبكه را برای مردم مطرح كرد.
فصل دوم خندوانه كه تابستان 94 پخش شد بسیاری را متوجه قابلیت های متنوع برنامه های تلویزیونی برای جذب مخاطب كرد. اما رامبد جوان و گروه همراهش با آغاز فصل پاییز فصل دوم خندوانه را به پایان رساندند هر چند آنها نیز مانند گروه مهران مدیری از اواسط زمستان خود را برای اجرای فصل جدیدی از این برنامه در نوروز 95 آماده كرده بودند. در نهایت اعلام شد دو شب در هفته آنتن شبكه نسیم به برنامه دورهمی و بقیه شب ها به خندوانه اختصاص می یابد.
اما پخش دورهمی مانند بسیاری دیگر از برنامه های ساخته یا اجراشده توسط مهران مدیری با حاشیه هایی همراه بود؛ مثل اینكه در فضای مجازی تصاویری منتشر شد كه این برنامه تنها كپی كاری از یك برنامه هندی به نام شب های كمدی به اجرای كیپل شارما هنرپیشه و كمدین سی و شش ساله است. در حقیقت دكور برنامه دورهمی با دكور شب های كمدی كه به مدت سه سال (ژانویه 2013 تا 2016) از شبكه خصوصی كالرز (colors) مستقر در بمبئی پخش می شد بسیار شبیه است و در نگاه اول می توان به آن پی برد، موضوعی كه حسین كرمی مدیر شبكه نسیم نیز به این شكل آن را پذیرفت و گفت: قطعا دكور برنامه دورهمی یك دكور اصیل و بی سابقه نیست و در یك برنامه هندی نیز همین دكور وجود دارد؛ اما آن برنامه المان های ویژه ای داشت كه در دورهمی قابل استفاده بود.
اما از دكورهای مشابه كه بگذریم محتوای این دو برنامه فقط در یك بخش یعنی قسمتی كه میزبان یكی از هنرمندان جامعه می شود، شبیه است. دورهمی غیر از این بخش شامل آیتم های نمایشی نیز هست كه امیرمهدی ژوله، شقایق دهقان، مهران رنجبر، الیكا عبدالرزاقی، محمد نادری و سیامك انصاری در برابر شمار پرتعداد حضار در استودیو اجرا می كنند و نویسندگی این بخش را عده ای از نویسندگان نسبتا جوان و خود ژوله برعهده دارند.
در بخش دیگری از دورهمی هم مهران مدیری نقد بعضی از معضلات اجتماعی را مطرح می كند كه بی پرده بگوییم در بعضی لحظات بیش از حد فضای نصیحت گونه می گیرد.
گذشته از اینكه آیتم های نمایشی چقدر با دقت و خلاقیت نوشته شده و اجرا می شود، باید پذیرفت كپی كاری صرف از برنامه هندی شب های كمدی نیست ولی نمی توان این سخن در وب سایت برنامه را نیز پذیرفت كه «این مجموعه ساختاری كاملا متفاوت نسبت به سایر آثار نمایشی پیشین تلویزیون دارد و تولید آن اتفاقی جدید در رسانه ملی محسوب می شود». زیرا تنها دكور نسبتا جدید كه آنهم بسیار شبیه یك برنامه موفق خارجی است و حضور فراوان مخاطبان در استودیو دلیلی برای ارائه یك برنامه متفاوت نخواهد بود و حتی با توجه به گفته های مهراب قاسم خانی كه بارها با مهران مدیری كار كرده و توجیه آورده كه بسیاری از برنامه های تلویزیونی در دنیا از دیگر برنامه ها الهام می گیرند یا از روی هم ساخته می شوند، این سوال مطرح می شود كه پس جای خلاقیت در هنر كجاست؟
از این گذشته مهران مدیری پیش از این نیز برنامه های آیتمی زیادی را اجرا كرده كه در بعضی از آنها مانند جنگ 77 (1377) یا ببخشید شما (1378) مجری هم بود و در بسیاری از برنامه های خود معضلات اجتماعی و فرهنگی جامعه امروز ایران را با زبان تند و تیز نقد مطرح كرده است. ضمن اینكه چهره كاملا شناخته شده ای برای مخاطبان تلویزیون است؛ شاید به همین دلیل دورهمی توانسته تا حدی مخاطبان را به خود جلب كند.
از این گذشته باید این سوال را از مدیر شبكه نسیم پرسید كه آیا پخش دو برنامه به نوعی گفت وگو محور با حضور مخاطبان در استودیو به نوعی برای بینندگان این شبكه تكراری یا كسل كننده نیست؟ یا مدیران تلویزیون به ویژه در معاونت سیما به نوعی نمی توانستند یكی از این دو برنامه را به شبكه های دیگر منتقل كنند، شبكه های سراسری كه قطعا بیننده بیشتری دارد؟
فراهنگ**9157**1440