۱۴ فروردین ۱۳۹۵، ۱۵:۵۱
کد خبر: 82019454
T T
۰ نفر
دولت مكلف به حذف یارانه 3 دهك جامعه شد/جزئیات حذف 24 میلیون پردرآمد

تهران- ایرنا- سخنگوی كمیسیون تلفیق بودجه 95 از مشخص شدن اولویت های حذف یارانه 24 میلیون پردرآمد خبر داد و گفت: براساس مصوبه كمیسیون تلفیق بودجه 95، دولت مكلف شد نسبت به حذف یارانه سه دهك بالای درآمدی اقدام كند و منابع آن باید صرف اشتغالزایی در كشور شود.

محمدرضا پورابراهیمی روز شنبه به ایرنا گفت: براساس قانون، یارانه باید به افرادی تعلق گیرد كه با میزان درآمد آنها تناسب دارد اما این موضوع در دولت گذشته و كنونی رعایت نشد.
وی اظهارداشت: منابع آزاد شده از محل حذف یارانه این افراد، صرف اشتغال با اولویت افراد تحت پوشش كمیته امداد و سازمان بهزیستی خواهد شد.
به گفته سخنگوی كمیسیون تلفیق بودجه 95، بخش عمده حذف یارانه این افراد با تمركز بر درآمد آنان است؛ بر همین اساس در گروه نخست، همه تجار و صاحبان مشاغل آزاد با درآمد سالیانه حداقل 350 میلیون ریال و گروه دوم شامل نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات، اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسه های آموزشی و پژوهشی و دولتی و غیردولتی، پزشكان و دندانپزشكان است.
وی درباره گروه سوم نیز اظهارداشت: همه كاركنان دولت و قوای سه گانه، شهرداری ها و همه موسسه ها عمومی و عمومی غیردولتی و كاركنان نیروهای مسلح و بازنشستگان كشوری و لشكری، حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران مشمول تأمین اجتماعی و همه دریافت‌كنندگان حقوق و مستمری بخش دولتی و غیردولتی كه دریافتی سالیانه آنها از 350 میلیون ریال بیشتر است.
وی گفت: در گروه چهارم نیز همه مدیران و اعضای هیات مدیره و بازرسان شركت های دولتی و غیردولتی و وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی، مدیران و اعضای هیات مدیره و روسا و معاونان مناطق و شعب بانك ها و بیمه ها و موسسه های مالی و اعتباری، كاركنان و اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی كه دریافتی سالانه آنها بیشتر از 350 میلیون ریال است.
سخنگوی كمیسیون تلفیق بودجه 95 افزود: در گروه پنجم، همه ایرانیان مقیم خارج از كشور نیز از دریافت یارانه منع شدند. در گروه ششم نیز همه كسانی كه در سه دهك بالای درآمدی قرار دارند و در پنج گروه اعلام شده ذكر نشدند.
پورابراهیمی با تاكید بر ضرورت شفافیت اطلاعاتی در اقتصاد كشور، گفت: نمی توانیم كشوری باشیم كه آمار و اطلاعات اقتصادی خانوارها وجود نداشته باشد.
وی افزود: در همه كشورهای توسعه یافته، ریز اطلاعات اقتصادی افراد و خانوارها وجود دارد و یكی از شرایط پیشرفت اقتصادی وجود این آمارهاست.
سخنگوی كمیسون تلفیق گفت: دولت مجوزهای لازم برای شناسایی وضعیت درآمدی، هزینه و دارایی را در اختیار دارد؛ مدل های مختلفی كه می تواند افراد و خانوارها را طبقه بندی كند.
پورابراهیمی اظهار داشت: اطلاعات نظام بانكی در اختیار دولت هاست اما هیچ زمان این اطلاعات افشا نمی شود و در اختیار كسی نیز قرار نمی گیرد.
اقتصام** 9141 ** 2023
۰ نفر