۱۴ فروردین ۱۳۹۵، ۱۸:۱۶
کد خبر: 82019599
T T
۰ نفر
بحران فولاد انگلیس و انگشت اتهام به‌سوی 'دامپینگ چینی‌ها'

لندن - ایرنا - نمایندگان احزاب مخالف در مجلس عوام به ‌منظور نجات صنعت فولاد انگلیس از دولت دیوید كامرون خواسته‌اند كه اقدامی علیه واردات فولاد ارزان ‌قیمت چینی كه سبب به خطر افتادن دهها هزار فرصت شغلی در این كشور شده است، به عمل آورد.

به گزارش ایرنا، پیش ‌از این انتظار می‌رفت كه تشدید بحران در صنعت فولاد انگلیس به دنبال تصمیم شركت هندی 'تاتا استیل ' برای متوقف كردن فعالیت‌هایش در این كشور، سبب افزایش فشارها بر دولت دیوید كامرون برای مقابله با موج واردات فولاد ارزان‌ قیمت چینی كه گفته ‌شده عامل اصلی این بحران بوده، بشود.
دولت انگلیس در حال حاضر از دو جنبه مورد حمله قرار گرفته است از یك‌سو نگرانی های عنوان‌ شده از سوی شركت تاتا در مورد وضعیت بازار ندیده گرفته و از سوی دیگر با سیاست‌های دامپینگ ( بازارشكنی ) و ارزان‌فروشی چینی‌ها در بازار جهانی مقابله نكرده است.
منابع انگلیسی روز شنبه فاش ساختند كه دولت انگلیس در سال گذشته میلادی مانع از تصمیم اتحادیه اروپا برای مقابله با بازارشكنی چینی‌ها شده است.
به گفته این منابع، اتحادیه اروپا در پاییز گذشته عنوان كرده بود كه چین برای یك سری از تولیدات فولادش در اروپا اقدام به بازارشكنی كرده و به هم دلیل توصیه داشت كه برای حفاظت از تولیدات مشابه در اتحادیه اروپا تعرفه‌های بالایی بر روی تولیدات فولاد چین بسته شود.
این منابع عنوان كردند: اما مقامات انگلیس در مقابل بیان داشته‌اند كه این مساله مغایر با اصل آزادی تجارت بوده و بایستی تعرفه‌ها در حداقل ممكن باشند كه افشای این مساله سبب شده كه دولت انگلیس متهم به كمك به چین به قیمت نابودی صنعت این كشور شود.
این درحالی است كه منابع انگلیسی روز شنبه گزارش دادندكه دولت چین اقدام به افزایش تعرفه گمركی تا سطح 46 درصد بر روی واردات نوع باكیفیت فولاد تولیدشده توسط شعبه انگلیسی تاتا در ولز كرده است.
این مسایل سبب شده است كه در حال حاضر فشار بر روی دیوید كامرون نخست‌وزیر انگلیس به‌رغم دیدار روز جمعه گذشته‌اش با رییس جمهوری چین در حاشیه نشست ایمنی هسته‌ای در واشنگتن كه درارتباط با بحران در صنعت فولاد بوده است، همچنان رو به افزایش باشد.
منابع انگلیسی گزارش دادندكه دیوید كامرون در حاشیه نشست ایمنی هسته‌ای در واشنگتن ضمن دیدار با' شی جین پینگ'، رئیس‌جمهور چین از وی خواسته است كه راه‌حلی برای مقابله باعرضه بیش‌ از حد فولاد این كشور كه سبب مشكلات كنونی شده است، بیابد.
به گفته این منابع، كامرون به رییس‌جمهور چین عنوان كرده كه لازم است كه با همكاری دو كشور راهی برای مقابله با چالش موجود پیدا كرد و نشست گروه 20 كه به میزبانی چین قرار است در اواخر سال جاری میلادی برگزار شود، محل خوبی برای گفت‌وگو برای این مساله شمرده می‌شود.
نخست‌وزیر انگلیس همچنین بیان داشته است كه نگران از تاثیر این چالش بر روی صنعت فولاد انگلیس و سایر كشورهای جهان است .
دیوید كامرون، پیشتر احتمال دخالت دولتش را در این بحران رد نكرده و گفته بود: «هیچ گزینه ای را رد نمی كنیم. اعتقاد ندارم كه ملی كردن پاسخ مناسبی برای مشكل باشد. ما خواهان آینده ای روشن در بلند مدت برای بندر تالبوت و دیگر كارخانه های فولاد هستیم.»
ساجد جاوید وزیر تجارت انگلیس نیز روز گذشته در جریان دیدار از تاسیسات فولاد شركت تاتا در بندر تالبوت تصریح كرده است كه این تاسیسات دارای اهمیتی حیاتی برای آینده صنعت انگلیس هستند.
در حال حاضر ساجد جاوید نیز به دلیل سفر به استرالیا در ایام تعطیلات عید پاك ( ایستر)، به‌ جای حضور در نشست بحران شركت تاتا در شهر بمبئی در هفته گذشته با انتقاد شدید مواجه است.
مدیران اجرایی شركت تاتا روز سه‌شنبه گذشته در جریان این نشست، با متوقف كردن فعالیت این شركت در انگلیس و فروش تأسیسات تولید فولادش در این كشور از جمله در بندر تالبوت موافقت كردند.
مدیران «تاتااستیل» در نشست بمبئی، پایین آمدن قیمت فولاد، هزینه های بالای تولید در انگلیس و افزایش تصاعدی حجم واردات فولاد اتحادیه اروپا از چین را از دلایل ناكارآمدی شعبه انگلستان خود عنوان كردند.
گفته می‌شود كه در صورتی‌كه خریداری برای تاسیسات فولاد شركت تاتا در انگلیس پیدا نشود، بسته شدن این تاسیسات سبب می‌شود كه 40هزار فرصت شغلی در این كشور با خطر مواجه شود.
در حال حاضر در تأسیسات فولاد شركت تاتا در بندر تالبوت انگلیس 5 هزار و 500 نفر كار می‌كنند.
این بحران جدید می‌تواند در حدود 15 هزار تن از كسانی كه برای شركت فولادسازی تاتا كار می‌كنند با خطر بیكاری مواجه سازد.
شركت هندی 'تاتا استیل 'كه در سال 2007 شركت فولاد بریتانیایی-هلندی «كروز» را خریداری كرد، سال گذشته میلادی هم سیاست تعدیل نیرو را اجرا كرده بود.
'كارل كوهلر' مدیر اجرایی ارشد بخش اروپایی 'تاتا استیل' پیشتر هشدار داده بود كه :«صنعت فولاد انگلیس در مواجهه با شرایط بسیار دشوار بازار به دنبال حفظ بقای خود است. '
وی در همین ارتباط از كمیسیون اروپایی درخواست كرده بود كه برای دفاع از صنعت فولاد اروپا در مقابل واردات فولاد ارزان‌قیمت ( چینی ) كه به‌صورت غیرمنصفانه صورت می‌گیرد، واكنش نشان دهد.
كوهلر همچنین ضمن استقبال از كاهش هزینه‌های انرژی در انگلیس، از دولت دیوید كامرون خواسته بود كه اقدامات فوری برای افزایش فضای رقابتی كه برای صنعت فولاد این كشور حیاتی شمرده می‌شود، صورت دهد.
به گفته وی این اقدامات بایستی دربرگیرنده كاهش هزینه‌های كسب‌وكار، حمایت از بهره‌وری انرژی و نیز اقدامات ضد دامپینگ (بازارشكنی) برای ایجاد فضای منصفانه رقابتی، باشد.
در همین حال 'آنگلا ایگل ' وزیر تجارت كابینه در سایه حزب كارگر در نامه‌ای به ساجد جاویدگفته است: اگر دولت و سایر اعضای اتحادیه اروپا قبول دارند كه صنعت فولاد در اروپا در وضعیت اضطراری قرار دارد، ضرورت درخواست برای اتخاذ تدابیری برای متوقف كردن واردات انبوه فولاد قابل‌قبول شمرده می‌شود.
جرمی كوربین، رهبر حزب كارگر نیز برای جلوگیری از توقف فعالیتهای تاتا استیل در انگلیس خواهان دخالت دولت كامرون شده و هشدار داده است: «عدم دخالت برای حفظ این كارخانه فولادسازی معادل از بین رفتن صنعت فولادسازی در انگلیستان خواهد بود.»
'تیم فارون' رهبر حزب لیبرال دمكرات انگلیس نیز گفته است كه صنعت فولاد انگلیس درحال پرداخت هزینه برای خوشامدگویی جورج آزبورن وزیر دارایی دولت كامرون به پكن به هر قیمتی است.
در همین حال بیش از 140 هزار نفر با امضای یك تومار، از دیوید كامرون خواسته اند كه برای حفاظت از صنعت فولاد انگلیس اقدام و پارلمان را فراخواند.
در این تومار كه بر روی تارنمای پارلمان منتشر شده، آمده است: كامرون بایستی هرچه سریع تر برای حفاظت از صنعت فولاد اقدام كند و با فراخواندن پارلمان این موضوع را به عنوان یك اولویت به بحث بگذارد.
براساس آخرین آمار منتشرشده در تارنمای پارلمان انگلیس، تا ظهر روز شنبه بیش از 142 هزار شهروند انگلیسی این تومار كه توسط 'جرمی كوربین ' رهبر حزب كارگر راه اندازی شده امضاء كرده اند و انتظار می رود كه این رقم باز هم افزایش یابد.
براساس رویه قانونی، اگر شمار امضاهای یك تومار از 10 هزار نفر بیشتر شود دولت انگلیس بایستی به آن پاسخ گوید و اگر از 100 هزار نفر بیش تر شود، درخواست مطرح شده در نشست مجلس عوام به بحث گذاشته خواهد شد.
انتظار می رود كه مجلس عوام انگلیس با توجه به وضعیت پیش آمده، در هفته كاری در پیش رو، این تومار را در دستور نشست هفتگی اش قرار دهد.
براساس آمارهای موجود در سال 2015 میلادی قریب به 30 هزار نفر در صنعت فولاد انگلیس مشغول به كار بودند و این در حالی است كه در سال 1970 میلادی این رقم 280هزار نفر بوده است.
براساس آمارهای منتشرشده، در طی دو سال گذشته بهای فولاد در بازار چین با 40 درصد كاهش از هر تن 318 پوند به 191 پوند در هر تن رسیده است كه این مساله سبب شده كه شركت‌های انگلیسی نتوانند در بازار رقابت كنند.
براساس گزارش منابع انگلیسی، پایین بودن بهای پایین فولاد چین كه همراه با تقویت فعالیت‌های اقتصادی در انگلیس شده، باعث گردیده كه تقاضا برای فولاد ارزان‌قیمت چینی در این كشور كه هجدهم تولیدكننده فولاد جهان است، روند افزایشی داشته باشد.
براساس آمارهای رسمی تولید فولاد سالانه انگلیس در سال 1997 میلادی بیش از 18 میلیون تن بوده و این رقم در سال 2014 میلادی به حدود 12 میلیون تن كاهش‌یافته است.
چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدكننده فولاد دنیا، در سال 2013 میلادی 779 میلیون تن فولاد تولید كرده و این درحالی‌كه است كه میزان تولید ژاپن به‌عنوان دومین تولیدكننده فولاد دنیا، در سال یادشده 110 میلیون تن بوده است.
اروپام**1**1552